RECENZE: Kapitán Demo demoluje trapné české vtipálky

Vydáno 29.09.2012 | autor: redakce

Kapitán Demo má recenze na salámu. Tvrdí to o sobě a docela mu to věřím. My, posluchači, bychom jeho debutovou desku Demolice na salámu mít neměli. Po dlouhé době tady díky Jiřímu Burianovi aka Kapitánu Demovi vznikl neotřelý hudební počin, který stojí za pozornost.

RECENZE: Kapitán Demo demoluje trapné české vtipálky RECENZE: Kapitán Demo demoluje trapné české vtipálky

kapitan_demo_cdKdo by to byl před rokem a půl řekl, že se Jiří Burian, čerstvý držitel ceny Anděl za projekt Republic of Two a lídr kapel jako byly Southpaw a Ghostmother, vrhne do takové rapové ptákoviny jako je Kapitán Demo. Asi nikdo. Ovšem pozor, není ptákovina jako ptákovina!

Kapitán Demo aspiruje na titul "Jediný vtipný z českých pokusů o vtipné projekty". Jeho humor nespočívá v tom, že tancuje v tisíckrát omletých osmdesátkových neonových teplákovkách a u toho zpívá o tom, do které nohavice si strčí penis (Nebo koule? Nevím.). Jiří Burian má nevídaný dar slova, dar rýmu, ostrý a drzý jazyk a pevný beat. Právě na tom stojí celý Kapitán Demo, velké fuck off celému českému rádoby showbusinessu. Vsadil na image dvousetkilového nenažrance, naprostý opak kluka z plakátu. Jedinou jeho zbraní tedy opravdu zůstávají slova a muzika, která je doprovází.

Kromě slov, která jsou zde opravdu klíčová, je i hudební podklad víc než povedený, deska má dobrý zvuk a koncept - sype se na nás jeden song za druhým, žádná pauza na vydýchání - když tedy pomineme desetiminutové Intro, z něhož devět minut je ticho. Tedy ticho, spíše čekání, až se bude Kapitánovi chtít: "Teď si pěkně počkáš, protože tahle deska začne, až budu chtít já". Burian nezůstává u jednoduchéhoodfláknutého beatu, který by "stačil". Ano, stačil by, ale Kapitán Demo chtěl jít dál. A poctivou práci musíme ocenit.

Se songy jako Něco pořádnýho nebo Kejsy (cover písně Kde jsi od Dalibora Jandy, který se bohužel na desku nevešel) se Kapitán Demo stal miláčkem mnohých hudebníků, DJs a této poměrně úzké skupiny lidí motajících se kolem muziky. Vtipně glosoval denní chléb muzikantů - od cest dodávkou, přes balení nástrojovky až po šílené požadavky návštěvníků diskoték, kde máte jako DJ pouštět hudbu. Mimochodem právě track Něco pořádnýho, který se na desku na rozdíl od Kejsů probojoval, je jasným vrcholem alba Demolice. Demo si nebere servítky a rýpe do všeho - do nesmyslného českého zlozvyku nadužívání prázdných slov, do stavu českého hudebního průmyslu, do celebrit... A na úplném konci desky Burian vysamploval někdejší královnu českého internetu - Natalii Sadness a její zvídavý dotazník. Beru!

Když máš nepovedený ráno, musíš do práce nebo do školy, venku prší a tobě se vůbec nechce, pusť si Kapitána. Je to zaručený startér dobré nálady, který prostě vykouzlí úsměv, ať chceš nebo ne. Za mě tedy Kapitán Demo dostává jednoznačné ANO a nezbývá než doufat, že Burian svým důmyslným a chytrým humorem vypálí rybník všem českým rádoby vtipálkům alespoň do té doby, než se kvalitou posunou na jeho úroveň. Kdo by to byl ještě před nedávnem řekl, že Burian sklidí pravděpodobně největší úspěch zrovna s tímhle projektem...

BEST TRAX: Něco pořádnýho, Do médií

text: Martyn Starý
5/7