RECENZE: Tři sestry na novém albu odkrývají punkové kořeny. Nostalgie v jejich podání znamená Sex drógy rokenról

Vydáno 18.01.2021 | autor: Tomáš Rumler

Album předělávek je nasáklé hospodskou atmosférou a odkazy na místa spojená s historií a děním kolem Tří sester. Fanánek s cover verzemi umí pracovat jako málokdo. Důkazem je Stará Kovárna aneb Konec punku v Čechách z roku 1994, ale i jiné převzaté písně, z nichž mnohé zaujaly své nesmazatelné místo v historii Tří sester. Kapela v této tradici nyní pokračuje a potvrzuje, že cover verze umí.

RECENZE: Tři sestry na novém albu odkrývají punkové kořeny. Nostalgie v jejich podání znamená Sex drógy rokenról RECENZE: Tři sestry na novém albu odkrývají punkové kořeny. Nostalgie v jejich podání znamená Sex drógy rokenról

Tři sestry

Sex drógy rokenról

Ať seš punk, A já chci bejt jak tvůj pes, Dávaj pár točenejch, Dříve než na Kovárnu, Igelitku i legitku, Já jsem Aleš, Klakson, Nosí smůlu, Piva a retko v ruce, Sex drógy rokenról, Vodka mě straší, Zbejvá tu rum a sparty

12 skladeb / 36:35

Vydavatel: Krakonošovo, s.r.o.

Když kapela Tři sestry nedávno šlechetně bojovala za svobodu ředkviček, jistě kapelník Tomáš „Magor“ Doležal netušil, jaká omezení v budoucnu čekají na jeho družinu a lidstvo obecně. Návrat do minulosti byl i v prvotním plánu. Zatímco Vinyl Tour se skladbami pouze z prvních tří alb zůstalo vlivem dobře známých okolností nedokončeno, tento projekt se povedlo dotáhnout k cílové pásce. Jelikož nečekané volno nebylo možné přečkat v oblíbené restauraci, došlo na oživení letité myšlenky realizovat desku složenou výhradně z coverů.

Příběh českého hitu: Tři sestry - Život je takovej

Předvojem se stala pecka Ať seš punk. Sloužila též jako upoutávka na velkoryse pojaté výběrové 3CD Platinum Maxxximum, na kterém největší hity doplnily tři novinky. Posléze vyšlo najevo, že Tři sestry toho mají v zásobě víc, nejen upravené The Professionals, s nimiž pokračovala kariéra dvojice Paul Cook & Steve Jones po rozpadu Sex Pistols. Tradiční vánoční koncert, byť v neobvyklém on-line provedení, odhalil další položky CD Sex drógy rokenról.

Tucet předělávek nemá původ v notoricky známých originálech. Výjimkou je A já chci bejt jak tvůj pes. V tomto případě nelze zdroj zaměnit. Ostatně lídr The Stooges Iggy Pop přispěl k obohacení repertoáru Tří sester už kdysi. V jistých kruzích pochopitelně nemusí nikdo představovat ani The Adicts, The Varukers, Sham 69 nebo The Damned. Punková ležérnost se přenesla i do přístupu k přípravě této kolekce. Nahrávání trvalo pouhý týden, kytarista Ronald Seitl dokonce před výše zmíněným koncertem přiznal, že texty četl až ve studiu.

Fanánek důvěru kolegů nezklamal. Písně nepostrádají příběh, vtip, pointu. Celý disk je doslova nasáklý hospodou a odkazy na místa i postavy neodmyslitelně patřící k dění kolem souboru. Což může být omezující. Je však zřejmé, že půllitr s inspirací je pravidelně doléván dřív, než se začne vlastní odlesk zrcadlit na dně. Změnu kulis a témat v nich nastíněných od Tří sester požadovat nelze. A slovy klasika: tak je to správné, tak to má být.

Děj se odehrává například v hospodě U Báby nebo na legendami opředené Kovárně. Prostřednictvím Dávaj pár točenejch frontman vzpomíná i na salónek této provozovny, kde sedávali rovněž členové Divadla Sklep, konkrétně David Vávra s Tomášem Hanákem.

Řekne-li se Tři sestry, ozvěna odpoví František Sahula. Za tímto svérázem se ohlíží song Nosí smůlu. Kytara a neveselý osud jej spojují s Nikotinem (vlastním jménem Luděk Pallat), společně pendlují mezi klíčovými branickými orientačními body ve skladbě Dříve než na Kovárnu. Hostince byly centrem veškerého dění. Jenže začínat náročný víkend srazem právě tam, protože „zas jedem někam hrát“, nebyl pokaždé ideální nápad. Než zazněl Klakson, stihla se jiná dvojice - Hagen s Nikotinem - náležitě navnadit. Tudíž „kapelník pokutu, ač nerad, musí dát“.

Nadměrná konzumace alkoholu se většinou neobejde bez následků, netýká se to pouze muzikantů. Překvapivé shledání se zdánlivě ztracenými věcmi zažije hlavní hrdina v mlází, kde objeví Igelitku i legitku. Peripetie nevydařeného rande, jestliže investice do dívky a jejího pitného režimu nepřinese očekávané vyústění, ale jen poblitý kabát, líčí Vodka mě straší.

Tři sestry k předlohám přistupují citlivě. Není-li k dispozici John Cale a jeho klavír, poradí si s tím, co (koho) mají po ruce. Tentokrát Zbejvá tu rum a sparty, ale hlavně „Supice“ Veronika. V hitu The Velvet Underground All Tomorrow's Parties dokonale převzala roli Nico. U všech tracků je zachováno to podstatné a nálada přesně koresponduje s originálem.

Je evidentní, že Třem sestrám je bližší počítat přátele podle skleniček vyskládaných na baru, nikoliv podle lajků na sociálních sítích. Díky Sex drógy rokenról se mohou aspoň na pár desítek minut také ostatní vrátit do dob, kdy to bylo samozřejmostí.

Text: Tomáš Rumler, foto: Martin Hanáček, archiv iREPORT
Témata: Tři sestry, Lou Fanánek Hagen

4,00