RECENZE: Nauzea Orchestra učí, jak rozezpívat kovový šrot

Vydáno 22.03.2012 | autor: redakce

V českých luzích a hájích není příliš mnoho kapel, které spojují zvuk elektronického šrotu, kláves a kytarových strun s poetikou novodobých německých šansonů. Ústečtí Nauzea Orchestra jsou na české nezávislé scéně výjimkou. Na kontě mají druhou desku s názvem The Dark Side of the Raven, jejíž jméno se zaslouženě objevilo i v širší nominaci nultého ročníku hudebních cen Vinyla.

RECENZE: Nauzea Orchestra učí, jak rozezpívat kovový šrot RECENZE: Nauzea Orchestra učí, jak rozezpívat kovový šrot

nauzeaNauzea Orchestra
The Dark Side of the Raven
CD 1: 11 trax / 35 min
CD 2: 8 trax / 29 min
Self-released

Hudba Severočechů spojuje všechny možné hudební vlivy od industriálního rocku, elektropopu až po glitch, jako kdyby členové přivezli všechny své oblíbené desky a lopatami je naházeli do obrovského mixeru, v němž připravili výbušný molotov koktejl. Orchestr o dvou klávesách, kytaře a base naštěstí tvoří zkušení hudebníci, kteří dokázali vytipovat ty lepší momenty z hudební minulosti i přítomnosti, aby se na album dostalo minimum vaty.

Regulérních krkavčích songů je ve skutečnosti „jen" sedm, kde se tu a tam vynoří jasné odkazy na kapely jako Laibach, Einstürzende Neubauten nebo The Birthday Party. Kapela nepostrádá smysl pro černý humor. Zbytek tracků proto tvoří instrumentální intro / intermezza a svojí připitomělou rozvrkočeností shazují všudypřítomnou sklíčenost. Jasně, tracky jsou po okraj naplněny pichlavými, uchu ne vždy libými zvuky. Avšak místo punkového chaosu mají tóny často svou hranici vymezenou přesným strojovým rytmem, do kterého zapadá pět německy zpívaných textů lépe než zbylé dva anglické. Nauzea tak ještě víc potvrzuje inspirační zdroje, které se kdy otřely o německou, resp. berlínskou scénu.

Za zmínku stojí i druhý disk Meisterstück Eins Remixed napěchovaný remixy tracků z první desky od kolegů Das Ende, Mikrokokoto nebo Neutrino a dalších. Remixy doplňují cover verze skladeb samotné Nauzey, kterými přispěla taková jména jako The Ritchie Success a Kill the Dandies. Jak to tak u remixových kompilaček bývá, slabší kousky střídají zábavné, leč dost tvrdé a neveselé předělávky. Silně tak pochybuju, že by se někdo pokoušel pustit disk k poslechu a tanci na svojí party.

Nauzea Orchestra vydala The Dark Side of the Raven vlastními silami a vybavila ji výtvarně povedeným rozkládacím digipackem. Je vidět, že dobrá hudba se dá dělat nezávisle a že si pár jmen české scény pozornost skutečně zaslouží.

BEST TRAX: Mefisto, Obsession, Der Mann ohne Eigenschaften
ZKUS TAKÉ: Crime and the City Solution, Bauhaus, The Fall

text: Jiří Kaňa