RECENZE: Michal Prokop a Framus 5 se vrátili na Kolej Yesterday

Vydáno 13.12.2014 | autor: redakce

Album Michala Prokopa a kapely Framus 5 z roku 1984 patří k zásadním milníkům tuzemské rockové historie. Nejen titulní píseň, ale i další pecky dokazují již tři desítky let svoji nadčasovost. Jubilejní edice vybavená bohatým bonusovým materiálem má ambice potěšit pamětníky, ale zaujmout i mladší posluchače patrájícím po tom, co jejich rodiče vlastně měli na tom bigbítu.

RECENZE: Michal Prokop a Framus 5 se vrátili na Kolej Yesterday RECENZE: Michal Prokop a Framus 5 se vrátili na Kolej Yesterday

Michal Prokop a Framus Five Kolej YesterdayMICHAL PROKOP A FRAMUS 5

KOLEJ YESTERDAY
Supraphon
11 trax / 42:39 min

Tracklist: Předehra 1984, Hospoda Na věčnosti, Stará píseň, Blues pro poštovní doručovatelku, Tramvaj, Odjezd, Blues milenců z kina Svět, Bitva o Karlův most, Kolej Yesterday, V baru jménem Krásný ztráty, Blues o spolykaných slovech. DVD: Kolej Yesterday (zpěv Michal Prokop a Petr Skoumal), Odjezd (zpěv Michal Prokop a Dan Bárta), Blues o spolykaných slovech (zpěv Michal Prokop a Wabi Daněk), V baru jménem Krásný ztráty (zpěv Michal Prokop), Blues milenců z kina Svět (zpěv Michal Prokop, The Tap Tap)

U příležitosti 30. výročí vydání nahrávky Kolej Yesterday přišel Supraphon s reedicí alba s bonusovým DVD a původním zakázaným přebalem obsahujícím texty, fotky a dokumenty z doby vzniku nahrávky. Album, které původně vyšlo u Pantonu a následně v reedici v roce 1997 u Supraphonu, je známé především díky titulní skladbě Petra Skoumala s textem Pavla Šruta. Písnička uspěla na Vokalíze 1983, ale hlavně u posluchačů, kteří ani nemuseli mít zkušenosti se studentským životem. Zajímavé je, že byla původně určená pro skupinu Luboše Pospíšila, ale nelíbila se jeho tehdejším spoluhráčům včetně Davida Kollera, kteří ji nepovažovali za pořádný bigbít. Moc se do ní nechtělo ani stylově více k soulu tíhnoucímu Prokopovi, který netušil, že se stane zásadním titulem jeho repertoáru.

V nahrávacích studiích Petra Kocfeldy se před třiceti lety s Prokopem sešla sestava Jan Hrubý (housle, sbor, akustická kytara), Jan Kolář (hoboj, syntezátory), Lubor Šonka (syntezátory, akordeon), Michal Bláha (baskytara) a Michal Vrbovec (bicí), která napsala jednu z nejvýraznějších kapitol historie tuzemské populární hudby. A když k tomu připočteme hosty jakými byli například C&K Vocal, Jiří Stivín, Petr Skoumal, Jaroslav Nejezchleba, Pavel Skála nebo Jan Spálený, máme před sebou téměř best of tehdejší nejen folk-rockové scény.

Hlavní roli na nahrávce mají klávesy, housle, bluesový feeling a nadčasové texty Pavla Šruta, Josefa Kainara, Jiřího Žáčka a Michala Bláhy. Stylově se vždy nejedná o čistá bigbít, ale do koncepce desky skvěle zapadne i takové reggae Petra Skoumala Odjezd.

Vložená DVD edice Kolej Yesterday 1984 - 2014 obsahuje živé alternativní verze pěti hitů z Koleje Yesterday natočené se zajímavými hosty u příležitosti šedesátin Michala Prokopa, z koncertu Krásný ztráty: finále a z předávání cen OSA v divadle Hybernia. Nahrávka je cenným bonusem a jen dokazuje sdělnost těchto písní i fakt, že jejich kvalitu vůbec neovlivňuje čas. To pochopitelně platí pro celou Kolej Yesterday, kterou snad ocení i generace nepoznamenaná realitou 80. let v tehdejším Československu.

Křest reedice desky proběhne na Vánočním koncertě 20. prosince v pražském Foru Karlín.

BEST TRAX: Kolej Yesterday, Blues o spolykaných slovech, Bitva o Karlův most
ZKUS TAKY: Vladimír Mišík - Stříhali dohola malého chlapečka, Luboš Pospíšil - ... a nestřílejte na milence, Flamengo - Kuře v hodinkách