LIVE: Ennio Morricone tenkrát v Praze - Velká nádhera

Vydáno 10.02.2014 | autor: Ondřej Bambas

Atmosféra koncertu klasické hudby i velké popové show. Lidé přicházeli v oblecích, ale i každodenním oblečení. Někdo dokázal zůstat potichu celé dvě hodiny, někdo začal po prvních tónech známé skladby freneticky tleskat. Faktem zůstává, že zklamán zůstal málokdo. Očekávání byla naplěna. Grazie, maestro Morricone!

LIVE: Ennio Morricone tenkrát v Praze - Velká nádhera LIVE: Ennio Morricone tenkrát v Praze - Velká nádhera

06ENNIO MORRICONE
O2 Arena, Praha
9. 2. 2014

Velká nádhera. Název úspěšného italského snímku z loňského roku, ale také prosté zhodnocení koncertu italského mistra. Když tu byl naposledy, v rámci festivalu Prague proms hravě vyprodal Obecní dům a muselo být přidáno další představení, po jehož vstupenkách se opět zaprášilo.

Tentokrát oslavuje Ennio Morricone půl století své kariéry a činí tak ve velkém stylu - turném po halách s kapacitou přesahující deset tisíc. Pětaosmdesátiletý skladatel je ve svém věku stále velice aktivní, nicméně živ nebude věčně a příležitostí vychutnat si jeho dílo živě, přímo pod jeho taktovkou, již nemusí být mnoho. A že sledovat mistra v ruce s hůlkou, jejíž síla je mocnější než ty kouzelnické ze světa Harryho Pottera, je zážitek hodný i několika tisíc, dokázal včera ve vysočanské hale.

V úvodní čtvrthodině se autor představil divákům prostřednictvím krátkého dokumentu. Jeho zpracování nebylo příliš povedené, ale beztak byl důležitější obsah. Z Morriconeho slov bylo poznat, nakolik je pro něj důležitá volná forma a jak důležitou součástí jeho tvorby byla hra v abstraktní skupině Il Gruppo, a krom jiného Ennio ukázal, jak tvrdohlavý a sobecký (v dobrém slova smyslu) dokáže být, což dokazují i záverečná slova: "Já skládám hudbu a tuto hudbu skládám já."

07

Celé turné má téměř identický scénář, skladby jsou dopředu vybrány, na překvapení se tak příliš nedostane. Budapešťský orchestr hraje rovněž bezchybně, vše tak zůstává v rukou diváků a techniků. Ti odvedli dobrou práci a díky ohleduplnému publiku se i atmosféra blížila komorním koncertům v operních sálech. Filmová hudba má přesah do populární tvorby a asi nejmasivněji dokáže v současnosti posluchače přimět k poslechu vážné hudby, rovnítko mezi těmito žánry ale chybí. I proto se najde někdo, kdo blok písní naruší spontánním potleskem a jásotem. Úsměvně také působí, když si člověk všimne, jak často se do tichých pasáží ozve zakašlání do ticha, jenž není v tak velkém prostoru obvyklé, na druhou stranu "nemocných" diváků je najednou více než bývá v prostoru koncertního sálu.

Přese všechny rozdíly v přistupu k Morriconeho hudbě návštěvníci sdíleli nadšení. A přestože jeden vnímal pečlivě jednotlivé tóny a snažil se dešifrovat desítky nástrojů, které během písně zaznějí, a druhý se naopak nechává unášet barvitými melodiemi a v hlavě si je doplňuje obrázky z filmů, síla několika momentů byla opravdu enormní. Nejsilnější byla jednoznčně The Ecstasy Of Gold, při které i napodruhé v přídavcích proběhlo tělem mrazení.

23

21

Světoznámých skladatelů filmové hudby se k nám nedostane mnoho. Můžeme být rádi, že jedním z těch, kdo jezdí turné je právě taková osobnost jako Ennio Morricone. Rozpětí jeho počinů je široké, stále je ale v každém díle slyšet autorův rukopis a spojující prvky; ať je to andělská Once Upon A Time In The West, při jejímž dirigování vypádá jako kdyby máchal křídly, nebo dobyvatelská On Earth As It Is In Heaven s rukou o něco ráznější. Několikanásobné standing ovation už je pak bráno jen jako součást představení. Vy skládáte hudbu a tuto hudbu my milujeme.

text: Ondřej Bambas, foto: JVS Group

0,00