LIVE: Závěr JazzFestu Brno byl znovu ve znamení big bandu. Christian McBride okouzlil Sono Centrum

Vydáno 14.05.2018 | autor: redakce

Ve stejném duchu, v jakém letošní ročník (respektive jeho jarní část) JazzFestu Brno odstartoval, i skončil. Po Wyntonu Marsalisovi a jeho Jazz At Lincoln Center Orchestra přijelo do Sono centra zahrát obdobné těleso, a sice Christian McBride se svým big bandem.

LIVE: Závěr JazzFestu Brno byl znovu ve znamení big bandu. Christian McBride okouzlil Sono Centrum LIVE: Závěr JazzFestu Brno byl znovu ve znamení big bandu. Christian McBride okouzlil Sono Centrum

CHRISTIAN MCBRIDA
SONO CENTRUM, BRNO
10. 5. 2018

Vystoupení začalo s asi dvacetiminutovým zpožděním, zato ovšem velmi efektně. Kapela nastoupila bez svého lídra a bez dlouhého otálení spustila poměrně jednoduché blues, během nějž se na pódiu až po střechu zaplněného Sono centra objevil moderátor Jan Dalecký, který festivalem provází prakticky od jeho počátku. Tento pán poté opět bez dlouhých proslovů uvedl hlavního protagonistu a vedoucího big bandu, Christiana McBridea.

LIVE: Noblesní Kenny Barron poprvé v Brně aneb mistrovství sólového jazzového piana

Fenomenální kontrabasista se za bouřlivých ovací chopil svého nástroje a koncert z kategorie nezapomenutelných mohl začít. McBride se během večera neukázal pouze jako fantastický kontrabasista, byť je opakovaně po celou dekádu vyhlašován různými anketami jako nejlepší současný jazzový kontrabasista planety, ale i jako bavič a schopný moderátor.

O každé skladbě, ať už se jednalo o jeho kompozici nebo jazzový standard přearanžovaný k nepoznání, krátce promluvil a působil celkově velmi sympatickým dojmem bez nějakých hvězdných manýrů. Nicméně koncert nebyl jen o něm - měl totiž k ruce stejně zdatné spoluhráče, jako je on sám. Pozornost tedy nestrhával na sebe, ale hodně prostoru dostával například trumpetista Brandon Lee, jehož sólo v baladě I Thought About You patřilo k vrcholům celého večera.

Samozřejmostí byla také skvěle šlapající rytmika. Jak spousta jazzových odborníků z řad muzikantů i kritiků tvrdí, orchestr Counta Basieho je vnímám jako nejvíce swingující big band v celé historii jazzu. Na tomto místě se sluší dodat, že Christian McBride big band je nejlépe šlapající těleso současnosti a Brno jakožto město s velkou tradicí jazzových orchestrů může být pyšné, že se takový soubor podařilo vůbec poprvé do naší republiky přivézt. Povedenější závěr letošního JazzFestu si totiž lze jen velmi těžko představit. Jazzuchtivé posluchačstvo může být už teď natěšené na podzimní část festivalu.

text: Tomáš Vrtek, foto: JazzFest Brno

Témata: JazzFest Brno, Christian McBride, big band, jazz

0,00