RECENZE: Kaiser Chiefs na novém albu nepotřebují nikomu nic dokazovat

Vydáno 15.04.2024 | autor: Tomáš Kocian

Parta muzikantů Kaiser Chiefs z ostrovního Leedsu, která před více než dekádou obohacovala britskou kytarovou scénu o hity jako Ruby nebo I Predict a Riot, přichází s osmým studiovým albem. Předestírá jím, že už nikomu nepotřebuje nic dokazovat.

RECENZE: Kaiser Chiefs na novém albu nepotřebují nikomu nic dokazovat RECENZE: Kaiser Chiefs na novém albu nepotřebují nikomu nic dokazovat

Kaiser Chiefs

Kaiser Chiefs' Easy Eighth Album

Feeling Alright, Beautiful Girl, How 2 Dance, The Job Centre Shuffle, Burning In Flames, Reasons To Stay Alive, Sentimental Love Song, Jealousy, Noel Goove, The Lads

10 skladeb / 29:56 min

Vydavatel: V2 Records

Energické riffy v kombinaci s lehkou melancholií, to byly ingredience pro dobře umíchaný drink, který nahrávací společnosti B-Unique Records vynesl v roce 2005 nevídaný úspěch. Řeč je samozřejmě o prvotině Kaiser Chiefs s názvem Employment. Pokud se při pomyšlení na toto album automaticky sepne píseň Evereday I Love You Less a Less, je na čase stisknout tlačítko "stop". Kaiser Chiefs' Easy Eighth Album je totiž sestava diametrálně jinde.

RECENZE: Předehra k extázi. Debut The Last Dinner Party baví

Britové mají i nadále rádi kytary, ale ne zase tak moc, aby k nim byli přikování a nepustili se do něčeho nového. Možná právě proto byla krátce po vydání nejpřehrávanější skladbou z novinky na streamovacích službách píseň How To Dance. Svým způsobem zábavné a krátké funky popové spojení, které má šťávu a nepůsobí jako nucené retro. Dost možná i proto, že s ním kapela přichází až poté, co opadl hlad nové hudební generace po osmdesátkovému popu.

Jednoduché a především jednoznačné názvy písní už dopředu predikují, že tady se na žádné jinotaje rozhodně hrát nebude. Podobně přímočaře na to Kaiser Chiefs jdou i ve Feeling Alright. Je to chytlavá kytarovka trochu "vyčištěná" popem. Takový příjemný mix, který potěší. Ze všech písní si právě během procesu nahrávání tuto oblíbil i Nile Rodgers.

Asi všem interpretům je jasné, že neposouvat se, znamená cestu do pekel zapomnění. I Kaiser Chiefs si toho jsou vědomi a na tomto albu více než kdy jindy. Zároveň ale zřejmě tuší, že nadmíra experimentování taky není tou správnou cestou. Proto je tím největším odvazem v jejich podání The Job Centre Shuffle. Příjemná basová linka a hustota zvuku s vůbec nejsyrovějšími kytarami, které novinka nabízí. Zároveň jde o jedinou hostovačku s ostrovním zpěvákem a rapperem v jedné osobě Hakem Bakerem.

Jestli je osmá řadovka něčím charakteristická, je to bohužel její nevýraznost. Najdete na ni zábavné fragmenty, ale také řadu skladeb bez výraznějšího zvuku, poslání a melodie. Jealousy s lehce nudícím repetitivním refrénem, která vyšumí do ztracena, nebo Burning in Flames, kde už to zavání až příliš šablonovitým indie rockem. Na druhou stranu tahle "osmička" v podání Kaiser Chiefs rychle odsýpá a písně málokdy překročí stopáž tři minuty, i díky tomu se tak brzy chtě nechtě ocitnete v jejím závěru. Tady už čeká sladká odměna v podobě rockového hymnusu The Lads. Veselá oslava mužského přátelství má přesně ty parametry, po kterých album doposloucháte s úsměvem a rádi se k němu zase někdy vrátíte.

Nové album Kaiser Chiefs je vcelku obstojná kombinace indie rocku a popu. Určitě to není špatná nahrávka. Tahle parta už nemusí nikomu nic dokazovat, a proto si udělala desku po svém. Místy by to ale chtělo trochu více energie a rozhodnosti v tom, jakým směrem se sestava chce vydat.

Text: Tomáš Kocian, foto: FB Kaiser Chiefs
Témata: Kaiser Chiefs, Kaiser Chiefs' Easy Eighth Album, recenze

3,50