RECENZE: Deska MGMT je trip, který vám dovolí rodiče

Vydáno 02.10.2013 | autor: Lucie Malá

MGMT, kteří mají za sebou od debutu z roku 2007 četné úspěchy a na kontě už nyní minimálně jeden nesmrtelný hit Kids, vydali novou desku s prostým názvem MGMT. Pokračují na ní ve svém zvuku i stylu a zdá se, že jsou mu věrní tak usilovně, že jim to místy až škodí.

RECENZE: Deska MGMT je trip, který vám dovolí rodiče RECENZE: Deska MGMT je trip, který vám dovolí rodiče

mgmt-album-2013-coverMGMT
MGMT
Sony Music
10 trax / 44:10 min

Tracklist: Alien Days, Cool Song No. 2, Mystery Disease, Introspection, Your Life is a Lie, A Good Sadness, Astro-Mancy, I Love You Too, Death, Plenty of Girls in the Sea, An Orphan of Fortune

Celé to zní jako relativně zábavný, hravý a zároveň dostatečně umírněný experiment zkrocený tak, aby prošel u všech hudebních televizí a nikoho neurazil a nepobouřil. Psychedelie byla u MGMT vždycky hodně bezpečná a jejich "výlety do kosmu" opatrné jako zprostředkované cestovní kanceláří. I tato deska zní jako něco, co je na první pohled dostatečně cool, ale zároveň to nemůže uškodit. Otázka vlastně je, komu je teoreticky vůbec určená podobná hudba a tvorba celých MGMT. Pro fanoušky psychedelického rocku, jak jej známe hlavně u klasických kapel, je zde příliš mnoho elektroniky. Navíc se materiál tváří jako myšlenkově hlubší a umělecky cennější, než je.

Na debutu Oracular Spectacular hýřili MGMT chytlavými melodiemi, které se stávaly naprosto přirozeně zapamatovatelnými hity. S nadsázkou se ale dá říct, že šlo pořád o trochu infantilní zábavu, rozhodně ne o velký odvaz na mejdany a rebelii. Na novince tolik okamžitých a silných momentů nenajdeme. Není to změnou nálady, MGMT stále působí i v rychlejších a svižnějších písních hlavně hypnoticky a mnohdy až unyle a ospale. Ani zařazení coververze Introspection Fainea Jadea, písně z šedesátých let, která svou atmosférou k tvorbě kapely výborně ladí, nijak zvlášť mezi ostatními písněmi stylově nevyčnívá.

Pokud bylo u dřívějšího materiálu MGMT těžké udržet pozornost kvůli vrstvám zvuků a různým žánrovým odbočkám, tady klade překážku vnímání spíš monotónnost a jednolitost skladeb. Těch vlivů je totiž na třetí studiovce možná příliš, a tak se navzájem krátí, přehlušují a matou posluchače. Takto přeplácaná a skoro až neposlouchatelná je třeba Astro-Mancy. Přitom se zdá, zvláště pokud přihlédneme např. k šikovně zakompovanému mluvenému slovu v některých skladbách (hned první Alien Days), že MGMT mají novinku promyšlenou a že rozhodně nejde o rychlokvašku. Působí to skoro tak, že se kreativní dvojice zakládajících členů Andrewa VanWyngardena a Bena Goldwassera skutečně snaží o umění, ale místy se jim to vymyká z rukou. Podobně tlačili na pilu svým nastrojeným podivínstvím v show Davida Lettermana, kde odehráli Your Life Is a Lie.

Psychedelie a bohatost zvuků, prapodivné elektronické experimenty a všudypřítomné retro na novince zůstává takřka beze změn. Žádný prvek se za poslední tři roky od řadovky Congratulations dostatečně neobměnil a nerozvinul, MGMT nepřekvapí ničím novým, ač se o to zřejmě nemálo pokoušeli a pokoušejí. Pokud ale někomu nevadí jejich nedostatek odvahy, invence a absence skutečného přínosu, popř. jim věří, že všechno tohle mají, pak není důvod nedat albu šanci.

BEST TRAX: Cool Song No. 2, Mystery Disease, A Good Sadness
ZKUS TAKY: Arctic Monkeys - Suck It and See, Tame Impala - Lonerism, The Strokes - Is This It

Lucie Malá {vypnoutlink:Lucie}