Michal Thomes interview: Usilovali jsme o Linkin Park i Arcade Fire I.

Vydáno 13.06.2014 | autor: redakce

"Dostat kapelu na festival není o tom, že si na ni organizátor ukáže prstem a ona přijede," říká jeden ze zakladatelů Rock for People Michal Thomes. V první části rozhovoru dále zmiňuje svůj vysněný line-up, ekonomické limity i zakonzervovanost českého fanouška. Festival, jež letos slaví 20 let existence, vypukne 2. července. 

Michal Thomes interview: Usilovali jsme o Linkin Park i Arcade Fire I. Michal Thomes interview: Usilovali jsme o Linkin Park i Arcade Fire I.


RFP lineupRock for People letos slaví 20 let


Na sociálních sítích letos čteme nebývale mnoho negativních reakcí kvůli slabému line-upu. Vidíš v tom ty osobně také problém?

Upřímně nevím, čím je určeno kritérium horší nebo lepší. Tohle je hodně o pocitech. Samozřejmě se s tím setkáváme na sociálních sítích, kde funguje převážně mladší publikum. Tam nespokojenost zaznívá. Od lidí, s nimiž se setkávám osobně, slyším spíš opačné reakce. Takže kde je to kritérium?

Zjednodušeně řečeno třeba budget pro booking kapel.
Přesně! Letos nás kapely stojí víc než v loňském roce. Takže pokud věříte naší dvacetileté promotérské zkušenosti, jinými slovy tomu, že jsme zbytečně nevyhodili balík peněz za špatné kapely, tak v tomhle ohledu je letošní line-up lepší, protože je dražší.

V diskuzích se hodně objevuje názor, že letos v line-upu chybí nějaká "bomba", interpret ze současné absolutní špičky. Linkin Park, Foo Fighters, Arcade Fire, Arctic Monkeys...
To je pravda. Jenže třeba Artcic Monekys už na festivalu hráli, české publikum je tak trochu odzívalo a ten koncert nepatřil zrovna mezi nejsilnější. Zároveň si ale uvědomuju, že poslední roky jsou v jiné formě a loni natočili skvělou desku. Stáli jsme o ně. Stejně jako o Linkin Park i Arcade Fire. Jenže dostat kapelu na festival není o tom, že si na ni organizátor ukáže prstem a ona přijede... Ale i tak, copak Manu Chao, Madness, Biffy Clyro, Chase and Status nebo jediné festivalové vystoupení Lucie nejsou bomba?

O tom až později. Zajímalo by mě, jestli konzultuješ interprety i s okolím, třeba s organizátory jiných festivalů?
Ano, letos jsem řešil třeba kapelu Madness, což je obrovská legenda, která tu nikdy nehrála. Konzultoval jsem je s Michalem Kaščákem z Pohody a ten mi tvrdil, že u nich byli úplně skvělí.


Loni jsi projevil přání, aby se postupně zvyšoval podíl zahraničních skupin. To se ale letos úplně nedaří, je to tak?

Nedokážu to říct v konkrétních číslech, ale troufám si tvrdit, že letošní line-up je víc o zahraničních jménech. Loni jsme měli festival rozdělený na tři mezinárodní dny a jeden český den. Úplně se nám to neosvědčilo, jelikož jsme cítili, že lidi, kteří dorazili jen na ten poslední český den, nebyli pravověrnými fanoušky Rock for People jako takového. Proto jsme se letos vrátili k osvědčenému modelu. Kvalitní zahraniční interpreti, zahraniční talenty, kvalitní domácí interpreti, domácí talenty. A to vše namíchané dohromady. A to vše spojuje hlavně zábava.

Zábava může být i na chatě u bazénu. Na festival se jezdí hlavně kvůli muzice.
S tím úplně nesouhlasím. U festivalů sice vládne line-upové šílenství, ale festival je přece komplexní discipína. Line-up je samozřejmě důležitý a hodně zásadní, ale není to jediný faktor dobrého festivalu, celkový zážitek je přece o něčem jiné. Pokud by šlo čistě jen o kapely, tak můžeš chodit po klubových nebo halových koncertech. Na festivalu prožiješ tři nebo čtyři dny na jednom místě. A prožít je tak, že do sebe celou dobu v kuse nechám valit decibely, obcházet jednu kapelu za druhou, v tu chvíli domů odjedu s naprostým gulášem v hlavě a s tím, že jsem si nic nezapamatoval. Osobně si nedovedu představit, že by někdo viděl víc než 15 poctivých kompletních setů za festival. Zbytek jsou ochutnávky, jako na rautu: tady si vezmu chlebíček, tady jednohubku a mezitím se bavím s kamarády. Festival není jen o hudbě, je to hudebně-společenský zážitek.


Jaký doprovodný program letos chystáte?

V minulosti jsme investovali třeba do vrhačů blesků, kteří dorazili až z Anglie a stáli jako nejdražší české kapely. Moc lidí to asi neocení, ale i to je pro nás součást komplexního programu. Chceme, aby doplňkový program byl bohatší. Letos chystáme hodně novinek a překvapení.

Zpátky k line-upu. Během jednání nesmíte ani naznačovat, ale můžeš dnes prozradit, s kým jste jednali bez úspěchu? Koho jste poptávali, ale nepovedlo se?
Těch jmen je hodně, mezi nimi i ta, po kterých se lidi často ptají. Samozřejmě nemá smysl řešit interprety jako U2 nebo Rolling Stones, to je úplné sci-fi. Už i kategorie kapel jako Linkin Park je z ekonomických důvodů nedosažitelná. Tím myslím rozpočet festivalu versus honorář pro kapelu. To je jednoduchá matematika, a abychom někoho takového mohli přivézt, museli bychom mít při stejném počtu lidí dvojnásobenou cenu vstupenky, což nechceme. Občas sice slyšíme výkřiky, že lidi by si za ta velká jména rádi připlatili, ale to jsou spíš jednotlivci.

Říkáš, že jste zkoušeli zabookovat Linkin Park, ale dodáváš, že jsou pro rozpočet nedosažitelní. Není to ztráta času?
Občas se povede věc jako před lety v případě Muse. Když máš hodně velké štěstí a termínově se trefíš přesně do data, kdy kapela má jet z bodu A do bodu C a ty jsi časem i místem v bodu B, tak se povede za rozumné peníze zabookovat i takhle velkou kapelu. Tehdy jsme měli hodně velkou kliku, za jiných okolností bychom na Muse finančně nedosáhli. Letos jsme zkoušeli Linkin Park, The Offspring, Green Day i Arcade Fire. Zrovna o Arcade Fire jsem hodně stál, jejich poslední deska je pro mě album roku. Ale zrovna ti jedou Evropu v jiném termínu, takže možné vyjednávání rychle skončilo.

Michal Thomes 02Michal Thomes


Naopak se vám podařilo přivézt Blink-182. I když výhra je to jen poloviční.

Tam to bylo podobné jako u Arcade Fire. Stáli jsme o ně, ale v době festivalu nejedou Evropu, tak jsme je ve spolupráci s Conspiracy dotáhli aspoň v srpnovém termínu.

Koho bys ty osobně chtěl vidět na festivalu nejvíc?
Pro mě by byl vrchol blaha, kdybychom přivezli obnovené Police, to je můj velký sen. Samozřejmě bych bral všema deseti Foo Fighters, Red Hot Chili Peppers, Coldplay... Ale všechna tahle jména spadají do kategorie, kam nedosáhneme.

Co si osobně myslíš o hudební gramotnosti českého fanouška? Neocení raději Kosheen, The Subways nebo těch pár českých zavedených jmen namísto dražších, méně známých, ale exkluzivnějších interpretů?
Narážíme na to každoročně. Přivezeme zajímavou zahraniční kapelu, ale na festivalu proti ní hraje nějaký domácí interpret. Všichni ho viděli desetkrát, ale stejně se jdou podívat tam. Hodně lidí chce tu svoji jistotu. Chtějí, co znají, chtějí si zazpívat texty a nemají důvod objevovat něco nového.


Čím to je?

Pořád mám pocit, že je to pozůstatek komunismu. Sice se bavíme o generaci publika, která už ho na vlastní kůži v plné síle nezažila, ale pořád se s námi ta izolace jako takový ocásek táhne. Je to poznat i podle toho, co hrají rádia, co vidíš v televizi. Když vyjedeš do Anglie a jdeš si do obchodu koupit oblečení, tak ti tam hrajou Franz Ferdinand, Bastille... Co slyšíš v rádiích tady?

Má tedy smysl snažit se lidem otevírat obzory?
Určitě ano. Děláme to třeba prostřednictvím festivalu Nouvelle Prague. Tam si můžeš poslechnout kapely, o kterých jsi do té doby neslyšel, a až na místě zjistíš, že tam jsou ohromné talenty. Tohle má smysl pro fanoušky i pro kapely. Jednu kapelu, Money for Rope, která loni na Nouvelle Prague hrála, jsem letos viděl na festivalu v Brightonu. A byli úplně nadšení, že se jim díky té akci otevřely dveře, že si je objednalo asi patnáct festivalů. Takže smysl to má. Dávat dohromady line-up z provařených kapel, které všichni znají a všichni už je mnohokrát viděli, by mě nebavilo. Chceme sem vozit nové věci, což je motor, který mě po těch dvaceti let festivalu drží pořád při chuti.

 

text: Petr Adámek, foto: Petr Klapper

 


Michal Thomes 02 TOP

 

zavřít