Vydáno 23.09.2025 | autor: Lucie Všianská
Francouzská zpěvačka Zaz se proslavila především písní Je Veux, která vychází z tradice tamního šansonu. Na nejnovější desce však objevuje jiné žánry a polohy a tvoří tak písně velmi odlišné od těch, na které jsou fanoušci zvyklí. Na albu Sains et Saufs najdeme motivy jazzu, elektroniky, ale dostaneme se i ke skladbám jako vystřiženým z epických filmových soundtracků. Odvaha zkoušet nové věcí se tak zpěvačce vyplatila.
RECENZE: Zaz se na novince otevírá emocím i novým žánrům
Skladby:
Je pardonne, Au pays des merveilles, Mon coeur tu es fou, Mon sourire, Mon Dieu, On peut come ca, Sains et saufs, J’Imagine que tu sais, La flamme, Un enfant pour toujours, Que des liens, Bleu de la nuit, Une passerelle vers la mer, Cerca de Ti (Mon amour)
14 skladeb / 48 min
Vydavatel: Warner Music
Francouzka se od své původní šansonové dráhy začala odklánět už na albu Effet Mirroir, kde najdeme příměs rocku či jiných žánrů, ale troufám si tvrdit, že Sains et Saufs je v tomto ohledu ještě mnohem dál a každá píseň je originálním kouskem, který nemáte šanci zaměnit s ostatními, které se v celku nacházejí. I tak ale nejde o nesourodý soubor, který působí, jako by byl poskládaný omylem. Spojením mezi skladbami je naléhavost, emocionalita, a hlavně osobní příběh vyprávěný texty jednotlivých písní.
LIVE: Bohyně šansonu Zaz předvedla v Praze strhující show, rozdávala radost a štěstí
Zpěvačka se nechala slyšet, že právě Sains et Saufs je jejím nejosobnějším albem, a že jeho tvorbu si užila víc než u předchozích nahrávek. Zaz nové písně hrála publiku již na některých koncertech v minulém roce, kde je představila za doprovodu jazzového kvarteta. Vystoupila mimo jiné i v pražské Roxy.

Právě vliv jazzu je na některých kouscích hodně znát a Zaz tato poloha moc sluší. Dobrými příklady jsou On peut comme ca nebo J’Imagine que tu sais, které obě dávají prostor i nástrojovým sólům a mezihrám, což je v dnešní době krátkých písní vítaná rarita. Zároveň ale písně jazzové prvky přenáší do moderní doby a přidávají k nim například elektronické beaty.
Zaz se vrátila do Prahy. Fanouškům servírovala novou desku i poctu Charlesi Aznavourovi
Právě druhou zmiňovanou píseň považuji za jednu z nejlepších, které se na desce vyskytují. Její sexy, smyslná nálada je u písní Zaz velmi nečekaná, ale rozhodně ne nemístná, spíše naopak. Instrumental v druhé části písně téměř připomíná tvorbu Billie Eilish a zavádí tak posluchače do temnější atmosféry s elektronickými beaty, které se ale s jazzovým podkresem z první části snoubí až bizarně dobře.
Na své si přijdou i fanoušci zpěvaččiny starší tvorby či mainstreamového rádiového popu. I tyto písně, jako Mon Sourire, Mon Coeur Tu Es Fou nebo Sains et Saufs jsou však velmi emocionální a nejedná se tak ani v jednom případě o odrhovačky bez hlubší myšlenky.
Kromě klavíru především v jazzovějších skladbách a kytary ve většině ostatních, najdeme na albu i smyčcové nástroje, které téměř přenášejí do světa fantasy nebo pohádek a garantují, že při poslechu budete mít husí kůži. Podobně tomu je i u Mon Dieu, která celkově pracuje výborně s gradací a za necelé tři minuty tak z nenápadné balady s klavírem ústí dramaticky se sbory, smyčci a výraznými bubny.
Zaz před zraky českých fans složila poctu Edith Piaf a představila aktuální desku
Vrchol dramatické a tajemné nálady však najdeme u skladby Un enfant pour toujours, která graduje v průběhu celé stopáže a nechává tak v posluchači trochu úzkostlivý pocit, ale na oplátku mu nabízí špičkové suverénní vokály a kytarové sólo, které je zlatým hřebem tohoto skvostu.
Zas ta Zaz: Také ve Zlíně energická Francouzka rozpálila fanoušky
Album jako celek má z dosavadní tvorby Zaz asi nejvíc popový nádech a mainstreamový potenciál, ale zároveň nabízí i něco víc, protože originální aranže a produkce vdechují písním jedinečnost, která u mainstream popu často chybí. Silnou stránkou jsou i vokály, které jsou bezchybné a perfektně předávají emoce, které zpěvačka ve své intimní zpovědi obsáhla. Jedinou překážkou může být jazyk, ale odvažuji se tvrdit, že dobrá hudba překoná i jazykovou bariéru.
Text: Lucie Všianská, foto: Jan Welters
Témata: Zaz, Sains et saufs, pop, jazz
0,00
čtenáři
hlasuj