RECENZE: Charlotte Sands je na svém debutovém albu nejen drzá a upřímná, ale i citlivá

Vydáno 04.02.2024 | autor: iREPORT

Fanoušci zpěvačky Charlotte Sands z amerického Massachusetts se konečně dočkali jejího debutového alba. Nálož deseti poppunkových skladeb nese název can we start over. Posluchače vezme na cestu nového začátku, uzdravení zlomeného srdce a přijetí sama sebe. „Nechci svoje předchozí já zahodit a litovat svých rozhodnutí, ale poučit se z chyb a žít jako ta osoba, kterou jsem v tomto okamžiku,“ vysvětlila Charlotte, která se v roce 2020 proslavila písní Dress o Harrym Stylesovi. V roce 2023 se v Praze představila jako předskokanka 5 Seconds of Summer.

RECENZE: Charlotte Sands je na svém debutovém albu nejen drzá a upřímná, ale i citlivá RECENZE: Charlotte Sands je na svém debutovém albu nejen drzá a upřímná, ale i citlivá

Charlotte Sands

can we start over

use me, pity, get over it, spite, dead body, teeth, blindspot, on the outside, die in this room, can we start over

10 skladeb / 31:09 min

Vydavatel: CS Records

Sedmadvacetiletá Charlotte Sands, která se v roce 2020 proslavila písněmi I Don't Care a Dress o Harrym Stylesovi, se českému publiku představila minulý rok v říjnu jako předskokanka kapely 5 Seconds of Summer. Letos ji však čeká první evropská headline tour, kde nebudou chybět ani písničky ze zbrusu nového alba. Tuzemští fanoušci si ji naživo poslechnou 5. června v pražském klubu Chapeau Rouge.

PŘEHLED | Koncerty, na které se v roce 2024 těšit (I.). Do Česka dorazí Depeche Mode, Jason Derulo, LP, The 1975 i Simple Plan

Po několika EPs a projektu Love and Other Lies, které leží na pomezí EP a plnohodnotného alba, se rodačka z Massachusetts konečně odhodlala vydat desku s delší stopáží. „Pokud mě znáte, víte, že jsem čekala roky na vhodnou příležitost vydat své debutové album. Chtěla jsem si zasloužit ten čas, který musí lidé věnovat, aby si poslechli celý projekt od začátku do konce,“ napsala na svém Instagramu.

Album je stejně jako její předchozí tvorba velmi energické a Charlotte se v textech nebojí být drzá a upřímná (například ve skladbách spite nebo dead body), a jindy zase citlivá a se srdcem na dlani (blindspot, die in this room). Nejvýraznějším nástrojem na nahrávce jsou úderná bicí, která na sebe poutají pozornost téměř v každé písni. Nechybí ale ani skvělá elektrická kytara. Nejsilnější stránkou jsou však vokály, které zní suverénně v každé poloze a dodávají skladbám ten správný pop-punkový zvuk, na jaký jsme zvyklí třeba u Paramore.

Sebejistota se odráží v celém albu. Sama autorka o něm řekla, že přesně reflektuje to, kým v této fázi života je, a to, že si je konečně jistější svou identitou nejen lidsky, ale i jako umělkyně.

Návrat do zlaté éry poppunku

Charlotte se netají tím, že její práci inspirují kapely z devadesátek a začátku milénia. Zvlášť u některých písní je toto ovlivnění velmi znát a posluchači navodí příjemný pocit nostalgie. Věřím, že na své si přijdou například fanoušci Paramore, Evanescence nebo Avril Lavigne. Hudba Charlotte Sands totiž nabízí podobná témata, texty a vokály, jen s modernější produkcí.

Jestli je albu co vytknout, je to pořadí skladeb. Ačkoliv se nedá říct, že by desce jako celku chyběla rozmanitost, v první polovině působí trochu jednotvárně. Na druhou stranu to není tak zásadní problém, protože mnoho lidí dnes alba neposlouchá od začátku do konce. Co ale v aspektu složení alba stojí za pochvalu, je výběr závěrečné písně, protože titulní skladba can we start again tvoří krásnou tečku. Je to epická, trochu temná, téměř filmová hudba, která jako by vypadla ze soundtracku Stmívání.

Texty, které chytí za srdce

Ačkoliv album stojí za poslech v celé své stopáži, svými kvalitami z něj nejvíce vystupuje skladba blindspot, která na rozdíl od ostatních ubrala na energii, to ovšem dohání srdcervoucím textem a ukazuje interpretčiny pěvecké schopnosti v celém jejich rozsahu.

„Už odmala jsem chtěla psát hudbu jako Michelle Branch, Bonnie Raitt nebo Sheryl Crow. Fascinovalo mě, že dokážou napsat píseň o svých pocitech a životě, u které mám pocit, jako kdyby ji psali o tom, co právě prožívám já,“ napsala Charlotte Sands o této písni.

Výraznou součástí alba je také song on the outside, pro který si Charlotte přizvala zpěváka Jona Lundina z kapely Point North, jenž byl pro tento track perfektní volbou. Jejich hlasy spolu příjemně ladí a tvoří tak nádhernou poppunkovou baladu.

Nejslabším článkem desky je nejspíš skladba spite, která hudebně ani textově není tak sofistikovaná jako jiné, navíc tíhne spíše k mainstream popu. Pokud ale posloucháme album v zamýšleném pořadí, poskytne chvíli k odpočinku po živelných písních, jako jsou úvodní use me nebo pity.

Sečteno a podtrženo, can we start over je velmi povedené. Je plné chytlavých, energických skladeb, které stojí za poslech. Zvlášť pokud toužíte po něčem, co vás vrátí do zlaté éry popunku, ale zároveň tomu nechybí moderní šmrnc.

Text: Lucie Všianská, foto: promo Charlotte Sands
Témata: Charlotte Sands, can we start over, poppunk, recenze

0,00