RECENZE: Obyčejné písně Michala Hrůzy pro neobyčejný zážitek

Vydáno 09.06.2014 | autor: redakce

První část Hrůzova projektu s názvem Noc se vydařila. Líbila se posluchačům i těm hudebním publicistům, pro které slovo pop není nadávka, takže panovaly obavy, zda se podaří dosáhnout nastavené laťky i na pokračování Den. I tady ale Hrůza dokázal, že v umění napsat lehkou rukou zdánlivě obyčejné písně pro neobyčejný zážitek nemá v tuzemsku konkurenci.

RECENZE: Obyčejné písně Michala Hrůzy pro neobyčejný zážitek RECENZE: Obyčejné písně Michala Hrůzy pro neobyčejný zážitek

michal hruza-den-cover-lowresMICHAL HRŮZA
DEN
Universal Music
10 trax / 36:03

Tracklist: Zakázané uvolnění, Duše do Vesmíru, Slunce, Světozor, Venuše, Náhoda, Ráno, Vzducholoď, Rovaniemi, Sněhulák

Michal Hrůza je na popové scéně podobnou jistotou jako třeba Ed McBain v literatuře, který také i přes jistou rozprostřenost své produkce nikdy neplodí vyložené slátaniny. Kdo má rád Hrůzova předchozí sólová alba, opět se dočká písně k filmu, tedy přesněji dvěma filmům, zase nechybí duet (tentokrát s Klárou Vytiskovou) a na album se opět dostala milá blbinka (Sněhulák). Texty k deseti skladbám se dají označit, jako tématicky trochu jednostranné (převážně o vztazích), ale na druhou stranu i při opakovaném poslechu dospělé a nevlezlé.

Album otvírá Zakázané uvolnění se skvělou basou Aleše Zenkla a archaickým zvukem kláves Karla Heřmana. Přestože je to pecka psaná pro stejnojmenný film Jana Hřebejka, dobře funguje i jako samostatný singl a videoklip. Totéž se dá říct i o dalších dvou písních psaných pro filmaře, tentokrát tvůrce trochu nedoceněné rodinné komedie Martin a Venuše režiséra Jiřího Chlumského. Duše do Vesmíru je chytrý a příjemný song, jenž ukazuje jakým nenápadným hitmakerem se Hrůza stal, a tuhle pozici upevňuje i druhý filmový duet Venuše, který i v pomalejším tempu potvrzuje, že Hrůzovi to s Vytiskou hlasově ladí. Mezi novými Hrůzovými písněmi, z nichž dobrá polovina má hitové ambice, se tak trochu ztrácí skladba Ráno, a to přesto, že většina tuzemských skladatelů by za podobnou píseň třikrát zapřela nejlepšího přítele.

Pokračující zálibu v retro klávesách potvrzuje i další singl Světozor s textem vycházejícím z příběhu o uměle sestrojené bytosti jménem Violeta, která se v roce 1914 záhadně ztratila. Co na tom, že celý tento příběh je důmyslně vymyšlený. I zde autor uplatňuje svoji silnou zbraň - smysl pro nenápadnpou gradaci. Učebnicovým příkladem toho, že i v muzice méně někdy znamená více, je v dobrém smyslu slova Náhoda. Závěr alba je však trochu jinde, než předchozí část Dne. Úplně jinou atmosféru s určitým napětím a očekáváním přináší skladba Rovaniemi a jak už bylo naznačeno, legráckou na závěr je Sněhulák. Jeden by řekl, že z vánočního tématu už nelze nic originálního vytěžit, a ejhle...

Tímto albem, a vlastně celým projektem Noc/Den dává Hrůza definitivně zapomenout na své předchozí působení v Ready Kirken, kapele, jejíž jméno už s ním nejspíš většina posluchačů ani nespojuje.

BEST TRAX: Duše do Vesmíru, Světozor, Zakázané uvolnění
ZKUS TAKY: Ondřej Brzobohatý - Identity, Vypsaná fiXa - Krásný smutný den, Kofe-In Dobré nebe