RECENZE: S Petrem Bendem se na albu reSTART budete cítit jako v domácím kině

Vydáno 21.11.2016 | autor: redakce

Počátkem listopadu Petr Bende po pětiletém čekání konečně představil albovou novinku reSTART. Zpěvák a multiinstrumentalista zmíněných pět roků rozhodně skladatelsky nezahálel. Za toto období nastřádal zhruba čtyři desítky skladeb, ze kterých spolu s producentem Daliborem Cidlinským Jr. vybral dvanáct na výslednou desku.

RECENZE: S Petrem Bendem se na albu reSTART budete cítit jako v domácím kině S Petrem Bendem se na albu reSTART budete cítit jako v domácím kině

Petr Bende

reSTART

Restart, Utonout, Uchem jehly, Sníh s deštěm, Tequila, Tajný song, Živí to nepřežijem, Kamikaze, Přání, Přímý zásah, Šílení, Sami jsme nic

12 trax / 41:16 min

Vydavatel: Supraphon

Nové písně vznikaly jednoduše u piana nebo na cestách s kytarou. Celé album reSTART je na první poslech opravdu prosté, ale zároveň velmi uvěřitelné. Z počátku se vnucuje myšlenka, že neurazí, ale ani nenadchne. Tento soud se však s číslem čtyři - písní Sníh s deštěm - nenávratně rozplývá. Petr Bende se najednou začíná ukazovat v různých polohách. Pokaždé jinak, stále jednoduše a přitom zajímavě. Jednou více popově, poté převládá nádech country, přelévající se do příjemné rockové podoby. Ve skladbě Živí to nepřežijem se z Petra Bendeho stává až bard.

SKRYTÁ INSTRUMENTÁLNÍ PESTROST

Nahrávání desky reSTART probíhalo ve studiu Dalibora Cidlinského Jr. DC Sound v severních Čechách na Frýdštejně. Přesto, že nahrávka působí hudebně nenáročně, punc neotřelosti jí dodává nástrojové obsazení. Zvláště violoncellový part, který nahrál Štěpán Švestka, v písni Přání má neuvěřitelnou sílu. Velkým přínosem jsou i další muzikanti, kteří se na albu podíleli - kytarový mág Josef Štěpánek, baskytarista Jan Cidlinský, bubeník Pavel Bříza a na cimbál Michal Grombiřík.

Petr Bende interview: Atmosféru nové desky nám pomáhá dokreslovat Český ráj

POHÁDKY PRO DOSPĚLÉ ANEB PROPRACOVANÉ TEXTY

Zatímco veškerá hudba vyšla z dílny Petra Bendeho, hlavním textařem desky je Tomáš Roreček, s nímž Bende již v minulosti spolupracoval. Tomáš Tajchner napsal slova k písni Šílení a sám Petr Bende otextoval skladbu Přání a Sami jsme nic. Ohromnou předností zpěváka je jeho precizní výslovnost, kterou si české texty zaslouží. Navíc slova písní nejsou prázdná, nesmyslně nebo krkolomně poskládaná, jak se stále častěji na české scéně děje.

V textech se najdou jen výjimečně slabší pasáže. Spojení "království za koně" nebo "beránek Malého prince" mohou působit trochu prvoplánově. Zato mnoho jiných obratů je originálních, velmi vtipně vymyšlených. Za srdce beroucí skladbou zvláště, ale ne výlučně, je po textové stránce Tequila. Vyčnívá také Kamikaze. Z poslechu je patrné, že Tomáš Roreček si s Petrem Bendem velmi dobře rozumí a společnými silami vytvořili upřímné výpovědi, ve kterých spousta posluchačů pozná své vlastní prožitky.

Album reSTART s sebou nese zvláštní kouzlo. U prvních tónů přichází Petr Bende s kytarou kolem krku do vašeho obývacího pokoje, sedá si do křesla a na druhé straně místnosti se zhmotňují jako v kině příběhy, o kterých zpívá. Na desce není žádný takzvaný cajdák, a s jejím poslechem čas příjemně plyne. Petr Bende našel cestu, jak trpké životní zážitky interpretovat netradičně a hlavně pozitivně, s výhledem na lepší zítřky.

text: Jitka Fialková, foto: Supraphon

Témata: Petr Bende, reSTART, nová alba

3,00