Perry Farrell z Jane's Addiction: Sexuálně dekadentní mesiáš

Vydáno 07.10.2011 | autor: redakce

Je považován za jeden z nejdůležitějších symbolů alternativní rockové kultury. Je otcem koncertní série Lollapalooza a mozkem milovaných i proklínaných Jane's Addiction, které letos opět oživil a tento měsíc vydávají album... Zpěvák a skladatel Perry Farrell (50) používá mnoho kamufláží, masek a převleků, pod nimiž bije jediné srdce. Jako zvon, který doposud nepopraskal.

Perry Farrell z Jane's Addiction: Sexuálně dekadentní mesiáš Perry Farrell z Jane's Addiction: Sexuálně dekadentní mesiáš

janesaddict1
Když si v roce 1984 místo rodného příjmení Bernstein přilípl pseudonym Farrell, pro­jevil nemalý umělecký cit. Anglickou souznělostí tak vznikl tvar "peripheral", značící něco „na hraně", prostě okraj, periferii. První krok, symbol, předzvěst extravagantní budoucnosti. Než s Jane's Addiction natočil dvě alba, dodnes považovaná za jedny z nejdůležitějších nahrávek posledních dvaceti let (Nothing's Shocking, 1988 a Ritual De Lo Habitual, 1990), stačil se zdárně etablovat na newyorské i losangeleské undergroundové a klubové scéně.

Narodil se 29. března 1959 ve známé newyorské čtvrti Queens, vyrůstal ovšem ve floridském Miami a v jinošském věku přesídlil do „vosího hnízda" Los Angeles. Chtěl být hercem, kteréžto vlohy později zúročil jako rockový entertainer. Pod vlivem americké punkové, garážové a psychedelické scény založil nejprve umělecko gotickou performanci Psi Com. Projekt, postavený důrazně na provokativní image, sexuálně dekadentním symbolismu, perverzním mesianismu, byl logickým předstupněm Jane's Addiction. Zde se v roce 1985 již obklopil o třídu lepšími muzikanty (Dave Navarro, Stephen Perkins, Dave Avery), kteří stejně jako on cítili velké možnosti v avantgardním přístupu k rockovému tvaru, personifikovanému v USA 80. let glamrockovými a metalovými archaickými monstry.

janes addiction by martinek3Psychedelicky distorzní kytary, rozbujelá rytmika, neformální střídání nálad, dráždivá nejednoznačnost textů, zdánlivá nelogičnost a nevyzpytatelnost v kompozičních po­stupech vysoustružily nadmíru originální sound, který, podpořený vizuálními extrava­gancemi, jednoznačné definoval nezávislý, alternativní rock pro 90. léta. JA...LA... vyrýmovalo se k dokonalosti.

PORNO
FOR PERRY
Kapela, zmítaná narkomanií nejtěžšího kalibru, skandály a horečnatou hektičností tur­né, neunesla enormní příliv popularity a v roce 1992 došlo k víceméně očekávanému zhroucení. Rok předtím ovšem Perry Farrell stál u zrodu nebývalého projektu, putovní koncertní karavany Lollapalooza, která nastolila nový a pro fanoušky nadmíru atraktivní fenomén společných turné spřízněných souborů.

Farrell poté zmizel ze scény, ale jelikož se mu nepodařilo víc se angažovat ve filmu, ohlašuje vznik samostatného projektu Porno For Pyros, pro nějž mj. získal i bubeníka Stephena Perkinse. V období 1993-1996 vydal dvě nikoli nezajímavá alba (stejno­jmenný debut v roce 1993 a God's Urge o 3 roky později), ale necítil se úplně nejlépe: "To nekonečné srovnávání s Jane's Addiction mě otravovalo."

COMEBACK
Byl si vědom, že Jane´sAddiction byli odrazem určité doby, měnících se hierarchií hodnot a generačních prolamů, přesto se pokusil podruhé vstoupit do stejné řeky. Jane's Addiction obnovil v roce 1997 a bylo to triumfální turné, byť - nebo možná právě proto, že vycházelo z prověřené­ho materiálu obou klasických desek. Farrella, Navarra a Perkinse navíc doplnit skvělý basky­tarista a klaun Flea z Red Hot Chili Peppers a příznivci se tetelili blahem nad báječnou souhrou zmrtvýchvstalé kapely. Live záznam Kettle Whiste, doplněný o některé rarity a ně­kolik nových kousků, a především DVD Three Days dokumentují, že se nejednalo o laciný comebackový pokus.

Založil rodinu, notně omezil chlast a narkotika a vrhl se do dalšího dobrodružství s projektem Gobalee. Poté zrealizoval dvě sólová alba (vý­běrové Rev a čerstvě autorské Song Yet To Be Sung) a stále častěji podnikal performance pod pseudonymem DJ Peretz. Třetí resurekci Jane's Addiction provedl v roce 2002 a vyšlo znamenité album Strays, nastavené pompézním turné, v jehož rámci dotvo­řil obraz kapely jako multimediální hydry, kdy pastva pro oči jde ruku v ruce s fantazií pro uši.

janesJEDOVATÉ VÝPARY
"Pohrdali jsme Mötley Crüe a Poison, a i když třeba Black Flag, X nebo The Cramps zmizeli, ta punková energie zůstala. Stačilo ji jen uchopit a už ses vezl. Byla to jízda! Na koncertech s ná­mi vystupovali různí transsexuálové, polykači ohně a motorkáři, byl to bláznivý trip..." Perry Farrell představuje dračí chřtán, do něhož proudí množství vlivů, které poté vyplavuje v divokých erupcích změněných barev a per­spektiv. Funk, punk, post-gotika, dadaismus, rock, pop, psychedelie, to vše se míchá v tyglíku narkotických oparů, aby vytrysklo jako gejzír. "Ano, jsem komín, který rád znečišťuje ovzduší, provokuje veřejné mínění, asi jsem se narodil jako pokusný králík, jako eunuch, který na cé­sarově dvoře ochutnává jeho nápoje a pokrmy, jestli nejsou otrávené. Můj imunitní systém ne­ní z tohoto světa."

A ZASE TI JANE'S ADDICTION
Letos Jane Addiction své fanoušky opět potěšili. Kapela se po dlouhých osmi letech dala znovu dohromady a právě tento měsíc vychází jejich čtvrté album s názvem The Greate Escape Artist. "Je to takový zvláštní mix post-punkové gotické temnoty. Určitě jsme se posunuli. Rád bych potěšil naše staré fanoušky, ale prostě nemůžeme ustrnout na jednoum místě, takže jsme se nevyhnuli vývoji." K písni End To The Lies kapela natočila také zajímavý videoklip.

Perry Farrell - Neexistuje nic nenormálního, mohlo by být vytesáno, pokud parafrázujeme název jednoho z určujících alb posledních 15 let, na náhrobku muže, který dokázal, že smrt je jen relativní pojem. A ta umělecká zvlášť.



text a foto: archiv

kopie - janes addiction by martinek3


zavřít