RECENZE: Major Lazer II - jamajský žoldák zpět v akci

Vydáno 13.05.2013 | autor: redakce

Ze dvou zůstal jeden. Přesto se zdá být silnější než kdy předtím. Major Lazer neohroženě bojuje proti zombíkům a upírům pomocí svých mikrofonů v zásobníku. Na pomoc mu tentokrát přišla plejáda producentů, DJů a zpěváků a vznikly písně určené opět zejména diskotékám.

RECENZE: Major Lazer II - jamajský žoldák zpět v akci RECENZE: Major Lazer II - jamajský žoldák zpět v akci

major lazer album coverMAJOR LAZER
FREE THE UNIVERSE
Supraphon
14 trax / 57:02

Když z projektu odešel Switch, Diplo si přizval na pomoc Jillionairea a Walshy Firea. Jejich přispění ale není na desce nijak výrazné a zmizení Switche rovněž neznamená odklon od dosavadní práce pod značkou Major Lazer. Nadále zůstává hlavní složkou práce s melodiemi a tanečními rytmy pohybujícími se od dancehall, reggae až k junku a hutným basovým linkám současné taneční produkce.

Host je přizván do každé písně, těžko tu už ale najít natolik průstřelnou věc, aby se dala podobně vysamplovat jako tomu bylo u Pon De Floor, použitou pro Run The World (Girls) od Beyoncé. Hudební produkce je ostatně hlavní předností celého alba, kdy je evidentní Diplův přínos, a spolupracovníci tvoří většinou jen přidanou hodnotu. Naopak u písní Shaggyho nebo Wyclefa Jeana o žádný zázrak nejde a jejich přínos je slabší. Stejně tak příliš nepobaví ani monotónní Mashup The Dance nebo se ska koketující Scare Me.

Tvořit pod pseudonymem Major Lazer se zdá být jasným krokem, který pramení z producentovi lásky k jamajské muzice a jen máloco připomene songy z devět let staré desky Florida. Oproti současné sólové práci je zase kreslený upírobijec přeci jen více čitelnější a deska inklinuje k zasáhnutí širšího publika. Tím nejvýraznějším zástupcem budiž první singl Get Free, v němž vypomohla se zpěvem Amber Hoffman z Dirty Projectors. Její nádherné frázování ve slokách a jednoduchý podkres s klávesami a baskytarou neomrzí ani po několikerém poslechu. Toto dub R&B je však (po)malou výjimkou - ani naživo ji v této úpravě jen tak neuslyšíte. S tím, že takovýchto skladeb není na Free The Universe více, souvisí i největší problém alba. Vzhledem k různorodosti stylů a temp by slušelo skladbám samostatné vydávání. Když už si dal tvůrce/tvůrci práci s vytvořením příběhu o postavě Majora Lazera, byla by na místě i jakási kontextualizace v rámci nahrávky. Sice je vše propojeno karibskou tématikou a ragga tóny, ale v době, kdy si můžete stáhnout jednotlivé písničky, je rozhodnutí vydat celé album trochu kontraproduktivní.

Jak bylo řečeno, pecky typu Jet Blue Jet, Watch Out For This (Bumaye) budou součástí každé správné plážové party, naopak rozvláčné reggae Jessica s atypickým hlasem Ezry Koeniga z Vampire Weekend nebo závěrečná Playground doplní uvolněné poslechy se sluchátky v uších. Free The Universe je o píď dotaženější než debut a dokazuje Diplův neskonalý talent, ale k dokonalému požitku ještě stále dost chybí. Jak si Diplo s novým materiálem poradí naživo, se můžete přesvědčit už 14. května v Lucerna Music Baru.

BEST TRAX: Get Free, Jah No Partial, Watch Out For This (Bumaye)
ZKUS TAKY: Diplo – Decent Work For Decent Pay, Major Lazer – Guns Don´t Kill People... Lazers Do, Snoop Lion - Reincarnated


Ondřej Bambas
5/7

0,00

čtenáři

hlasuj
zavřít