RECENZE: Novinka Queens of the Stone Age šlape jako hodinky

Vydáno 08.06.2013 | autor: Lucie Malá

Queens of the Stone Age se svou šestou studiovkou ...Like Clockwork po šesti letech utěší své nedočkavé fanoušky. Kapela, kolem níž se vždycky motali známí a významní muzikanti, u nás už začátkem července zabouří na Rock for People. Zachovali si QOTSA i na aktuální nahrávce svoji osobitost?

RECENZE: Novinka Queens of the Stone Age šlape jako hodinky RECENZE: Novinka Queens of the Stone Age šlape jako hodinky

qotsa covQUEENS OF THE STONE AGE
...LIKE CLOCKWORK
Universal Music
10 trax / 46:00

Možná se zdá titulek trochu prvoplánový, ale název alba tuto desku skutečně vystihuje. Jestli je něco, co ji definuje, je to rytmus a neustálý pohyb. Jednotlivé riffy a údery bicích se neúnavně valí kupředu. Houpavý hluboký tón, takovou spodní linku celého alba, můžeme slyšet už od první Keep Your Eyes Peeled přes baladičtější kousky jako The Vampyre of Time and Memory až po asi nejlepší píseň desky I Appear Missing. Poslední na albu, líná a zasněná ...Like Clockwork, pak ukolébá tento nervózní, dynamický tep do ztracena. Výborná kompozice.

Za většinou ...Like Clockwork se pak přes neustálý "pohyb", energii a vnitřní neklid skladeb rozprostírá temnota. Stoner rockeři se s ničím nemazlí, ze všeho toho rock'n'rollu na desce je vždy cítit syrovnost, nekompromisnost a upřímnost. Jedna píseň se jmenuje Kalopsia, což je označení pro klamavé vidění věcí, které si přikrášlujeme. A právě to tu nehrozí - deska se varovně šklebí už ze samotného coveru alba.

Pozadí příprav a natáčení údajně taky nebylo dvakrát růžové. Bouře, které se musely v průběhu překonávat, zahrnuly i výměnu bubeníka - Josh Homme vyhodil Joeya Castilla a místo něj nastoupil Dave Grohl, což zacvičilo s atmosférou nahrávání. Tu neulehčily ani osobní problémy Joshe Hoomea, kterými si procházel v posledních letech. Možná i tyto okolnosti zapřičinily, že zde mají texty písní větší váhu a nesou více sdělení - neobjevují se zde zkrátka žádné "legrácky" jako Feel Good Hit of the Summer z alba Rated R.

Personální rošády a hostování na albu nejsou ale jen komplikacemi, naopak se střetávání umělců na deskách Queens of the Stone Age většinou nadšeně očekává. V rámci jediné skladby Fairweather Friends se tu třeba vokálně potkají Trent Reznor, Elton John (opravdu, byl pozván jako opravdová "queen"), Nick Oliveri a Mark Lanegan. Spolupráce neprobíhají ale jen na poli hudby. Zajímavou součástí proma k albu bylo i pět postupně uveřejňovaných animovaných videoklipů od ilustrátora Bonefacea a animátora Liama Braziera.

Některé písně jako Smooth Sailing nám svou hypnotickou perverzností vyloženě připomněly starší pecky, ke kterým se přiznaně ...Like Clockwork snaží navrátit, některé udávají nové směry. Při každém poslechu a novém naladění na pomyslné "tikání hodin" uvnitř alba se navíc objeví další neobjevená a jemná nuance detailů. A pro milovníky poctivé rockové hudby, kde se mají své místo neošizená kytarová sóla a riffy a kde se ještě nerezignovalo a nevyměklo do líbivých klišé, bude tohle teprve lahůdka.

BEST TRAX: Keep Your Eyes Peeled, Smooth Sailing, I Appear Missing
ZKUS TAKY: Mark Lanegan - Blues Funeral, Them Crooked Vultures - Them Crooked Vultures, Kyuss - ...And the Circus Leaves Town

Lucie Malá {vypnoutlink:Lucie}