DVOJRECENZE: H16 i 4D chtějí bavit. Komu se to podařilo lépe?

Vydáno 08.07.2013 | autor: Daniel Maršalík

V posledních deseti letech se pozice hip hopu u nás hodně změnila. Rappeři už dávno nejsou v undergroundu, na koncertech v klubech bývá plno a Hip hop camp patří k největším festivalům v Česku. Navíc čísla sledovanosti klipů na Youtube mohou českým a slovenským rapperům závidět snad všechny tuzemské rockové skupiny.

DVOJRECENZE: H16 i 4D chtějí bavit. Komu se to podařilo lépe? DVOJRECENZE: H16 i 4D chtějí bavit. Komu se to podařilo lépe?

4D-Krystal-Cover-FINAL-JPG-450x4504D
KRYŠTAL
Come
14 trax / 54:08

Tracklist: Intro, Vieme, Zelený dym, Už nechcem, Slobodný, Jedno prianie, Jediná, Stále jediná, Izabel, Krok s5, Party, My to vidíme, Už, Ak si na konci

H16 2013 COVH16
RÝMY, HUDBA a BOH
Spirit Music
16 trax / 64:43

Tracklist: Intro, Nech ti nejebe III, Nemám čas, Ideme spolu, Celú noc, Tieto chvíle, Angel, Na dne, Pripravený, Víťaz, Jak doma, Chcem ťa tu, Lalala, Čo vlastne vieme?, Stresujúci blahobyt, Nechaj ma žiť

Za tu dobu se proměnil i vztah mezi českou a slovenskou scénou. Zatímco dříve bylo naprosto běžné, že na albu české kapely zněla poměrně hodně slovenština a naopak, na současných deskách skupin H16 a 4D čeština nezazní ani jednou.

Od desky Rýmy, hudba a Boh od H16 se čekalo poměrně hodně. Může za to velký úspěch sólového počinu Majka Spirita, který dnes na Slovensku patří mezi nejpopulárnější osobnosti pop music, a protože na rozdíl od Rytmuse je jeho kariéra založena spíše na pozitivním myšlení, je možná ještě oblíbenější, nebo minimálně nemá tolik odpůrců. Navíc obě starší alba bratislavské skupiny se výborně prodávala a dosáhla na platinové ocenění.

Skupina 4D je nový projekt, ve kterém se potkali v branži známá jména. Čtveřice mohla s deskou Kryštal spíš jen překvapit, protože současná mladá generace někdejší úspěchy Čistychova může jen stěží pamatovat.

V obou případech Slováci vsadili na párty sound a více uspěli 4D, kteří propojili RnB zpěv Miša Bielého s rapovanými pasážemi Čistychova a DNA. V globálu nejde o žádný originální nápad, ale v rámci Slovenska deska působí poměrně svěže. Mišo Bielý své party zvládá, ale má své limity. I proto atmosféra žádného tracku nedosahuje ani poloviny síly, jako je tomu ve skladbě Planeta Praha na desce Idiot Vladimira 518, kde exceluje zpěvák Martin Svátek, který svým výkonem naplnil význam slova soul. Nejblíže cíle se 4D dotkli v milostné písni Izabel. Baladou se silnou melodií je i nahrávka Stále jediná, podpořena smyčcovými nástroji. Kromě pomalých písní, je příjemné skupinu slyšet v takzvané bezstarostné poloze, jako je tomu v marihuanu opěvujícím singlu Zelený dym.

V případě H16 je největší slabinou nevýrazná hudba. Většina skladeb by chtěla vládnout tanečním parketům, ale k tomu ji chybí výraznější beaty a údernější rytmus. Kapela se utápí ve zvuku syntezátorů a poměrně často sklouzává ke kýči - nejvíce v singlu Nemám čas s nezdravě nakažlivým samplem The Finall Countdown. Lépe H16 vyzní v minimalističtěji pojatých písních, kde si lze pohrát s detaily, jako je tomu ve skladbě Celú noc, kde se několikrát zajímavě promění rytmická linka. Povedená je také písnička Na dne s hostující formací Moja Reč, kde mollovou atmosféru kromě textu dotváří elektrický klavír. Z rychlejších tracků vyniká Víťaz, kde použité beaty skvěle doprovází flow všech rapperů. Hudba, rýmy a Boh přináší i několik pomalých písní. Zklamání přináší poslech hostovačky Tiny, jejíž part připomíná několik jejich starších ohraných kousků. Zdařilejší jsou Lalala a hlavně Stresujúcí blahobyt s příjemným Majkovým polozpěvem.

Nová alba H16 a 4D se neschovávají za intelektuální háv. Přiznávají, že jejich posláním je bavit publikum. Možná ale budou mít problém nalákat posluchače k vícerému poslechu. Texty nemají Vecův vtip, Delikovo vypravěčství a ani chytrost Kata, jehož slova většině posluchačům častější poslech odkrývá nové významy. Třetina desky Rýmy, hudba a Boh je povedená. Singly je z čeho vybírat, ale skupina s takovou pověstí by se měla pochlubit zdařilejším dílem. 4D posunuli tvorbu více k RnB, čímž se odlišili od konkurence. Masovější úspěch jim to zřejmě nepřinese, protože paradoxně RnB je u nás větší alterna než hip hop, ale mohou se pochlubit nebojácným originálním postupem, který mohou v budoucnu zdokonalovat.

4D
BEST TRAX: Izabel, Stále jediná, My to vidíme
4/7