LIVE: V tundrách ukrytí Hey Elbow a na prosluněných kopcích jezdící Pablo Nouvelle

Vydáno 31.03.2016 | autor: Ondřej Bambas

Na podzim loňského roku vystoupila na showcaseovém festivalu Waves Central Europe ve Vídni dvě zajímavá hudební tělesa. Nyní přijela shodně do Prahy. Poslední březnovou sobotu zaplnili kavárnu Potrvá švédští Hey Elbow, o tři dny později zavítal do La Loca Švýcar Pablo Nouvelle.

LIVE: V tundrách ukrytí Hey Elbow a na prosluněných kopcích jezdící Pablo Nouvelle Švédští Hey Elbow se předvedli v kavárně Potrvá. Foto: Jan Kuča

HEY ELBOW
Potrvá, Praha
26. 3. 2016

V štábu showcaseového podniku se chystá ročník 2016, který proběhne na přelomu září a října, stále však můžeme slyšet dozvuky loňského programu. Jeden z hlavních headlinerů Oddisee vydal volně dostupné EP Alwasta, na květen chystá novou desku The Odd Tape. Na regulérní pražské koncerty se k nám vrátili z Polska Bokka (1. dubna vystupují v Brně) i písničkář Fismoll. Nyní se do Prahy přijeli prezentovat premiérově také švédští Hey Elbow. Ti získali svůj název díky zahřívacímu procesu předcházejícímu vystoupení The Knife, již neexistujících kolegů z Göteborgu.

Jak se klube jaro (I.): Chystají se na vás japonské math-rockerky Tricot i taneční hvězda Art Department

Od nich se nenechali inspirovat pouze k pojmenování, ale zřejmě také ve stylizaci. Bohužel lesklé bombery příliš nevystihují náladu a vyznění skladeb. Naštěstí jednoduchý stejnokroj nikterak nenarušuje zážitek z hudby, kterou dokáže trojice živě prezentovat bravurně. Precizní údery a určování rytmu Liama Amnera uchvátilo zejména ve skladbě Alice.

Ellena Petersson zase fascinovala dvojím ovládáním kláves a křídlovky zároveň. Ta dokáže udělat ve skladbách hodně, až z té monumentálnosti někdy naskočí husí kůže. Pódium okupují ale stále pouze tři osoby. Poslední členkou a hlasem skupiny je Julia Ringdahl, jejíž projev charakterizuje Hey Elbow. Bohužel se nedá říct, že by vždy plně pozvedával originální tvorbu. Její způsob zpěvu a intonace má šamanský nádech a někdy, jako například při Blanca nebo Finn, dokáže přiblížit skladbu k atmosférickému vyprávění vycházejícího z nitra druidského lesa. Svou polohu ovšem dokáže stěží převést a někdy tak mohou jednotlivé písně splývat, přestože podklad je dostatečně odlišný.

PABLO NOUVELLE
La Loca, Praha
29. 3. 2016

Pokud disponují Hey Elbow dávkou originality spojenou s tajemnou monumentalitou, obrací se Pablo Nouvelle nejvíce k mainstreamovým polohám kombinujícím styly náležící interpretům jako Bonobo nebo Chet Faker. Přitom to neznamená, že by od nich vyloženě opisoval, například s Fakerem se dostal na scénu v podobný čas. Připodobnění k těmto hudebníkům naznačuje, že klasického rádiového posluchače hudba Pabla Nouvelle nezasáhne. A je to škoda. Zaplnit se nepodařilo nyní dokonce ani nevelký prostor La Loca. Zatímco někteří muzikanti dokážou s poloviční produkcí roztancovat tisícihlavý sál, v Praze se i napodruhé obecenstvo trochu zdráhalo.

Přitom pódiová sestava s kytaristou a perkusionistou, kteří oba skvěle doplňují na polovinu písní také svým zpěvem, toho nabízí daleko více. Skladbám to dodává autenticitu a v propojení s živě koordinovanými samply a beaty poskytují fanouškům originální zážitek.

Ani tetokrát se nepodařilo vyzdvihnout akci, která má daleko větší potenciál. Samozřejmě takových akcí probíhá během roku v Praze nespočet, ovšem s takto přístupným materiálem se soulovou duší a hravým r'n'b tělem je to škoda. Hey Elbow se podařilo malý prostor Potrvá zaplnit obstojně, s vervou, jakou do představení dávají, by ale zvládli i daleko rozsáhlejší publikum. Se svým třičtvrtěhodinovým setem by nejvíce vynikli na festivalu. A možná by podobná zkušenost pomohla k prolomení ledů i švýcarskému electrokorzárovi. Snad nás příště bude víc.

text: Ondřej Bambas, foto: Jan Kuča (Hey Elbow), Carlo Maximilian Speidel (Pablo Nouvelle)

4,00