RECENZE: David Bowie posílá z důchodu své mistrovské dílo

Vydáno 12.03.2013 | autor: Daniel Maršalík

Po deseti letech uměleckého klidu, přesně v den svých 66. narozenin, zveřejnil David Bowie klip k singlu Where Are We Now? a ohlásil vydání desky The Next Day. Ohlášený comeback roku má happy end. Britský umělec natočil kvalitní desku, která se mezi jeho nejlepšími nahrávkami určitě neztratí.

RECENZE: David Bowie posílá z důchodu své mistrovské dílo RECENZE: David Bowie posílá z důchodu své mistrovské dílo

david-bowies-the-next-day-001-1361815326DAVID BOWIE
THE NEXT DAY
Sony Music
14 trax / 53: 41 min

The Next Day přináší čtrnáct silných a poměrně snadno zapamatovatelných melodií s tendencí odbíhat k různým žánrům popu, kde vládne ten rockově zabarvený. Kde se autor hudebně dotýká prvoplánové líbivosti, zachrání to temnějším textem. Absolutním vrcholem je pak melancholická balada Where Are We Now?, jejíž křehkost je ještě zvýrazněna drajvem "okolních" písní.

Hned v titulní našláplé a funkem načichlé skladbě zpěvák sděluje, že ještě neumírá a dokazuje to energií, která z jeho novinky sálá. Velmi vitální je i píseň If You Can See Me, jenž by se neztratila na elektronikou ovlivněných deskách z devadesátých let. Mezi ty rychlejší patří i druhý singl The Stars (Are Out Tonight), jehož text popisuje svět celebrit z různých úhlů pohledu. Hutný kytarový riff má potencionální kandidát na další singl, kousek (You Will) Set The World On Fire. Obecně o desce lze říct, že navazuje na Bowieho tři předchozí alba (Hours, Heathen a Reality) s tím, že se sem tam dotkne i předchozích etap umělcovy dlouhé kariéry.

Silné melodie a rozmanitost je největší devízou šestašedesátiletého umělce. Jednotlivé skladby nesplývají a drží dokonale pohromadě, na čemž má velkou zásluhu producent Tony Visconti, který s Davidem pracuje už od let sedmdesátých. Jejich společné dílo není uhlazené a "vykastrované" jako současné nahrávky mladších rockerů - při natáčení The Next Day se autoři nebáli ušpinit si ruce. Slyšet můžeme tvrdé bicí, výraznou basu, řezavý zvuk kytar a občas dojde na matný zvuk dechových nástrojů.

V závěrečné skladbě Heat si David sám sobě zpívá: "Říkám si, nevím, kdo jsem." My mu můžeme napovědět, že je hudební legenda, o které se nepíše jen kvůli slavnému jménu. Bowie během posledních dvou let natočil poctivou desku, na které zúročil písničkářství ze "zlatých šedesátých" s vědomostmi a poznatky, které načerpával v průběhu celého života.

BEST TRAX: Where Are We Now?, Valentine's Day, The Next Day
ZKUS TAKY: John Lennon - Mind Games, Blur - 13, David Bowie - Heroes

Daniel Maršalík