SMRT SI ŘÍKÁ ROCK'N'ROLL: Karlheinz Stockhausen (116.)

Vydáno 07.12.2013 | autor: redakce

Avantgardní skladatel, hudební teoretik, klavírista, dirigent a také profesor skladby Karlheinz Stockhausen. průzkumník nových hudebních forem, který posunul hranice klasické hudby do nových dimenzí, kam lidské ucho dosud nevkročilo, ukončil 5. prosince 2007 svůj program.

SMRT SI ŘÍKÁ ROCK'N'ROLL: Karlheinz Stockhausen (116.) SMRT SI ŘÍKÁ ROCK'N'ROLL: Karlheinz Stockhausen (116.)

Karlheinz Stockhausen01Karlheinz Stockhausen se narodil ve vesnici Mödrath nedaleko Kolína nad Rýnem 22. 8. 1928. V počátcích své tvorby experimentoval Stockhausen se strukturou skladeb, kde se věnoval technice, při které několik nástrojů nebo hlasů současně tvořilo samostatné melodie bez vzájemné souvztažnosti (punktualismus). Další jeho kompoziční technikou se stává serialismus založený na přidělení časových intervalů pro jednotlivé hudební prvky (např. změny tempa). Toto období jeho tvorby dobře reprezentují skladby Kreuzspiel nebo Kontrapunkt.

AKADEMICKÝ ŠAMAN

Ve své tvorbě, čítající přes tři sta skladeb, experimentoval s prostorovým umístěním zvuku nebo proměnnou hudební formou zahrnující vliv akustického prostoru v kombinaci s určitými hudebními postupy s vlivem na psychoaktivní rovnováhu člověka (např. použitím tónů, o kterých soudil, že ovlivňují emoční rovnováhu člověka). Tento úletový přístup nabyl konkrétní podoby např. ve skladbě Gruppen, kde současně v různých tempech hrají tři orchestry a obecenstvu je přisouzeno předem definované místo v prostoru sálu jako další vlastnost této kompozice. Každý tak slyší něco jiného a odnáší si svůj vlastní zážitek.

KARLHEINZ STOCKHAUSEN beatlesREVOLUCE ČÍSLO 9

Nebýt zásadního vlivu Stockhausena, asi byste na legendárním Bílém albu Beatles nikdy nenašli skladbu s názvem Revolution 9. Jedná se o největší experiment, jaký kdy John Lennon složil, a u průměrného konzumenta středního proudu se při jejím poslechu dostavují symptomy ztráty orientace a sebekontroly. Zní totiž jako eintopf přeplněný zvukovými samply bez přehledné struktury. Lennon Stockhausena velmi obdivoval, což vyústilo k umístění jeho portrétu na obal alba Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band.

 

Stockhausen byl také jeden z prvních, co si začal s elektronickou hudbou už v roce 1953 a její možnosti rozvíjí i v další dekádě, kdy už patřil k ikonám své doby.

Karlheinz Stockhausen02Velký vliv na jeho tvorbu měly zkušenosti ze studií fonetiky, akustiky a informačních teorií a literatura Hermanna Hesseho.

Na sklonku svého života svou tvorbu více "zjednodušil" větším zpřehledněním svých kompozic.

LID VERSUS STOCKHAUSEN

Stockhausenova tvorba má kromě nadšených fanoušků také mnoho kritiků, kteří jeho hudbě vyčítají přílišné upnutí se na formu a absenci tvůrčího ducha. Skladatel kritiku přehlížel. Jistou slávu si také vydobyl některými svými výroky. Tvrdil, že staré hudbě bychom měli věnovat minimum času, důležité je to, co se děje teď. Nicméně k jeho nejslavnějším patří přirovnání útoku na WTC k uměleckému dílu.

POD VLIVEM

Stockhausen ke své tvorbě poznamenává: "Má hudba často překvapí i mě samotného, a není tedy divu, že druhým dojde až za dvě stě let." Přesto je neuvěřitelné, kolik dokázal ovlivnit hudebníků, ať už rockových, jazzových i tanečně elektronických. V této společnosti se spolu s Beatles nacházejí také Frank Zappa, Can, Kraftwerk, Miles Davis, Cecil Taylor nebo Aphex Twin.

text: Tomáš Nawar

příště: Ahmet Ertegün

zavřít