LIVE: Pražský výběr opět překvapil, na kytaru s ním hrál americký dirigent Steven Mercurio

Vydáno 03.11.2022 | autor: Aleš Materna

Pražský výběr je zavedená rocková značka, jeho koncerty jsou pro fanoušky velkým lákadlem. Ovšem objevit se ve stejném klubu znovu po necelém půl roce, to chce pořádnou odvahu. Přesto, nebo právě proto, Pražáci znovu překvapili, ať už nasazením a energií, výborným zvukem a skvělými hudebními výkony, nebo nečekaným dárkem v podobě hvězdného hosta, amerického dirigenta Stevena Mercuria. A fanoušci v narvaném klubu tohle vše dokázali řádně ocenit.

LIVE: Pražský výběr opět překvapil, na kytaru s ním hrál americký dirigent Steven Mercurio LIVE: Pražský výběr opět překvapil, na kytaru s ním hrál americký dirigent Steven Mercurio

Pražský výběr
Praha, Lucerna Music Bar
2. 11. 2022

Koncert začal zhruba s půhodinovým zpožděním, což však nikoho z fanoušků příliš nevyvedlo z míry a při nástupu na pódium dunělo klubem burácení a nadšený aplaus. Úvod tradičně obstaral DJ Roxtar a členové kapely nastupovali na stage postupně. Nejprve Michael Kocáb, který pak jednotlivé zval a přadstavoval ostatní v plynulém přechodu do první písničky Aeroplán, za níž ihned následoval jeden z nejkultovnějších hitů kapely, Pražákům těm je tu hej. Pak ovšem přišlo první překvapení v podobě skladby Komu se nelení – tomu se ženění, zlidovělé pod názvem Haťa Paťa, jež je „pořádná vykopávka“, jak ji nazval Vilém Čok, a pochází ze singlu kapely, který vyšel 1. ledna roku 1982 u vydavatelství Supraphon.

Příběh českého hitu: Pražský výběr - Na václavskym Václaváku

Vzhledem k nadšeným reakcím a ovacím fanoušků bylo zařazení této skladby úspěšným krokem, stejně jako o pár písniček později (kdy došlo mimo jiné na velice syrovou verzi Člověka nez talentu) další nečekaná událost, když se na jevišti objevil světoznámý americký dirigent Steven Mercurio, který spolupracoval se jmény jako Pavarotti, Bocelli či Sting a od roku 2019 je hudebním ředitelem Českého národního symfonického orchestru. Na pódiu však neměl dirigentskou taktovku, nýbrž na krku zavěšenou elektrickou kytaru – a s kapelou odehrál hned čtyři písničky v řadě – Smolař, Snaživec, Proč jen já a Tatrman, v poslední si dokonce vystřihl velice expresivní a neučesané kytarové sólo, za které by se nemusel stydět ani Frank Zappa, a ukázal, že je velice kvalitním kytaristou a svou přítomností koncert příjemně oživil i díky svému kouzlu a čiré radosti z hraní v rockové kapele, což je na poli světoznámých dirigentů věc vskutku výjimečná.

Po „povinném“ bubenickém sóle Klaudiuse Kryšpína a Jirky Hrubeše nemohly v druhé polovině chybět další výrazné hity skupiny jako Chvastoun, Hrabě X či Zubatá, na řadu přišla také trocha politiky v podobě odsudků Miloše Zemana či Andreje Babiše a podpora Ukrajiny, aby se v poslední skladbě Reminiscence ke kapele opět připojil Steven Mercurio a společně s celým sálem si zanotovali „Bye Bye Goodbye“.

Po nadšené klaněčce si fandové vytleskali a vykřičeli kapelu zpět na přídavky, ovšem již bez Michaela Kocába – v kině Lucerna, který je umístěn o patro výše nad samotným klubem totiž probíhala ve stejnou dobu předpremiéra filmu Michael Kocáb – Rocker versus Politik, který natočila známá režisérka Olga Sommerová – a zpěvák kapely tedy musel narychlo odejít do tohoto sálu zřejmě na tiskovou konferenci. Což ovšem ani v nejměnším nezaskočilo samotnou kapelu a dali dva songy v sestavě kytara, basa a dvoje bicí - a nutno říct, že šlo o další z vrcholů večera – zahráli totiž songy Na václavskym Václaváku a Já se mám, že je Olda přítel můj, o pěvecké party se podělili Vilém Čok s Michalem Pavlíčkem – a lze konstatovat, že tyto syrové verze obou skladeb s nádechem punku a mladistvé rebélie totálně na závěr rozsekaly všechy přítomné.

Výborná tečka za dalším skvělým koncertem legendy rockového žánru, který vlastně ani žádné pojmenování nemá – natolik je tvorba skupiny jedinečná a originální (o čemž svědčí její nadšení z ní například již zmiňovaným americkým dirigentem, zvyklým na množství různorodé hudební produkce), a přirovnat hudbu Pražáků alespoň k něčemu vlastně dost dobře nejde – nezařaditelný mix rocku, punku, nové vlny a jazzu, který fanoušci u nás tolik milují.

Text: Aleš Materna, foto: Michal Benák (ilustrační), Jarda HudecPetr Hanč (ilustrační)
Témata: Pražský výběrVilém ČokMichael KocábMichal Pavlíček, Jiří Hrubeš, Klaudius Kryšpín, Steven Mercurio, DJ Roxtar, Lucerna Music Bar, Praha

0,00