RECENZE: Album Iggyho Popa je syrové a temné jako sám autor

Vydáno 02.04.2016 | autor: redakce

Už úvodní pecka Break Into Your Heart naznačuje, že tentokrát se nemusíme bát žádného šansonu v podobě nahrávek typu Préliminaires a Ápres, které bavily především samotného interpreta. Nové album osmašedesátileté legendy garážové muziky ani nepřipomíná trochu rozpačitý comeback jeho kultovního tria The Stooges. Iggy Pop se vrací v plné depresivní a syrové síle a my se máme na co těšit 25. června, kdy v Praze vystoupí v rámci nového festivalu Metronome!

RECENZE: Album Iggyho Popa je syrové a temné jako sám autor Nové album Iggyho Popa je syrové a temné jako sám autor

Iggy Pop

Post Pop Depression

Break Into Your Heart, Gardenia, American Valhalla, In The Lobby, Sunday, Vulture, German Days,
Chocolate Drops, Paraguay

9 trax / 41:18 min

Vydavatel: Universal Music

Bookletu sice na fotografii dominuje Iggyho ztrhaná tvář s vizionářsky zářícíma očima, ale na nahrávce se výrazně obtiskli i jeho noví spolupracovníci. Především frontman Queens Of The Stone Age Josh Homme. Kromě něho na desce figuruje i jeho spoluhráč z kapely a výrazný člen The Dead Weather - Dean Fertita. Posledním v téhle trochu temné partě je bubeník Arctic Monkeys Matt Helders.

Nejde však jen o slavná jména. Hudebníci vycítili současné Iggyho rozpoležení a pochopili, že po boku takové persony nikdo nebude zvědavý na jejich exhibice, a moudře se drží při zdi. To neznamená, že by deska byla zvukově chudá a chyběly by různé vychytávky a hudební parádičky. Ale vše je přesně na svém místě podřízené syrové a ponuré náladě umocněné zadumanými a místy vztekem překypujícími texty. V tomhle případě je méně skutečně více!

Nový pražský festival Metronome: Iggy Pop, Foals nebo The Kooks

Post Pop Depression nejvíce připomíná období v 70. letech, kdy Iggy s producentem Davidem Bowiem natočil skvělé sólovky Lust For Life a The Idiot. Skoro se chce napsat, že taková píseň Gardenia je jakýmsi pozdravem Bowiemu a připomínkou jeho berlínského období. Svého spolupracovníka a hudebního přítele Iggy způsobem zpěvu vyvolává i v dalších skladbách, nejvíce asi v German Days.

Z desítky Iggyho alb z jeho kariéry provázené mnoha drogovými excesy i pobytem na psychiatrii je Post Pop Depression bezesporu jedním z nejlepších. Přitom na něm nenajdete jasný hit, jakým byla třeba China Girl ze zmíněného The Idiot. Jedná se o desku pro lidi z minulého století, pro které není nic neobvyklého, že nahrávky poslouchají od začátku do konce a nehrají si u toho s mobilním telefonem.

AUDIO: Iggy Pop a Josh Homme zveřejnili dva vzorky ze své společné desky

Ze vzácně vyrovnané kolekce devíti písní asi nejvíce v paměti utkví závěrečná Paraguay. Skutečně výborná, dobře zazpívaná emotivní pecka plná nevyřízených Iggyho účtů se světem a stejně jako celé album mísící melancholii s buřičstvím v lákavý koktejl, jehož požití doporučujeme v rozumných dávkách.

BEST TRAX: Gardenia, German Days, Paraguay
ZKUS TAKY: David Bowie - Blackstar, Queens Of The Stone Age - Like Clockwork, Keith Richards - Crosseyed Heart

Roman Jireš