RECENZE: Vypsaná fiXa se po dvaceti letech vrací do garáže

Vydáno 12.03.2014 | autor: redakce

Slibovali, že to bude návrat ke kořenům vyšperkovaný zkušenostmi z posledních dvou desítek let. Taky trochu slibovali, že Krásný smutný den potěší všechny. Po vydání stejnojmenné swingové ochutnávky ale někteří fanoušci trochu zapochybovali. Zbytečně!

RECENZE: Vypsaná fiXa se po dvaceti letech vrací do garáže RECENZE: Vypsaná fiXa se po dvaceti letech vrací do garáže

Vypsana Fixa Krasny smutny den coverVYPSANÁ FIXA
KRÁSNÝ SMUTNÝ DEN
San Piego Records
12 trax / 41:34

Tracklist: Kdo se s náma odpoutá, Bubák, Caddy, Boty proti bůstru, Zapdá hipík, Malá noční hudba, Karma je Mike Tyson, Krásný smutný den, Krakow glowny, Gigi, Výhodou je, Šůrka mikrofón

Osmá studiovka je skoro jako narozeninový dárek pro značně početnou posluchačskou základnu i pro samotné kluky ze San Piega. Poslední album, na kterém čtveřice kamarádů - tak jak je známe už skoro od nepaměti - pracovala po kupě. Odcházející baskytarista Mejn se sice ještě plnohodnotně na desce podílel, ale nostalgie i melancholie z konce jedné éry kdesi mezi tóny hmatatelná je. V celistvosti alba je to přesto nepostradatelná ingredience. Samozřejmě vedle dalších niancí, které tvoří svébytný výsledek čerstvě zrozeného paralelního světa hudby pod značkou Vypsaná fiXa.

Krásný smutný den vznikal pod producentským dohledem Ondřeje Ježka poměrně krátce, leč značně intenzivně. Snaha o pohled do minulosti v podobě syrovosti a zvukové špinavosti se proměnila v realitu. Deska dýchá živočišnem a dojmem, že zkušebna kluků ze San Piega musí být vedle v místnosti. Přirozenost tónů sekunduje charakteristickému zabarvení Márdího hlasu a jeho specifickým polohám. Nosné kytary místy doplňují netradiční nástroje v roli trefného překvapení, které podtrhuje živelnou opravdovost všech dvanácti songů. Tahle producentská spolupráce zkrátka přinesla až nad očekávání kvalitní spojení, které funguje beze zbytku.

Vedle zvukového rukopisu jsou tou nejsilnější devízou texty z Márdího dílny. Krásný smutný den je leporelo neobyčejné poetiky, příběhů ve třech minutách i poselstvích šitých na míru duše toho či onoho posluchače. Imaginární země plná Bubetek, upírků nebo dezolátů má nové obyvatele. Gigi přebíjí minulé holčičí hrdinky v kategorii gradujících kytarovek, co brnkají na emoce hlavně fanynkám. Bubák rozhodně zapadne do party Psychokun nebo Papírových hyen. Harmonicky radostné zastavení i nahořklá povzdechnutí dokreslí náladu na všech stanovištích pod pevnou rukou karmou zahaleného Mika Tysona.

Poslední nahrávka se stává hmatatelným důkazem, že některé kapely i po dvou desítkách let můžou stále přinést kvalitu. FiXe zůstává věrnost vlastnímu pojetí muziky zvládnutá i bez vykrádaček sebe sama. Krásný smutný den se tak se zachyceným fluidem kolem Márdího party, které (pořád) žije a dýchá, zařadí mezi předešlá alba do kolekce zvukové i textové jedinečnosti. A jejich neotřesitelné postavení na české scéně tahle deska jen potvrzuje! {vypnoutlink:Mika}

BEST TRAX: Bubák, Gigi, Caddy
ZKUS TAKY: Kofe-in - Dobré nebe, Rybičky 48 - Tohle je Rock'n'roll, vy buzny!, Mandrage - Siluety

Martina Černá