RECENZE: Tata Bojs jsou hitoví a citliví už 25 let

Hoši z Hanspaulky vydali vůbec poprvé ve své historii výběrovku největších hitů s názvem Hity a city. A ne že by těch hitů a citů bylo za těch 25 let, které Tata Bojs touto komplilací oslavují, málo.

RECENZE: Tata Bojs jsou hitoví a citliví už 25 let RECENZE: Tata Bojs jsou hitoví a citliví už 25 let

tatabojs hityacity COVTATA BOJS
HITY A CITY
Supraphon
40 trax / 149:25

Setlist: CD1: Karel, Pepík, Eman a Josef, Jaro, Divnosti, Ramínka, Maličká, Duševní, Tanečnice, Attention aux hommes!, Šťastnější, Virtuální duet, Elišce, Pěšáci, Splasklé vzpomínky, Skovka, Lasičky, Opakování, Usínací, Homo demo, Strašidelná, Pěšáci
CD2: Světová, Papírovka, Kudu aditsuh, Vítací, Trilobeat, Pan Tečka, C.V.A.N., B.M.O., Náměsíčná, Toreadorská otázka, Vesmírná, Bába, Žluté křeslo, Beruška, Tělesná, Křeček a krtek, Dostali sme, Brejlerakinfrejle, Chvilka poezie III., Školní jídelna

Tata Bojs pojali svoji kompilaci od začátku až do konce (výstižnější by bylo říci od začátku až do začátku) koncepčně: jsou to celkem dva disky, každý po dvaceti skladbách, z nichž první nese název Hity a obsahuje opravdu ty nejznámější songy, co kdy Tata Bojs natočili v pořadí od nejstarších po nejnovější. V první písničce Karel, Pepík, Eman a Josef se tak s vracíme až do roku 1995 k Ladovu albu, postupně pak přes Ukončete nás, Nekonečnou stanici, do Futuretra, Biorytmů, Nanoalba, komorní výběrovky smetana, až ke Kluci kde ste? a nejaktuálnější Ležaté osmičce.

Místo zbylo i na dvě úplné novinky, jimiž jsou recyklovaná verze Pěšáků se sborem Doubravánek a závěrečná nová hororová písnička Strašidelná, která měla vyjít původně už na Ležaté osmičce, ale dotočena byla až letos na jaře. Těžko říci, jaké poselství se nám tímto svým počinem snaží předat, z čeho že to má Bublajs vlastně strach. Konec konců, nejsou to ale jejich první "divnosti", že...

Druhý disk podle kapely obsahuje jejich srdcovky a hity, které se nakonec hity nestaly, tentokrát v obráceném pořadí - od nejnovějších po ty nejstarší. Začínáme tedy Světovou z Ležaté osmičky s hostujícím Vladimírem 518 a tentokrát postupujeme hlouběji do minulosti ještě před rok 1990, do Tata Bojs undergroundu a jejich prvotiny Šagali šagáli a to konkrétně k perlám jako Dostali sme, Brejlerakinfrejle, nebo Mardošovy Chvilky poezie III. Proces kompilace/cyklace završuje ve Školní jídelna.

V podobě Hitů a citů dostali věrní i méně věrní fanoušci Tata Bojs koňskou dávku muziky, hity, které znají z koncertních vystoupení i zábavnou ochutnávku lahůdek z jejich dávné minulosti. Zarážející je snad jen fakt, že ani na jeden z disků (čekali bychom ji spíše na CD City) se nevlezla jejich Růžová armáda, bez které se neobejde ani jejich zkrácený set, natož koncert, když na živo pravidelně sklízí velké ohlasy. Velkou přidanou hodnotou je pak i booklet alba s vtipnými - jak je u Tata Bojs zvykem - popisy vzniku jednotlivých skladeb.

BEST TRAX: Světová, Lasičky, Beruška.
ZKUS TAKY: Tata Bojs & Ahn Trio - smetana, Tata Bojs - Biorytmy, Tata Bojs - Šagali šagáli.

Nikola Illeová