ROZHOVOR S REŽISÉREM TOMÁŠEM VORLEM

Vydáno 30.12.2006 | autor: redakce

Ku příležitosti uvedení filmu Z MĚSTA CESTA do videopůjčoven a prodejní distribuce vám přinášíme rozhovor s režisérem tohoto snímku TOMÁŠEM VORLEM, který se pyšní mj. tím, že film pořídil výhradně digitální technikou.


Dne 15. říjn
a minulého roku měl v českých kinech premiéru film Tomáše Vorla „Z města cesta“. Jde o žánrově poetický dokument o skutečné cestě protagonistů úspěšného Vorlova filmu „Cesta z města“ na ves a do přírody. Popisuje pokusy Bolka Polívky, Evy Holubové, kočího Hrušky, trampa Kima a Petra Čtvrtníčka žít mimo město a sleduje jejich návraty do něj. 


„Z měst
a cesta“ bude k dispozici ve videopůjčovnách od 30. 6. Datum vydání pro přímý prodej je stanoveno na 4. 8.

 


ROZHOVOR S TOMÁŠEM VORLEM


J
aká je geneze filmu Z města cesta? Kdy jsi dostal nápad na „netradiční“ pokračování úspěšného filmu Cesta z města
?
„Nápad byl už před natáčením Cesty z města, protože osudy herců a neherců byl tak košaa zajímavé, že se to do hraného filmu nevešlo. Například dokument o kočím Hruškovi jsem začal točit už půl roku před natáčením filmu.“


Čím si vysvětluješ, že Cest
a z města měla takový úspěch? Tématem filmu? Jsou lidé ve městech vážně už tak zdegenerova
ní…?
„Lidi ve městech jsou zdegenerovaní, lidi na vsi jsou ještě zdegenerovanější. Celá civilizace je v kolapsu a zdá se, že se musí zhroutit. Nic není původní a přirozené a pravé. Když se ocitnete delší čas sami v lese, vše si uvědomíte a nacházíte svou ztracenou identitu. Film Cesta z města přinášel lidem chladivý vítr z českých lesů, vodu z křišťálové studánky, kam laně chodí pít. Proto asi měl úspěch.“


J
ak dlouho a kde jsi pět hrdinů filmu Z města cesta točil? Kam jsi za
nimi jezdil? Pustili tě k sobě do soukromí bez problémů?
„Točil jsem v průběhu let 1998, 1999, 2000, 2001, 2002. První záběry vznikly s kočím v lese, poslední v Olšanech na farmě Bolka Polívky. Natáčelo se celkem asi v padesáti místech: Rabštejn nad Střelou, Manětín, Němčice, Olšany, Brdy, Krkonoše, Jeseníky, Praha, Ha
mburg...
N
atáčení se všemi bylo dramatické, na nervy. Tramp Kim neustále měnil místo natáčení a svůj kostým, Hruška byl buď moc opilý, nebo málo, Holubová neustále neměla čas, Polívka se styděl, a když viděl, že držím kameru, tak se schoval, nebo zarytě mlčel. Jen se Čtvrtníčkem to proběhlo docela v klidu, než přišla
povodeň...
T
akže jsem natočil přibližně 100 hodin materiálu, ale nebylo jasné, co z toho bude. Střihač Vladimír Barák se půl roku smažil u počítače, až z toho na jedno oko oslepl. Ale nakonec se nám podařilo tomu dát eleganci, takže to funguje všechno dohromady a je z toho celovečeráček.


Pr
acoval jsi jen sám - byl jsi režisérem, kameramanem i producentem. V čem je to výhodné a naopak - s čím jsi zápa
sil?
„Byl jsem i řidič, kostymér, rekvizitář... Takže celý štáb byl jen jeden člověk - já sám. Byla to absolutní svoboda. Připadal jsem si jako na začátku kariéry, když jsem měl Admiru 8mm na klíček a pobíhal s ní po Bráníku a točil cikány. Teď jsem měl digitální barevnou zvukovou kameru Canon a pobíhal jsem po lesích a stráních. Natáčení byla pro mne jedna velká extáze. To, co se podařilo natočit, by v žádném filmovém ani televizním štábu nebylo možné. Nahá Holubka u splavu, Bolek se hádá s Marcelkou, Kim na potlachu, Hruška kouří trampa... „


Předpovídáš „smrt celuloidu“. Kdy n
astane a čím si filmový pás za
slouží, že umře v tomto století?
„Celuloid definitivně zemřel už v minulém století, jen se ještě bude několik let rozkládat, tak jako psací stroje zreznou a rozpadnou se. Z města cesta je první český, možná i světový, projekt, který je natočen digitálně, zpracován digitálně, promítán digitálně. Nikde ani okénko celuloidu. Jediný nedostatek je, že málo českých kin má kvalitní dataprojektor. Takže spolu s naší premiérou budeme dělat osvětu s názvem „Zánik celuloidu, aneb vítězství toku da
t“.
Je to vývoj
a nic se s tím nedá dělat. Dlouho jsem byl zastánce celuloidu i klasických psacích strojů. Ale dnes na jednom silném kompjůtru napíšete scénář, sestřiháte, ozvučíte a smícháte film, a když tento film v nezkomprimované podobě pustíte na dobrém dataprojektoru, výsledek je stejně kvalitní, jako když promítáte film - a mnohokrát levnější.“


Řešíš cestu z měst
a – z města cestu i ve svém životě? Pokoušel jsi se žít v přírodě?

„Toto jsem lét
a řešil a dávno vyřešil. V přírodě žiji, zatímco v Praze pracuji a sn

zavřít