LIVE: Rock for People se poslední den proměnil v České hrady

Vydáno 07.07.2013 | autor: redakce

Hrádeczech - tak by se mohla jmenovat akce, která se odehrála čtvrtý den v královehradeckém Festivalparku. Poslední den letošního Rock for People patřil interpretům domácí scény a do areálu nalákal asi pět tisíc nových návštěvníků. Obměna hostů byla viditelná: přibylo rodin i postarších párů, kteří využili svátečního dne a nevysoké ceny vstupenek a mohli si užít vystoupení Horkýže Slíže, Pražského výběru, Kabátu nebo Kryštof.

LIVE: Rock for People se poslední den proměnil v České hrady LIVE: Rock for People se poslední den proměnil v České hrady

Rock for People 150ROCK FOR PEOPLE, DEN IV
Letiště Hradec Králové
5. 7. 2013

Páteční program proměnil Rock for People v jinou událost. Festival ve festivalu. Zatímco pracovnímu týdnu vévodila jména světové scény, na která dorazili i fanoušci ze zahraničí, v pátek po poledni už většina stanů označená zahraničními vlajkami zmizela a slyšet němčinu či polštinu se poštěstilo málokdy. Stejně tak bylo daleko snazší potkat mezi stánky s občerstvením svoji oblíbenou českou hvězdu. Po brzkém odpoledním dešti se naštěstí počasí opět umoudřilo a možná i díky němu přijelo několik dalších královehradeckých obyvatel. Pro ně byl ve velké míře poslední den koncipován, jelikož hrající umělce můžete potkat během léta napříč celou republikou.

Cena vstupenek do pěti set korun nabízela program s Mandrage + A Banquet, Horkýže Slíže a Kabáty na největším pódiu a s Tomášem Klusem a Kryštofem ve stanu druhé stage. Po dopolední rozespalosti areálu se prostor kolem třetí již slušně zaplnil a ještě později docházelo k momentům, kdy byl problém užšími uličkami mezi stánky projít bez potíží. Opačné momenty přinesl večer během koncertů headlinerů zaplňujícími hledištní prostory tak, jak to nedokázali ani Queens of the Stone Age či Klaxons předcházející den. Zde je několik střípků, které se nám podařilo poskládat z posledního dne Rock for People.

Rock for People 151Rock for People 156

12:10
Areálem zní zvukovka Kabát, hlas Pepy Vojtka zní docela čerstvě.

13:51
Na betonu areálu se objevují rozpité první kapky odpoledního deště, který naštěstí neměl nijak intenzivního trvání a donutil přítomné vytáhnout pláštěnky zhruba na dvě hodiny.

14:10
Na těch z návštěvníků, kteří jsou tu od začátku, se znatelně podepsal festivalový zub času...

15:31
Společné vystoupení Mandrage a A Banquet poprvé spojuje obě skupiny na jednom pódiu a hned dochází k nejlepšímu momentu celého vystoupení: Personal Jesus od Depeche Mode s vlajkami, dvojími bicí, impozantním zpěvem Mathieu a dobrým zvukem. Další dva společné covery bohužel už tak vydařené nejsou a po odchodu členů první kapely odchází i polovina posluchačů, přitom výkon podali obě party povedený.

Rock for People 152Rock for People 162

17:08
Stanem Staropramen Stage zní Hey Jude v podání Filhramonie Hradec Králové a závěrečný popěvek notuje i přilehlé okolí.

17:15
Skupina Mandrage se fotí s deseti výherci a doprovodem soutěže pořádané Staropramenem. Předány byly od fanoušků i dary jako dva dorty či desetiletá podomácku vypálená slivovice.

17:50
Horkýže Slíže baví početný dav silným refrénem jak hovado, a to i když mají všechny v piči.

18:15
Svůj set končí slovenští Nvmeri. Velice příjemné překvapení, ještě že je Showcase Stage tak blízko Press centru, jinak bychom skupinu asi nezaslechli.

Rock for People 153Rock for People 155

19:40
Svého patrona má i dnešní den, navzdory tomu, že je trochu divnej... Pražákům je na Rock for People hej! A nejen jim, ale i Pražskému výběru.

20:22
"Zkus to říct se mnou, život je skvělej, můžu bejt šťastnej, že jsem ještě celej. Celej jako vyměněnej, za jinej stejně levej," hraje Prago Union z redbulláckého Tourbusu. Pohodová atmosféra, kterou si lze užít v teoreticky i zadarmo - před branami festivalu.

20:30
Pomalu se stmívá a škvírou mezi mraky se prodírá zapadající mozol. A do toho začíná své vystoupení Tomáš Klus a Cílová skupina. Účinkující si vystoupení užívají a Tomáš několikrát otestuje přistavené molo přichystané na večerní Kryštof.

Rock for People 159

21:33
Lokomotiva s názvem Kabát přijíždí na nádraží Hradec králové - Festivalpark a už nyní je plocha zpoloviny zaplněná a houfy dalších přichází směrem na prostranství ze všech směrů. Vydat se jinam znamená jít sám proti proudu určujícího ráz pátečního programu.

21:54
Na Charlie Straight je druhý největší stan zaplněn pouze s malou volnou rezervou. Prodloužený závěr nejnovějšího singlu Sleep Alone byl velice povedený a následující závěrečná dvojice Instituions Of The World / Upside Down působila velice uvolněným dojmem, což potvrdil i Albertův oblíbený prvek crowdsurfingu.

Rock for People 160Rock for People 161

22:20
I díky Big Bandu, jenž se přidal ke Kabátům v druhé polovině show, bylo možné zahrát vtipnou vložku Králíci z alba Čert na koze jel. Prostranství je okupováno až k dvěma přilehlým plně obsazeným kopečkům.

23:00
Ani zahraniční jména středečního a čtvrtečního dne neměla tak velkou produkci jako Kryštof. Velkou LED stěnu, obdélníkové pódium doplňující promenáda a bohatý světelný park doplňoval špičkový zvuk. Ten se sice nepodařilo přenést i vně šapitó a pro někoho bylo v davu příliš dusno, Richard Krajčo a spol. však podobně jako na konci dubna na Majálesu dokázali, proč jsou zařazováni k nejlepším domácím skupinám současnosti.

Rock for People 165

Rock for People 163

ROCK FOR PEOPLE NEBO ČESKÉ HRADY?

Rock for People 157Rock for People jako by se nemohl rozhodnout, jestli chce být velkým festivalem zahraniční (západní) úrovně. Dlouho se tak snaží působit a byly i ročníky, které line-upem opravdu napovídaly tomu, že se RFP vydává tou správnou cestou. Snažil se tak působit i v roce 2013, i když o poznání méně úspěšně. Tedy snažil se tak působit první tři dny. Čtvrtý festivalový den byl totiž dramaturgicky uchopen jako Česko Slovenský den a ze snahy o evropský festival plný zajímavých jmen se vyklubal formát Českých hradů či Benátské noci. Netvrdím, že jsou to špatné festivaly, ale po jejich bok by Rock for People patřit neměl...

Srovnejme si tři po sobě jdoucí kapely ve stejných hodinách jen den po sobě. Čtvrtek: Foals - Queens of the Stone Age - Modestep. Pátek: Horkýže Slíže - Pražský výběr - Kabát & Big Band. Najdi deset rozdílů. Neobměnila se jen dramaturgie kapel, ale také návštěvníci. Mnoho těch, kteří na festivalu byli celé první tři dny, už na pátek odjeli pryč a naopak mnoho nových přijelo na jednodenní vstupenku. Za 390 korun, no nekup to! Kromě toho, že se obměnilo osazenstvo, se obměnila i atmosféra. Byla taková víc pivní. Zní to pejorativně, ale není to tak myšleno. Festival zkrátka otočil o 180°, což se logicky promítnulo i v řadách návštěvníků. Těch nových přijelo podle organizátorů RFP kolem pěti tisíc.

Rock for People 154

Dá se na to koukat i tak, že těm rozumnějším (rozumem v tomto případě myslím fakt, že raději uvidíte poprvé Foals nebo QOTSA než po desáté Tomáše Kluse) vlastně Rock for People udělal radost. "Neotravoval" Kabátama, Slížema, Anetou ani dalšími velkými českými jmény rozesetými v průběhu prvních třech dnů. Tím pádem se opravdu dalo tyto kapely úplně přeskočit. Jednoduše - odjezdem.

Pět tisíc dalších návštěvníků je nezanedbatelné číslo a z obchodního hlediska šlo o skvělý tah. Je totiž otázkou, zda by mohl Rock for People fungovat (bez finančních ztrát) bez těchto pěti tisíc. Pokud by se celý poslední den neuskutečnil, festival by si, přestože letos programově o něco chudší, sympaticky udržel dobrý směr. Nezapomeňme, že i letos se zde kromě velkých (přestože chyběl nějaký opravdový megatahák) představily i nesmírně zajímavé nové a téměř neznámé kapely, z nichž některé z nichž některé opravdu stojí za pozornost. Jmenujme Swim Deep, Youth Kills či třeba Young Fathers.

Nezbývá tedy než doufat, že příští rok nebude poměr zahraniční/české dny v opačném rázu. Byl by to kasovní trhák, ale byla by to taky konečná pro jeden festival, kterého jsem se každý rok rád účastnil.

Martyn Starý

text: Ondřej Bambas, Martyn Starý, foto: Dalibor Skoupil

0,00