RÖYKSOPP - Melody A.M.

Vydáno 30.12.2006 | autor: Vlastimil Beránek

Norské duo, poletující od ambientních nálad až někam k elektrofunku, způsobilo na britské scéně poprask. Jak se jim povede u nás?

VELICE NENÁPADNĚ se na našem trhu zjevilo album norských Röyksopp, které patří k největším překvapením elektronické scény loňského roku. Dvojice Tobjorn Brundtland a Svein Berge natočila ve svém rodném městě Tromso (ze stejného města se už dříve celoevropsky prosadily projekty Biosphere, nebo Bel Canto), daleko od všeho klubového dění, elegantní a nápaditý debut Melody A.M. Jejich nahrávka vychází maximálně vstříc fanouškům taneční hudby, které už pomalu začínají nudit čím dál stereotypnější tzv. "příjemná", nebo "pohodová" deep houseová alba. Röyksopp nabízí seversky zamlžený ambient, nenásilné retro elektro scény let osmdesátých kombinované s klubovými tanečními rytmy a doplněné o osobité melancholické vokály. Když Royksopp hovoří o své hudbě, otevřeně přiznávají inspiraci prací tak rozdílných interpretů, jako jsou Kraftwerk, Eric Satie, Art Of Noise, ale také tvorbou francouzského skladatele hudby k pornofilmům Francise Laie, filmovou muzikou, nebo ranými díly Vangelise. Do tanečních skladeb nápaditě samplují útržky švédských easy-listening skupin z šedesátých let a stejně jako s moderními samplery si velmi dobře rozumí se starými dobrými analogovými. Možná díky tomu, že všechny tyto vlivy vstřebávali daleko od všeho hudebního dění, vlastně až za polárním kruhem a během tamní, téměř půl roku trvající noci měli dost času si vše promyslet, obsahuje jejich hudba dostatečnou dávku nadhledu a specifického skandinávského humoru, ostatně sám Tobjorn kdesi v anglickém hudebním tisku tvrdil: "Tromso, to je izolovaný ostrov za polárním kruhem. Tady nemůžete sledovat světové trendy. Tady si musíte vytvářet trendy vlastní". Melody A.M. je albem pro "první" taneční generaci, lidi, kteří zažili prvotní upřímný boom této scény, ale party atmosféra současných klubů je už nudí a irituje pozérstvím a povrchností nových návštěvník.
S trochou nadsázky řečeno, Röyksopp jsou suverény tzv. lounge/chillout scény pro pokročilé klubery, kteří už nemají drive dlouhé hodiny nechat své kosti unavovat na parketě, ale kteří stále mají rádi dobrou taneční muziku.

RÖYKSOPP - Melody A.M. RÖYKSOPP - Melody A.M.

0,00