RECENZE: Totální nasazení dokáže přivést k smíchu i k pláči

Vydáno 11.06.2013 | autor: redakce

Totální nasazení se za dobu své existence etablovali v elitě tuzemského - dejme tomu - punk rocku, avšak hudební branže nezaručuje definitivu. Letošní pokračování bohaté diskografie je zastihlo ve slabších tvůrčích momentech.

RECENZE: Totální nasazení dokáže přivést k smíchu i k pláči RECENZE: Totální nasazení dokáže přivést k smíchu i k pláči

totaci-oceloviptaci coverTOTÁLNÍ NASAZENÍ
OCELOVÍ PTÁCI
Popron Music
13 trax / 38:10 min

Žánrově poměrně otevření Totáči opět přichystali pestrý pel-mel, v němž je prostor pro rozverné ska s hostujícími dechy (Oceloví ptáci, Jezírkář) i zdařilou parodii na death metal (Truhlářská). Horší je, že ve snaze o uvolněnost se takřka se zárukou míjejí dobré texty s chytlavou muzikou, takže hitové melodie sráží nevalná slovní složka a naopak. Snad jen ve svěží vypointované Number Two došlo k radostnému obětí obého. Místy dokonce Totální nasazení spadají až k infantilní zábavě, která dozajista ve spojení s melodicky zdařilými popěvky bude výtečně fungovat na koncertech, zatímco při domácím poslechu, navíc s textem před očima, jde o vcelku tristní zážitek (titulní song těžící z nechtěné asociace dobové vojenské agitky My jsme ta armáda lidová a zejména foneticky půvabná, leč násilně prvoplánová hříčka Frgály & Mr. Dalí). I humor je holt někdy k pláči. Zcela opačnou, jaksi seriózní polohu zastávají Sváťovy autorské kusy Tisíckrát, Tajemství či Prokletý, plynoucí pro změnu korytem příjemných, netoliko již výrazných písniček. Sympaticky, ale ještě kontrastněji, pak působí antikomunistický apel Nezapomeneme.

Na stranu pozitiv až příliš rozpolceného alba jazýček vah nepřekývne ani neinvenčně pojatá coververze filmové Jak svět přichází o básníky, kterou pánové de facto jen zrychlili. Stejně jako hlasovou podobu vypůjčeného Pišta ze Zakázanýho ovoce s originálem ovšem po třiceti letech doceníte vokální možnosti Vítězslava Vávry. Fakt to jde i hůř, když se do akce vloží pěvci ze slánského (alo)tria. Vzhledem k pomalu se blížícímu čtvrtstoletí na scéně však kapela civilní zpěv Sváti Švába (i P.P. Cvoka) evidentně nemíní kultivovat, tak jej berme coby svérázné know-how.

Marná sláva, v globálu to vypadá, že namísto letu vzhůru zamířili Oceloví ptáci k nouzovému přistání.

BEST TRAX: Nezapomeneme, Backstage boys, Number two
ZKUS TAKY: Doctor P.P. - Zdravý doktor, Volant - Hogo pogo, Zvlášňý škola - Do roka a do dna