RETRO: Večírek pro vyvolené s Pixies

Vydáno 06.10.2013 | autor: redakce

Pixies, jedna z nejvlivnějších kapel alternativního rocku, se po sedmi letech chystá znovu do Prahy: v pražské Lucerně odehrají 10. a 11. října dva koncerty. Jaká byla jejich poslední zastávka v Česku? Bez nadsázky kultovní.

RETRO: Večírek pro vyvolené s Pixies RETRO: Večírek pro vyvolené s Pixies

Pixies-123PIXIES
Palác Akropolis, Praha
13.7.2006

Zpráva o potvrzeném příjezdu bostonské legendy Pixies do hlavního města se začátkem května roku 2006 šířila jako blesk. Stejnou rychlostí logicky zmizelo i několik set vstupenek, takže úžas a radost nad splněným snem celé generace fanoušků v mnoha případech záhy vystřídala čirá beznaděj a zklamání. Ano, Pixies poprvé vystoupí na českou půdu, v původní sestavě a plné síle, ale na místě, které běžně bez potíží naplní debutující kapely od Indies. O mimořádnou událost by se jednalo i v případě Malé sportovní haly, takto měl však koncert zadělán na "kultovní status" dlouho před svým začátkem.

Jako zahřívací zastávka před další částí nekonečného comebackového turné, které s přestávkami trvá již od jara 2004, bylo pro Pixies pražské vystoupení ideální. A Slovo "zahřívací" je zde na místě i z důvodů pekelné výhně, která v sále panovala již dlouho před půl devátou, kdy bostonští nastoupili ke strojům. Přičtete si letní pařák venku a pobyt necelé tisícovky nadšeného, zpívajícího a (v rámci možností) křepčícího davu uvnitř a vyjde vám, že ve finské sauně toho večera mohl být vcelku příjemný vánek.

Pokud však před vámi stojí sám Frank Black a spol. a s každým songem vám mozek prolétne kus rockové i vaší vlastní posluchačské historie, jakákoli negativa nejpozději pět minut po opuštění prostoru vystěhujete. Kapela samotná si koncert očividně užívala. Jakkoli bylo předem jasné, že žádných novinek se nedočkáme ("jeden z členů Pixies nechce, abychom psali a hráli nové věci, ale neprozradím, která to je," utnul nedávno šibalsky všechny dohady kapelník Black), během "rutinní" projížďky starými peckami se s přibývajícím časem čím dál více bavili, usmívali se na sebe i do nadšeného publika, buclatý Francis mával balkonům, když se chybička vloudila, začali bez okolků znovu... Takhle komorní koncert navíc zřejmě zažili naposledy někdy v roce 88 (a druhý den už zase hráli pro 15 tisíc lidí, na Pohodě).

Pixies-112Pixies-127

Budiž kapele přičteno ke cti, že na jejich přání byla zrušena existence jakýchkoli guest listů, VIP vstupů či akreditací. Pokud už měla být Akropole svědkem tak jedinečné události, je spravedlivé, že klub vyprodali opravdoví fandové. A Pixies se jim odvděčili více než velkoryse: Gigantic, Where Is My Mind, Debaser, Holiday Song... hodina a čtvrt je najednou pryč, La La Love You je vzkazem na rozloučenou, poslední pozdravy a "Víly" jsou pryč. Koncert, kterým se Akropole bude pyšnit do konce svých dní. A ze kterého si i otrlý návštěvník schová lístek.

text: Filip Tomášek, foto: Michal Rejzek

0,00