RECENZE: Support Lesbiens a jejich záznamník nové éry

Vydáno 04.12.2013 | autor: redakce

Debut Support Lesbiens v nové sestavě byl z několika důvodů jednou z nejočekávanějších domácích desek podzimu. Známé jméno, nová sestava a sázka všeho na jednu kartu. Dá se ale tahle hra vabank vůbec vyhrát?

RECENZE: Support Lesbiens a jejich záznamník nové éry RECENZE: Support Lesbiens a jejich záznamník nové éry

supportlesbiens leave a messageSUPPORT LESBIENS
LEAVE A MESSAGE +420 602 30 30 35
Supraphon
11 trax / 37:50 min

Tracklist: Intro, Pray For Tomorrow, Drive, The City, Criminal, Love is Nonsense, Keep On Moving, Mr.Zero, Muse, Night Romance, Changes

Je to rok, kdy původní parta Support Lesbiens vypustila do světa zprávu, že končí. Zpěvák Kryštof Michal s ostatními členy skupinu opustil, aby mohla vzniknout formace nová pod přesmyčkou Portless. Zůstal jen kytarista Hynek Toman, který slíbil, že kapela scénu neopustí. Sestavil nové seskupení muzikantů v čele s Czendou Urbánkem, který je fanouškům tvrdších kytar znám z bývalé formace Post-It. Po pár měsících usilovné práce vydávají "debut", který jen potvrzuje řečené: pod stejnou značkou se teď rýsuje docela jiná kapela. Nově odstartovanou etapu pak doplňuje dobrý nápad s připojeným telefonním číslem a možností nechat kapele vzkaz v podobě smsky.

Už bývalé uskupení stálo uprostřed mainstreamu, ale parta kolem Hynka se do středu opřela ještě víc. Jen se k němu blíží z trochu jiných, místy až protilehlých stran. I když se v některých momentech vliv starých Support Lesbiens nedá přeslechnout, celá kolekce Leave the Message postavila melodie na silnější energii, větší bezstarostnosti a menší naléhavosti. Svým flow i důrazností značně evokují světový poprock. Jednoduchý, účinný a spotřební. A přesto ne hloupý.

Leave a Message se ve všech jedenácti kouscích opírá o kytary, zapamatovatelnost tónů a líbivost refrénů. K této sázce na jistotu se přidávají vhodně zakomponované klávesy, od patosu udržený dětský sbor i nadmíra popěvků. Nová éra nepřichází jen s odlišnou hudební výstavbou, ale i v podobě ne až tak specificky zabarveného hlasu Czendy, který se do textování i zpěvu v angličtině pouští poprvé. Vzhledem k tomu, že výrazné změny napříč žánry se přece jen nekonají, je právě jeho hlasový projev jednou ze značně výrazných transformací. Rockové fluidum a průměrně zvládaná výslovnost sluší hlavně temnějším a naléhavějším polohám. Ty jsou na desce v dobře nastaveném poměru ke skočnějším a energetičtějším songům, kterým vévodí do éteru vypuštěný singl The City. Tahle vlaštovka nových začátků jen potvrzuje větší drive, plošší emoční rozměr a zároveň i bezstarostnější konzumnost, která teď ze Support Lesbiens čiší.

Jediným výrazným průšvihem je tak skladba Mr. Zero. Neodbytný pocit v prvních vteřinách, že místo Czendy spustí Pharrell svoje Get Lucky, shazuje celou tuhle diskotékovou odrhovačku do kategorie průhledných a nepovedených vykrádaček.

Při poslechu Leave a Message se těžko zatají dech nebo přeběhne mráz po zádech, stejně jako se mezi písničkami bude hůř hledat nějaká "srdcovka". Kvalitně, dobově a nekomplikovaně zasažená světovost stojí i přes chybějící hloubku za pozornost. Nová kapela se starým jménem skutečně začala novou etapu. {vypnoutlink:Kryštof,Muse}

BEST TRAX: Pray tomorrow, Drive, Love is nonsense
ZKUS TAKY: We On The Moon - Beating the Heroes, Portless - New Ride, Evelynne - Part of Identity,

Martina Černá