RECENZE: Film Rocketman, zběsilý muzikál o životě Eltona Johna

Vydáno 31.05.2019 | autor: Aleš Harazim

Po Bohemian Rhapsody tu máme další film mapující život legendárního zpěváka. Shodou okolností je hlavní hrdina také gay. Tentokrát ale vidíme víc sexu a víc drog. Jak se povedl film Rocketman o Eltonovi Johnovi? Dozvíte se v naší recenzi.

RECENZE: Film Rocketman, zběsilý muzikál o životě Eltona Johna RECENZE: Film Rocketman, zběsilý muzikál o životě Eltona Johna

Rocketman

Režie: Dexter Fletcher

Hrají:
Taron Egerton, Richard Madden, Bryce Dallas Howard, Jamie Bell

v kinech od 30. května

Distribuce: CinemArt

Je zajímavé, kolik pojítek má Rocketman s Bohemian Rhapsody. Vážně nečekaně dost. Oba filmy se snaží popsat životy hudebních legend. Obě legendy jsou gayové, braly drogy, žily nezřízený život a napsaly několik nestárnoucích songů. A oba filmy, alespoň zčásti, režíroval Dexter Fletcher. Rocketmana kompletně, u Bohemian Rhapsody zaskočil za Bryana Singera, když se tento režisér rozhodl nechodit do práce. Film za něj dokončil.

Tím ovšem podobnost končí. Zatímco Bohemian Rhapsody je docela klasický životopisný film, kde jsou písničky od Queen, Rocketman se dá nazvat spíš jako životopisný muzikál, kde songy Eltona Johna vyprávějí a posouvají příběh. A je to muzikál ujetý, krásně zdrogovaný a gay. Prostě tak nějak hodící se k Eltonovi Johnovi.

LIVE: Elton John se v Praze navždy rozloučil jako pravá legenda

JAK ZABÍT REGGIEHO A STÁT SE ELTONEM

Příběh vypráví Elton John ve formě retrospektivy z odvykací léčebny. Seznamuje nás s malým Reggiem Dwightem, hudebně nadaným dítětem, které od rodičů nikdy nepoznalo lásku nebo něhu. Zájem o něj projevuje pouze jeho babička. Ta ho nakonec dostane až na Královskou hudební akademii, což byl první důležitý krok v kariéře Eltona Johna. A vůbec v tom, aby mohl fenomén Elton John vzniknout. Jak mu totiž ve filmu radí jeden americký soulový zpěvák, abyste se stali tím, kým chcete být, musíte nejprve zabít to, kým jste teď.

Reggie Dwight umírá a rodí se Elton John, extravagantní pianista s blyštivými oblečky, který se svým kamarádem Berniem Taupinem skládá songy a postupně se propracovává mezi megahvězdy.

TOP 8 živých vystoupení Eltona Johna: Skvělé výkony za klavírem i spojení s legendami

POTŘEBUJETE TROCHU PŘEDSTAVIVOSTI

Už jsme viděli spoustu biografických filmů, kde slavní a bohatí utápí smutek v sexu, drogách a alkoholu. A Rocketman se od nich chce odlišit tím, že z něj režisér prostě udělal tepající muzikál, který nemá příliš čas zastavit se. Lidé levitující při jeho prvním americkém koncertě, muzikální číslo pod vodou... Je to skvělé, je to vizuální, je to ohromující a rozhodně to nebude pro všechny. Běžný divák skousne Bohemian Rhapsody. Tohle chce už trošku představivosti. Ne, diváci při prvním americkém koncertě ve skutečnosti nelevitují. Tvůrci se nám snaží metaforicky ukázat, jak důležitý to byl pro budoucí život a kariéru Eltona Johna moment. Je to prostě film, u kterého se musí trochu přemýšlet.

Pokud máte rádi songy Eltona Johna a jeho samotného, minimálně budete u vytržení z toho, jak jsou některé jeho písničky použité a v jakém kontextu. Všechny totiž nějak posouvají děj a díky českým titulkům i při zpěvu budete chápat, co se v nich autoři snažili říct.

TARON EGERTON JE NEJLEPŠÍ

Taron Egerton, který ztvárnil Eltona Johna, je navíc skutečně vynikající. Film by klidně občas mohl upadnout do tklivého patosu, ale díky Egertonovi všechno působí přirozeně a nenuceně. Zatímco Rami Malek při zpěvu Freddieho Mercuryho jen otevíral pusu, Taron Egerton si všechno zpívá sám.

Film pokrývá dobu od Eltonova dětství až po střední věk, kdy skončil na odvykačce, což znamená, že během těch dvou hodin musí občas docela spěchat s poměrně důležitými životními událostmi. Například celé jeho slavné manželství s Renate Blauel je odbyté během deseti minutek. Ale pokud dáváte pozor, jeden song vám velice dobře vysvětlí, proč by osamělý muž mohl zvolit manželství, která vlastně ani nechce.

Zatímco je Elton John ve svých dvaasedmdesáti letech na posledním turné, protože se chce věnovat svému manželovi a dvěma dětem, neloučí se s námi jen svými písničkami, ale i tímhle filmem. Ten vlastně končí v momentě, kdy dal svůj život dokupy. Ačkoli je sám producentem, rozhodně se nebál ukázat, že jeho život nebyla jen procházka růžovým sadem. "Osouložil jsem, co se dalo, a měl jsem každou existující drogu," říká v jeden moment Elton ve filmu. Ano, a nestydí se za to, protože to všechno formuje jeho dnešní já. A tak to má být.

Text: Aleš Harazim

Témata: Rocketman, Elton John, film, životopis, Bohemian Rhapsody

4,00