RECENZE: James Arthur zahodil X-factor. Tohle je James Arthur-factor

Vydáno 28.11.2013 | autor: redakce

James Arthur vyhrál X-Factor s písní o tom, co je nemožné, jenže sám nemožné dokázal. Jeho první album se vymyká průměru a háže předsudky o plastikových a vykalkulovaných debutech výherců talentových soutěží přes palubu.

RECENZE: James Arthur zahodil X-factor. Tohle je James Arthur-factor RECENZE: James Arthur zahodil X-factor. Tohle je James Arthur-factor

james arthur COVJAMES ARTHUR
JAMES ARTHUR
Sony Music
13 trax / 46:14

Tracklist: You're Nobody 'Til Somebody Loves You, Get Down, New Tattoo, Impossible, Lie Down, Recovery, Roses , James Arthur and Emeli Sandé, Supposed, Suicide, Is This Love?, Certain Things (Feat. Chasing Grace), Smoke Clouds, Flyin'

Zatímco úroveň talentových soutěží v Česku klesla ještě dřív, než se zametlo po sezonních hvězdičkách z první série Superstar, britský X-Factor vynesl loni už devátého vítěze. Protentokrát vítěze, který dokázal, že hledat X faktor má smysl.

Před pár lety honil ovce kolem industriálního Middlesbroughu a se svými čtyřmi kapelami, v nichž účinkoval, čeřil vody maximálně v lokální hospodě. Z jedné talentové soutěže stydlivého Jamese Arthura vykopli, ale on se nedal a přihlásil se do X-Factoru, aby za sebou nechal údivem otevřená ústa porotců a nakonec odešel jako vítěz.

Víte jaké to je, když spolu vaši rodiče celý život nepromluví slovo a vy spáváte po gaučích jako "sirotek žijících rodičů"? Ať už ano, nebo ne, Jamesovi laní oči jsou plné takových vzpomínek a vyprávějí příběhy. Jeho oči, které klopí, když teskně zpívá nebo ofenzivně rapuje, jsou jedním z důvodů, proč čtyřiadvacetiletého  nezaměstnaného kluka s příšerným Yorkshirským přízvukem registrovat. Ten hlavní důvod? At už to byla stupidní I'm Sexy And I Know It, nesmrtelná Feeling Good nebo srdcebolná Impossible - James Arthur je svým provedením v soutěži pozlatil. Rekord v největší prodejnosti jeho vítězného singlu Impossible za celou historii X-Factoru je toho důkazem.

Po celou dobu Jamesova účinkování v soutěži se v něm vařily emoce, které se prostřednictvím předělávek písní snažily probublat ven. S jeho vlastní deskou nepřichází naondulovaný panák, (jak se dalo po zkušenostech s finalisty jako např. Cher Lloyd očekávat) ale osobitý zpěvák, jehož poklička, pod kterou se dusil, konečně odletěla a Jamesův procítěný vokál sděluje vlastními slovy.

Nebojte se, že by James neuměl vystoupit ze své uplakané slupky. Zpěvák vás nebude nutit se za každou cenu dojímat, ale především zpívat s ním. Nepláče, ale křičí. Zpívá v roztrhaných džínách na pódiu s akustikou, ale v zádech má gospel a jeho balady ždímající emoce by mohly klidně zaznít v muzikálu. Nejsou to jen zpěvačky tmavé pěti, které má v zádech, nebo pěvecká partnerka Emeli Sandé, které vnášejí do jeho soundu černošskou energii. You're Nobody Till Somebody Loves You má říz neo-soulových indie rockerů The Heavy, Is This Love pochoduje v rytmu One Republic, Get Down se vrací z meditace s Mobym a Flying nosí na hlavě placatý kšilt.

Z nenudícího mixu vyčnívá balada Recovery jako pokračování Impossible. Odevzdaná, silná a plná bolesti jako sám James. Současně pulzující a přetékající z rytmu do rytmu jako celé album.

Prvotina Jamese Arthura je osobitá, svěží deska talentovaného a charizmatického zpěváka, který si zaslouženě našel své publikum. Vždyť již týden po ohlášení jeho pražského vystoupení je beznadějně vyprodáno. Na nováčka neobvyklý výkon. Znuděni českými hledači talentů si Češi zřejmě našli svého vítěze. Ať už James Arthur přijede s orchestrem nebo svlékne své písně do kytarové podoby, můžeme se těšit na koncert, který, doufejme, ponese stejný přívlastek jako jeho deska: bezchybný.

BEST TRAX: Recovery, Get Down, Supposed
ZKUS TAKY: Alex Clare - The Lateness of the Hour, The Heavy - The House That Dirt Built, Cher Lloyd - Sticks and Stones

Alena Bílková