RECENZE: Sto zvířat natočili své nejdospělejší album. Pro děti

Vydáno 05.01.2014 | autor: redakce

Nejvýraznější maják na tuzemské ska scéně se začátkem prosince vytasil s další deskou. Tlustej chlapeček se včelou v kalhotách nese označní "vhodné pro děti" a Sto zvířat se tak definitivně stávají rodinnou kapelou.

RECENZE: Sto zvířat natočili své nejdospělejší album. Pro děti RECENZE: Sto zvířat natočili své nejdospělejší album. Pro děti

tlustej-chlapecek-se-vcelou-v-kalhotachSTO ZVÍŘAT
TLUSTEJ CHLAPEČEK SE VČELOU V KALHOTÁCH
100 Promotion
16 trax / 40:32 min

Tracklist: Nechutná čivava, Potkala vrána pelikána, Lamy a větrolamy, Loreta, Mezery, Tlustej chlapeček, Ouzko, Uklízečky, Hacienda, Před ložkami, Husokachny, Fakýři, Příběh opravdového mlže, Ukolébavka, Sušená švestka, Chytrák

U téhle partičky byla hravost slyšet i vidět vždycky. Generačně nevyhranění se teď rozhodli zaměřit i na ty potencionálně nejmladší posluchače. Ačkoliv by deska mohla být specifickou encyklopedií přípravy na život pro nejmenší, pořád je to z dílny Sto zvířat. Tedy textově řízné, hudebně svěží a značně hravé. A především, to nejdospělejší, co kdy natočili!

Skočná partička poskládala leporelo z hravosti. Okrajově vyšlápla i do jiných žánrových cestiček. Vedle očekávatelných reggae rytmů jejich kolekce přesahuje i do tónů swingu, etna nebo latiny. Nebojí se ani a capella songů či až pochodových melodií. Hudební pestrost v patnácti kouscích je obohacená recitovanou nerýmovačkou, která nabízenou širokou paletu efektivně doplňuje. Pojítkem celé desky se pak stává pro kapelu typické výrazné frázování.

Vedle živých aranží je to hlavně textová stránka, která na celém albu dokáže tak pobavit. Specifická poetika dvorního textaře a tenorsaxofonisty Tomáše Belka s dětským pozadím dostává speciálně sarkastický a vtipný nádech. Hra se slovy, místy vypravěčská nit i střídání vokálů nutí text s napnutím vnímat, zachytávat propašované odkazy a občas se i pousmát. Často lehce bizarní spojení skutečně místy navrací do dětství a nechávají vybavit vzpomínky na základní školu.

Spojení textů s bohatou hudební aranží potvrzuje dojem, jakým Sto zvířarat působí. Jejich muzika je bezsporu hodně baví, z desky to je cítit v každém tónu. Těžko odhadnout, kolik skutečných dětí si jí ve finále zamiluje, ale ti úředně dospělí fanoušci hravé ska partičky pravděpodobně nebudou zklamaní. Škoda jen, že se na desce neobjevuje žádný zásadní aspirant na hitovku, která by pak v létě pod festivalovým podiem mohla znít sborovým hlasem. Třeba ale zásluhou těch nejmladších přece jen časem nějaký ten kousek zlidoví.

BEST TRAX: Potkala vrána pelikána, Loreta, Sušená švestka
ZKUS TAKY: Kašpárek v rohlíku - Kašpárek navždy, Vypsaná fiXa - Mixle v pixle. Chinaski - Autopohádky

Martina Černá