LIVE: Explosions In The Sky - sofistikované kytarové orgie

Vydáno 19.10.2016 | autor: David Stoklas

Během koncertu texaské post-rockové kapely Explosions In The Sky v rámci narozenin Roxy se vzduchem mísily nárazové vlny instantního štěstí a studené proudy tesklivé melancholie. Asi byste těžko hledali koncert, který by zněl více podzimně.

LIVE: Explosions In The Sky - sofistikované kytarové orgie Explosions In The Sky - sofistikované kytarové orgie

EXPLOSIONS IN THE SKY

18. 10. 2016
ROXY, PRAHA

Měli jste někdy při poslechu hudby pocit, jako byste byli filmová postava? Jako by tóny, které proplouvají vašimi nervovými obvody, tvořili ucelený soundtrack k aktuálnímu okamžiku. Ti, kteří to doposud nezažili, si to odbyli právě na koncertu amerických kytarových experimentátorů. Skladby, jež se svým rozsahem vysmívaly konvenční několikaminutové délce, totiž něco takového poskytovaly. Pokud se někomu při poslechu zběsile rozutíkaly myšlenky i do těch nejtemnějších zákoutí mozku, nemusel se vůbec cítit provinile, že nedával pozor. Naleznete jen málo tak skvělých myšlenkových katalyzátorů jako právě songy od Explosions In The Sky.

FOTOREPORT: Explosions In The Sky - sofistikované kytarové orgie

JEDEN DLOUHÝ A KRÁSNÝ SONG

Beze slov, bez trapných momentů ticha a dalších zbytečností, na nichž naopak někteří svá vystoupení staví, na sebe písně navazovaly do jednoho kompaktního, efektního a vypiplaného celku. Jednotlivá vlákna se dokonale spletla do obřího klubíčka plného křehkého krásna. Tříštivé zvuky kytar se mísily s mocně se vzdouvajícími basovými vlnami. Pětice postav si ochotně vyměňovala nástroje a v závislosti na tom, jak moc konkrétní skladba gradovala, lehce, až skoro nepřítomně, se kolíbala ze strany na stranu nebo se naopak mocnými pohyby snažila produpnout podlahu pódia.

GRADACE AŽ DO KOSMICKÝCH DÁLEK

Své slovo dostaly skladby z poslední desky The Wilderness. Na ní Explosions In The Sky předvedli, že jejich prošedivělé vlasy a plešky nejsou jediným důkazem jejich nadhledu a zkušeností. Zkrátka už to dávno nejsou naivní post-rocková písklata s pocitem, že stačí deset minut hrát dva akordy dokola a postupně otáčet knoflíkem volume. O to vůbec nejde. Písně gradovaly takovým způsobem, že v ten okamžik, kdy dosáhly pomyslného vrcholu, se každý strachoval, aby ho ta tíha nezatlačila do země. Zurčící říčky se měnily na nebezpečné vodopády, poklidné meandry až po takřka statické delty, kdy mělo publikum šanci vstřebat tu spoustu vjemů, které se jim valily do myslí.

Nutno ale říct, že i přes kvalitu nového materiálu všechny do transu nejvíce uváděly převážně věci z alba The Earth Is Not A Cold Dead Place. A ten název vezměme doslova. Vůbec to tady není studené a mrtvé. A právě díky kapelám jako jsou třeba Explosions In The Sky.

Všechno to skončilo skladbou The Only Moment We Were Alone. Každý pak odcházel a trousil za sebou dojmy, jak se díky jejich množství ani nestačily vměstnat do jeho podstaty. Kroky těch, co za sebou měli koncert texaských Explosions In The Sky a vraceli se domů, pak ve večerním tichu zněly jako padající kapky deště.

Text: David Stoklas, foto: Jan Kuča

Témata: Explosions In The Sky, post-rock, USA, Roxy, BE24, koncerty

4,50