RECENZE: Škwor dnes vaří spíš nahniličko než natvrdo

RECENZE: Škwor dnes vaří spíš nahniličko než natvrdo RECENZE: Škwor dnes vaří spíš nahniličko než natvrdo

skwor-natvrdoŠKWOR
Natvrdo
Supraphon
18 trax / 61:22

Obsahem se Natvrdo pohříchu překrývá s předčasným a poněkud zbytečným výběrem Sečteno podtrženo. Výběrovku Natvrdo však tímto nelichotivým přívlastkem nazvat nemusíme.

Průřez repertoárem se zvýšenou pozorností věnované poslednímu albu Drsnej kraj ukazuje, že Škwor nalezl skladatelský kámen mudrců a tvoří vesměs podle osvědčené šablony: důrazný kytarový riff, střední tempo a sbory umocňující chytlavý refrén. Zdárně se tak zakryje skutečnost, že ve středu kapely nestojí pěvecký velikán, nýbrž rázný chlap, který sází na charisma a sílu projevu, přičemž dští klišovité rebelantské texty plné sociálních nářků. Právě s těmi se však dokáže ztotožnit široké spektrum posluchačů. Sám Petr Hrdlička v jednom ze spojováků mezi skladbami konstatuje, že "...další pecka je furt vo tom samym..." Formou i obsahem, chce se dodat. Kladné body pak kapele přihrnuje bezbřehá hitovost a dobrá práce s dynamikou i emocemi.

V principu - nikoli hudebně - pánové vyzráli v následníky Kabátu (ačkoliv takové Celebrity by z tvorby teplických příliš nevybočovaly). Od alkoholicky rozverných začátků došli k umravnění, disciplíně, ale také k obroušení hran, takže dnes vaří spíš nahniličko než natvrdo, jak se snaží názvem proklamovat. Nicméně Škwor se cílevědomě propracoval do špičky tuzemského metalového mainstreamu a tak jeho koncertní show je po všech stránkách skutečně profesionální záležitostí. Jak dokumentuje zvěčněné vystoupení před údajně desetitisícovým festivalovým publikem, je tomu tak.

Vyhrajte nové CD+DVD Škwor - Natvrdo

DVD část kompletu nabízí obsahově totožný koncert jako CD. Navíc tedy oceníte dotaženou siláckou image kapely podpořenou pyrotechnickými efekty a záběry obrovské lidské masy pod pódiem. Celek z nadhledu je pro kapelu beze sporu marketingově reprezentativní, škoda minima detailních sond do řad obecenstva. Jestliže zvukově je koncert ošetřen dobře, po chvíli zfádní jednotvárný střih obrazu, když úhly pohledu se střídají s monotónní kadencí. Bonus v podobě dokumentu o letní pouti Škworu po festivalech nechá nahlédnout na život hudebníků před i po vystoupení, občas pobaví, jindy obere o iluze, obecně však nepřináší nic nevídaného. Znudění či opilí muzikanti napříč žánry i národnostmi jsou prostě jeden stejný živočišný druh.

BEST TRAX: Sraž nás na kolena (Shout), Může se stát, Za barevným sklem
ZKUS TAKY: Cocotte Minute - Sado Disco, Korn - The Path of Totality, Linkin Park - Road to Revolution Live at Milton Keynes

text: Daniel Folprecht