LIVE: Lucie Bílá excelovala v premiéře nového muzikálu Srdeční záležitost

Vydáno 30.09.2023 | autor: Aleš Materna

Lucie Bílá je v neustálém pracovním zápřahu. Kromě řady samostatných vystoupení s kapelou Petra Maláska koncertuje pravidelně s Arakainem a přes léto k tomu přidala i téměř tříhodinové vystoupení s Čechomorem. Aby toho neměla málo, připravila ve svém Divadle Lucie Bílé muzikál Srdeční záležitost (Heartbeats - the Musical) podle předlohy cenami Grammy ověnčené Amandy McBroom, ve kterém ztvárnila hlavní roli Annie a zaujala výborným hereckým i pěveckým projevem.

LIVE: Lucie Bílá excelovala v premiéře nového muzikálu Srdeční záležitost LIVE: Lucie Bílá excelovala v premiéře nového muzikálu Srdeční záležitost

Srdeční záležitost
Praha, Divadlo Lucie Bílé
28. 9. 2023

O tom, že Lucie Bílá patří k nejvýraznějším českým zpěvačkám posledních třiceti let, asi pochybuje málokdo. Ovšem jak je na tom s hereckým projevem, kterému se věnuje jen příležitostně, nemá moc lidí ponětí a mnoho divadelních či muzikálových fanoušků bylo před premiérou k tomuto aspektu poměrně skeptických. Po ní je nutno objektivně konstatovat, že role stárnoucí Annie, která v předvečer svých padesátých narozenin řeší vztahové dilema se svým manželem Stevem a k tomu další typické rodinné patálie se svými dvěma již dospělými dětmi, sedla Lucii Bílé jako příslovečný hrnec na prdel.

Ne, v téhle muzikálové komedii nečekejte žádné hlubokomyslné existenciální téma, jde prostě a jednoduše jen o milé a laskavé představení, které má za účel diváky hlavně pobavit a rozveselit. Nicméně celým dějem rezonuje výrazný motiv typických vztahových dilemat ženy v domácnosti na pokraji padesátky, která se ohlíží za svým dosavadním životem a přemýšlí nad tím, jak se stalo, že z jejího manželství se vytratil pocit naplnění a štěstí. Téma, ve kterém se může najít mnoho žen, mužů a manželských i rozvedených párů středního věku, stejně jako mladší generace, která se mohla setkat s podobnými osudy u svých rodičů.

Oproti původnímu muzikálu autoři české verze posunuli děj do současnosti a nutno podotknout, že hlavně v adaptaci a převodu muzikálu odehrávajícího se na americkém středozápadě na české reálie odvedli skvělou práci. Celou dobu se diváci baví vtipnými scénkami, skečemi i hláškami. Výrazná je ovšem také hudební část muzikálu - hudba Amandy McBroom je nápaditá a plná výrazných melodií, ve kterých vyniká právě hlas Lucie Bílé, která celé představení táhne hlavně na svých bedrech. Nicméně nutno také ocenit i další herecké a pěvecké role – jejího manžela Steva, včetně tak pro mnoho mužů typického „buranského“ akcentu, chování a výrazu, výborně ztvárnil Denny Ratajský, vtipností a bezrostředností zaujaly nejlepší kamarádka i děti „Lucie Bílé“ v podání Kateřiny Pechové, Martina Schreinera a Markéty Schimmerové. Všichni bez výjimky nejen velmi dobře hrají, ale i skvěle zpívají. Z anglických originálů texty citlivě převedl do češtiny Adam Novák a přehlednou režii představení měl na starosti Antonín Procházka.

Premiéra muzikálu Srdeční záležitost ukázala, že Lucie Bílá není jen výrazná zpěvačka, která zanechala nesmazatelnou stopu v české popové, rockové (a díky spolupráci s Čechomorem) i folklórní hudbě, ale stále je činná a tvůrčí v oblasti muzikálové tvorby, a dobře si vede díky své přirozenosti a bezprostřednímu podání i jako herečka, když dokáže s přehledem a uvěřitelností ztvárnit rozdílné herecké polohy šťastně vypadající matky, naštvané manželky i melancholické ženy, řešící největší dilema svého zcela obyčejného a na první pohled fádního života. Života plného vztahových vzestupů a propadů, pocitů štěstí a lásky, které se misí současně s pocity nemilovanosti, marnosti, bezvýchodností a odcizení, které  prožívá většina lidí na této planetě a jsou univerzální definicí současného světa. Představení muzikálu tak přináší velkou porci zábavy a pohledu na jeden „obyčejný“ život „obyčejné“ rodiny a pocit, že některé životní problémy a osudy jsou podobné ve všech rodinách po celém světě, ne všude však dojde k tak předem očekávanému šťastnému konci včetně prozření a sebepoznání, jako v tomto divadelním představení. Zkrátka dobře naladěný komorní muzikál s univerzálním obsahem.

Text: Aleš Materna, foto: Divadlo Lucie Bílé
Témata: Lucie Bílá, Srdeční záležitost, Divadlo Lucie Bílé, muzikál

0,00