SMRT SI ŘÍKÁ ROCK'N'ROLL: Czeslaw Niemen (122.)

Vydáno 18.01.2014 | autor: redakce

Kultovní exponent polské hudby konce 20. století Czeslaw Niemen (1939 - 2004), byl již na konci 60. let průkopníkem míchání hudebních žánrů a vyvinul fúzi rocku, jazzu, slovanské melodičnosti a art rocku v osobitý styl. 17. ledna, přesně před deseti lety, podlehl ve Varšavě rakovině.

SMRT SI ŘÍKÁ ROCK'N'ROLL: Czeslaw Niemen (122.) SMRT SI ŘÍKÁ ROCK'N'ROLL: Czeslaw Niemen (122.)

czeslaw niemen 04Uznání i výsměch

Zdaleka se nevěnoval jenom rocku a jazzu. Niemen, který se narodil 16. února 1939 jako Czeslaw Wydrzycki ve Wasiliszki v tehdejším Sovětském svazu a do Polska se s rodiči přistěhoval až ve svých devatenácti letech, zpíval i latinskoamerické písničky. Jeho šanson Mutter, hast Du mir vergeben převzala za začátku 60. let do svého repertoáru i Marlene Dietrich.

Na začátku 70. let se zrodila slavná Grupa Niemen, která vznikla poté, co se její zakladatel v polském rozhlase setkal s baskytaristou, zpěvákem a klávesistou Józefem Skrzekem a ihned mu nabídl angažmá. Skrzek si s sebou přivedl i své spoluhráče Apostolise Antymose a Jerzyho Piotrowského a slavná kapela hrála v mnoha evropských zemích. Vystupovala mimo jiné s McLaughlinovým Mahavishnu Orchestra i Chickem Coreou, natáčela alba ve studiích firmy Columbia s hostujícími předními světovými jazzrockovými hudebníky.

Přesto nepřežila umělecké ambice svých členů a v roce 1973 se šokujícím způsobem rozešla. Překvapivě proto, že tentokrát podle svého zvyku skupinu nerozpustil šéf, ale kapela dala výpověď sama! Takřka vzápětí Skrzek, Antymos a Piotrowski založili legendární artrockové SBB.

"Ne vždy jsme nalezli společná jazyk," konstatoval rozzlobeně Niemen po vydání alba Ode To Venus. "Zahleděni sami do sebe se hudebníci soustředili na technické mistrovství. Trpěla tím samozřejmě hudba, v egoistické spekulaci zůstala někde skryta atmosféra."

czeslaw niemen 01Obávaný génius

Uctívaný Niemen milovat experimenty, v nichž spojoval hudebně mnohavrstevné skladby s filozofickými texty, ale to vše zmenšovalo okruh jeho publika. Zahrál si i zazpíval ve filmu Andrzeje Wajdy Wesele a na desce Mourme's Rhapsody s ním spolupracoval i skladatel českého původu Jan Hammer. Přibližně v této době se o něm začaly objevovat zprávy, že je v soukromí zlý člověk, který bije lidi z vlastní kapely. "Když jsem je viděl na koncertě, chovali se velmi tiše, asi se ho báli," vzpomíná například Ondřej Soukup. Své by prý o tom mohl vykládat další "dezertér", houslista a kytarista Jan Bledowski. Možná proto na albu Katharis (1975) všechny nástroje ovládá sám zarostlý a nevyzpytatelný génius.

"Niemen je démon. Představte si, že zpěvák jeho typu je v Polsku jednička, něco jako u nás Karel Gott," povzdechl si kdysi Vladimír Mišík s jazzrockovým géniem několikrát společně vystupoval. "Nemusím ani rozumět textu a působí na mě důvěryhodně. Cítím, že chce něco vykřičet. Žádné belcanto, u nás by s tím svým hlasem neprošel rekvalifikacemi," podotkl Mišík k hudebníkovi, který byl pravidelně od roku 1964 do roku 1980 volen v anketách polských časopisů Jazz a Non-stop za nejlepšího a nepopulárnějšího zpěváka v zemi.

czeslaw niemen 02V roce 1976 poprvé Niemen vystupoval v Sovětském svazu, v březnu 1979 za hradbou kláves s obrovskými sluchátky na uších nadchl vyprodanou pražskou Lucernu. V tom samém roce vydal další skvělé album Aerolit. "Zpívá způsobem, že v Národním divadle by to nikdo neuměl líp. Má neuvěřitelnou hlasovou techniku," konstatoval při jeho poslechu Jan Neckář. Rozporuplný pracovitý umělec dále natáčel pro film (nahrál a nazpíval hudbu ke snímku režiséra Rodina Lesniewských) i divadlo (pro scénu v Toruni upravoval partitury k inscenaci staročínského dramatu).

Počítačové okouzlení

Na koncertní pódia se po letech vyplněných divadelních a filmovou muzikou vrátil v polovině 80's. I když využíval halfplayback a programové bicí, působil velmi živě. "Bravurní ovládání sytetizérů, dokonalý moderní rytmus, výborně rozpracované melodie a harmonie, komputerová přesnost, temperament i originalita...," rozplýval se v superlativech soudobý polský tisk při recenzi jeho vystoupení ve slavném varšavském klubu Stodola. V posledních letech se Czeslaw Niemen věnoval sólové práci ve studiu, hledal nové možnosti elektronických nástrojů a psal pro jiné, např. pro čenovlasou polskou vokalistku a skladatelku Kayah. Věnoval se také počítačové grafice a vůbec se snažil držet krok s dobou. Jeho smrtí se uzavřelo jedno období historie polské avantgardní muziky.

 

Text: Roman Jireš

 

Příště: Michaele Brecker

zavřít