LIVE: Tři sestry mráz nespálí, aspoň ne letos

Vydáno 27.02.2022 | autor: Tomáš Rumler

Pec pod Sněžkou výjimečně nečelila náporu turistů či lyžařů. Sraz měli všichni, kterým nečiní problém vyrazit do společnosti označeni typickým kosočtvercem. Za okny stále ještě zimní kulisy, před pódiem rozpálené publikum. Tak by se dal stručně shrnout koncert, na kterém Tři sestry čerpaly výhradně z prvních tří desek.

LIVE: Tři sestry mráz nespálí, aspoň ne letos LIVE: Tři sestry mráz nespálí, aspoň ne letos

Tři sestry
26. 2. 2022
Music club KlonDike, Pec pod Sněžkou

Kladný vztah Tří sester ke Krkonoším je známým faktem. Tudíž nemohlo překvapit, že skupina si pro začátek Vinyl Tour vybrala Pec pod Sněžkou, konkrétně klub KlonDike. Na stejném místě byla zahájena totožně pojmenovaná šňůra i před dvěma lety. Tenkrát po vydařené akci nikdo netušil, že první štace byla zároveň (dočasně) poslední. Nyní jsou okolnosti příznivější, alespoň co se týká koronaviru. Nad Evropou ovšem práská bičem zase jiný strašák…

Tři sestry v plné polní: Vybraly repertoár z prvních tří alb

Večer otevřeli Synové výčepu. Nejslavnější nahrávka V továrně je dobře vydaná pod hlavičkou „František Sahula & Synové výčepu“ se v létě dočká reedice k 30. výročí od vydání. Hrálo se z ní pochopitelně i tentokrát - Ples pod portály a Nebarevnej svět. Dále playlist tvořil průřez všemi Sahulovými projekty, včetně hitu Stíny na duši. Napodobit osobitý projev talentovaného muzikanta se složitou povahou je v podstatě nemožné a vlastně se o to Rosťa Cerman ani nesnaží. Má-li ale být jedním z cílů Synů výčepu udržování Sahulova odkazu, nelze proti tomu nic moc namítnout.

Časům dávno minulým zasvětily koncert i Tři sestry, protože se rozhodly přehrát pouze skladby z prvních tří desek, tedy Na Kovárně, to je nářez (1990), Alkáč je největší kocour aneb několik písní o lásce (1991) a Švédská trojka (1993). Debut patří mezi nejlepší česká rocková alba, řada fanoušků dodnes přísahá i na jeho následovníky. Vyprodání kapacity proto bylo jen logickým vyústěním slíbeného programu.

Magor a spol. v posledních letech navštěvují prostorově štědřejší sály, takže tradiční výčep na scéně scházel. Iluze návratu do „dřevních dob“ byla téměř dokonalá, byť soubor od svého vzniku prošel výraznou proměnou. Startovní Ztráta imunity nepřekvapila, došlo i na další evergreeny, bez nichž se koncerty Tří sester neobejdou. Ke koloritu patří i účast Mafuny při Pijánovce. Narazit na živé provedení některých archivních kousků většinou možné není, to když se kapela neomezuje krátkým úsekem, ale snaží se obsáhnout co největší díl své diskografie. Mezi takové patří například Polyš, Bílej jezdec - pozor jez! nebo Janova láska.

Celý blok Sester měl neuvěřitelný spád. Přestože pro rockovou písničku není třicet let žádný věk, určité věci se změnily. I kvůli tomu Fanánek připomněl, že v období tvorby textu k songu Nuselský Horky skutečně platilo, že „okna nejsou utěsněný, podlaha je samý šrám“, zatímco dnes tato lokalita vypadá jinak a levné bydlení už v ní nepořídíte.

O pozornost se zpěvák podělil i s ostatními. Ženy v ohňový zemi byly v režii Supice a hostujícího Rosti Cermana, který obstaral i úvod skladby Bílej jezdec - pozor jez!. Harmonikářka dostala příležitost rovněž ve Francouzské. Před ní proběhla úsměvná výměna názorů s jedním příznivcem z první řady před tím, než byl pro potřeby Fanánka instalován xylofon. Divák měl okamžitě jasno, na co nástroj je, přičemž použil jadrný výraz pro kosočtverec z loga kapely. Zkušeného matadora tím nerozhodil. Se slovy „pán je znalec“ se pustil do muzicírování.

Před přídavky si při čekání na návrat umělců publikum notovalo samo. Volba padla na tu, co „včera potkala Karla Klafundu…“. Potom se objevilo duo Dodo a Dude, před odchodem/odjezdem domů nebyla opomenuta nezbytná osvěta Don't drink & drive, nástrojová rošáda znamenala blížící se boj o melouny. Zeměpisnou vsuvku připojil Fanánek pro ty, kteří by snad netušili, kde hledat Čifáre. Závěr mohl být odkazem na účtenky každého s nezanedbaným pitným režimem, tedy Deset černej piv a Zelená. Večerníček již sloužil jenom jako podkreslení k definitivnímu přesunutí skupiny do zákulisí.

Zlatá horečka na Klondiku způsobila velkou migraci lidí toužících zbohatnout, většině z nich se to však nepodařilo. Tři sestry v hudebním klubu KlonDike své letité klenoty před nikým neschovávaly. Zklamaný proto odcházel málokdo. Příští zastávky Vinyl Tour lze jedině doporučit.

Setlist: Ztráta imunity, Věci divnej spád maj, Pěší zóna, Ta naše rytmika, Aparát, Pijánovka, Divný stavy, Polyš, Bába, Nuselský Horky, Plesový ráno, Maminka, Boule, Had Stupid, Večírek, Lidojedi, Ženy v ohňový zemi, Bílej jezdec - pozor jez!, Sovy v mazutu, Francouzská, Kino Zdar, Když jí bylo 18, Janova láska, Bylo mi blbě, Česká hospoda, Namol pít, Kovárna III, Sny o láhvích sody, Budapešť, Metalice, Nechci do ústavu, Život je takovej, Kovárna, Dodo a Dude, Don't drink & drive, O melouny boj, Tragédie v JRD Čifáre, Metalice II, Deset černej piv, Zelená

Text: Tomáš Rumler, foto: Petr Tibi - Barvy léta, Martin Hanáček, Radim Hromádko (ilustrační)
Témata: Tři sestry, Vinyl Tour, Music club KlonDike, Pec pod Sněžkou

0,00