RECENZE: Stromboli po čtvrt století připomínají své zásadní album

Vydáno 15.03.2013 | autor: redakce

Shutdown je poslední z kultovní albové tetralogie Michala Pavlíčka osmdesátých let minulého století (2x Pražský výběr, 2x Stromboli), která se dočkala aktuální reedice. Ačkoliv nedosáhla popularity jako ostatní nahrávky, i tak rozhodně patří k tomu nejzajímavějšímu, co tehdejší tuzemská rocková scéna vyprodukovala.

RECENZE: Stromboli po čtvrt století připomínají své zásadní album RECENZE: Stromboli po čtvrt století připomínají své zásadní album

stromboliSTROMBOLI
SHUTDOWN
Supraphon
9 trax / 44:47

Listy v kalendáři značily rok 1989 a leccos se ve vzájemných souvislostech mlelo. Sestava Stromboli, Pavlíčkův osobní i profesní život, politická situace. Výsledkem byla deska, která poněkud zapadla a navíc se stala labutí písní Stromboli.

Po dřívější koketérii s jazzrockem a okrajově i s metalem nezůstalo ani památky, naopak ještě přibylo Pavlíčkových kytarovo-klávesových fantazií. Tím i přes obepínající rockový havelok vynikla niternost košatých kompozic. Tu ještě umocňuje famózní pěvecký projev Báry Basikové, tu étericky křehký, tam vzrušivě tajemný a jindy vášnivě dravý. Sázka tentokrát padla na angličtinu, avšak Bára obstojí i bez textu. Díky úžasným rozsahovým a výrazovým vokálním schopnostem vítězí i pouhou modulací hlasu (Picturesque Bells).

Z nezřídka ponurých zákoutí Čombeho vnitřních světů vyčnívají starším datem zrodu obdařené Around The Fires a Sandonorico, které v českých verzích obsadily singl a jejichž svěží přímočará forma s chytlavými refrény spolehlivě naplnila roli hitů. Zmiňovat Pavlíčkovu skladatelskou i instrumentální bravuru je jistě zbytečné, pochyby nemohou být ani o baskytarových výkonech Jiřího Veselého a zárukou kvality jsou rovněž jména hostujících spolupracovníků jako Roman Dragoun či Miroslav Vitouš.

A stíny? S citelným uskrovněním kytar na úkor kláves a tudíž zvýšenou mírou elektronické chladnosti souvisí fakt, že také Shutdown značně postihla tehdejší móda automatického bubeníka. Zde je umělost citelně bolestnější než třeba v případě Výběru. V neposlední řadě se z trosek kapely vytratila živelnost a některé skladby se uzavřely do obtížněji přístupné ulity intimnosti. V rámci skromné diskografie Stromboli nejde o stěžejní dílo, v kontextu historie českého rocku však bez potíží obstojí.

BEST TRAX: Scanners, Around The Fires, Sandonorico
ZKUS TAKY: Precedens - Doba ledová, Futurum - Jedinečná šance, Big Heads - Big Heads

Daniel Folprecht