SERIÁL | Zapomenuté české kapely

Vydáno 23.01.2021 | autor: Petr Korál

Seriál Zapomenuté české kapely je unikátní sondou do pestrosti tuzemského rocku, bigbítu a alternativy. Vznikl jako spontánní výzva, jíž sám sobě uložil Petr Korál - během pandemie koronaviru se zavázal, že bude každý den připomínat české kapely, na které se podle něj tak trochu neprávem zapomnělo.

SERIÁL | Zapomenuté české kapely SERIÁL | Zapomenuté české kapely

 

Matyáš Gali

 

  

Ostrava dala této republice spoustu zajímavých a důležitých hudebních těles, původně novovlnné formaci Matyáš Gali ale zůstal status „pouhé“ regionální legendy.
Drunk President

 

Výrazným zjevením nejen na brněnské rockové scéně první poloviny 90. let byla čtveřice Drunk President.

The Street

 

V letech 1996 a 1997 vydala tato brněnská kapela dvě alba a zdálo se, že mají našlápnuto. 

 

 

 

Výlet

 

Brněnská poprocková skupina Výlet  stihla vydat jen jedno album v roce 1992. Jmenovalo se Tančím tak rychle, jak se mi chce a přineslo svěží, nenuceně chytlavé kytarové písničky.

 

 

 

Modrý pondělí

 

Modrý pondělí existovalo v první polovině 90. let a jeho ústřední postavou byl kytarista, zpěvák a autor skladeb Viktor Chalupa.  

 

 

 

Senova

 

Šumperská kapela Senova zaujala křehce emotivní kytarovou muzikou inspirovanou irskými U2 i chytrými texty s občasným nenuceným křesťanským nábojem.
 

 

 

Projektil

 

Pražskou kapelu Projektil v roce 1979 zosnoval kytarista Ivan Sekyra po svém odchodu z Abraxasu, mají na kontě hit Zahrada ticha.
 

 

 

Para-ment

 

Takzvaná česká nová vlna, to byly v první fázi na začátku 80. let skupiny jako Letadlo, Jasná páka, Máma Bubo, Dvouletá fáma, OK Band, Žentour a další. Jednu z podob prezentovala také pražská formace Para-ment. 

 

 

 

Index Y

 

Index Y existovali přibližně v období 1980 až 1986 a stihli vydat pouze čtyři sedmipalcové singly. Petr Korál ji považuje za jednu z nejméně doceněných kapel té doby.

 

 

 

Los Bastardos

 

V období 1998 až 2004 natočili Lost Bastardos asi šest demonahrávek, nejvýraznější byly kolekce Joint je joint a …tak trochu jiná skupina. Důležitou roli hrál výrazný zvuk baskytary a tušená láska k americkým Primus.  

 

 

 

Moštárna

 

Moštárna hrála hudbu postavenou do výrazné míry na pregnantní, místy téměř dominantní baskytaře a zde i zpěváka Davida Fikrleho, který jinak už od roku 1993 tvrdí muziku ve zcela jinak orientovaném známém tělese Garage.

 

 

 

Divnej pach

 

Léto 1990, celodenní přehlídka doposud méně známých tvrdých skupin v Dobřanech na Plzeňsku. Mezi spoustou „všelijak metalových“ formací se náhle na pódiu vynoří čtveřice Divnej pach a zapůsobí jako zjevení z jiné planety. 

 

 

 

Czechcore S.R.K.

 

Album Warning: Only For Extremists! od brněnské kapely Czechcore S.R.K. bylo prvním nezávisle vydaným českým kompaktním diskem. Stalo se tak na jaře 1990. 

 

 

 

Malformed Thought

 

Jindřichohradecká skupina Malformed Thought začínala zkraje devadesátých let s extrémním grindcorem, ale záhy se její hudba zmodernizovala a „zkultivovala“.

 

 

 

Enter

 

V první polovině 90. let bylo Enter všude plno, vydali však jen jedno album Scared v roce 1995, a pak se nad nimi navždy zavřela hladina historie. 

 

 

 

VUVR

 

Mimořádně technický death metal, jenž brilantně koketuje místy s jazzem a jinde zase s progresivním rockem, tak znělo brněnské uskupení VUVR.

 

 

 

Happy Death

 

V roce 1999 vtrhli na tuzemskou scénu prostřednictvím znamenitého demo CD Altering The Technology brněnští Happy Death. Vzápětí pak ve velkém stylu absolvovali i prestižní vyhledávací soutěž Jim Beam Rock.

 

 

 

Astral

 

Jakmile se v polovině 90. let na zahraniční scéně začaly prosazovat atmospheric blackmetalové skupiny v rámci žánru, v němž byly prakticky zapovězeny klávesové nástroje, bylo jen otázkou času, kdy se něco podobného objeví i u nás.

 

 

 

Lidová metelice

 

V letech 1987 až 1989 prezentovala Lidová metelice program složený z písní vesměs „historického“ obsahu,  soubor navíc šokoval dechovou sekcí. V rámci tuzemského metalu šlo o regulérně průkopnické počínání.

 

 

 

Beltaine

 

Demo nahrávka First Scream of Bohemian Winter z roku 1998 plzeňské skupiny Beltaine působila na zdejší scéně jako zjevení. Hráli osobitě pojatý, výrazně melodický death metal s doomovými a „keltskými“ vlivy. 

  Death Sentence

 

Brno mělo odjakživa silnou hudební scénu, tu metalovou pochopitelně nevyjímaje. Na konci minulého milénia mě z ní výrazně oslovili třeba Death Sentence, tvrďáci i melodici v jednom.

Chimera

 

Zcela netypicky pojatý metal s výrazným podílem kláves v podstatě nepřipomínal žádnou v té době známou zahraniční partu. 

 

 

 

Love History

 

V roce 1993 do českého metalu vtrhla záhuba, rozumějte doom. Ten nejpomalejší a patrně nejvíce náladotvorný metalový žánr, jaký kdy existoval.

 

 

 

Moriorr

 

Moriorr měli svůj specifický „ksicht“, který mu vtiskával nejen Jiří Šujanský naprosto nezaměnitelným vokálním projevem. I když se zdálo, že mají patřičně našlápnuto, v zásadní době samostatné album nevydali. 

 

 

 

Chirurgia

 

Pražská družina Chirurgia vznikla ještě před sametovým převratem a údajně dokonce stihla natočit několik zvukově asi dost neposlouchatelných demáčů. Demokazeta Podejte mi skalpel… prosím z roku 1990 nicméně donutila posluchače zbystřit. 

 

 

 

Anachronic

 

To, co zkraje 90. let předváděla pardubická skupina Anachronic, bylo naprostým zjevením. Jakýsi alternativní thrash metal na vysoké instrumentální i skladatelské úrovni, navíc vyzbrojený neméně osobitými, abstraktně poetickými texty.

 

 

 

Sebastian

 

Sebastian uchvátili už svou demokazetou Grrmjakmamáu z roku 1991, ještě zajímavější byly psychothrashové kompozice, které rozkvetly do netušené krásy na albové prvotině Snÿ O Marii z roku 1992.

 

 

 

Dirty Pictures

 

Dirty Pictures byli mimořádně svěžím závanem na pražské kytarové scéně 90. let. Skupinu vedl v našem hlavním městě tehdy žijící americký kytarista, zpěvák a milovník The Clash, který používal umělecké jméno Huckleberry Dirt.

 

 

 

Diagnóza dávivá žízeň

 

Osud plzeňských DDŽ by se dal popsat jako rychlý a nadějný nástup, které následovalo neméně rychlé vysublimování ze scény, aniž by po sobě zanechali byť jediné samostatné album. Lze je slyšet na kompilaci Rebelie III – Neopunk. 

 

 

 

4 promile

 

Děčínští pankáči 4 promile měli cit pro chytlavě melodické písničky s většinou rozvernými a zábavnými texty.

 

 

 

Fabrika

 

Kladenská kapela Fabrika do značné míry zmizela v propadlišti dějin, na legendární kompilaci Rebelie – Punk’n’Oi! je přitom zastoupená výbornými písněmi Mládí vpřed a Barová.

 

 

 

Harmony Bay

 

Bláznivé. Bizarní. Obskurní. Zběsilé. Nezařaditelné... Těmito i jinými přívlastky se dalo titulovat umělecké počínání jihlavského dua Harmony Bay. 

 

 

 

Nemanželská šlechta

 

Brněnská alternativa přelomu 80. a 90. let, podobně jako u Psích vojáků byl do jisté míry stěžejním prvkem projevu Nemanželské šlechty výrazný zvuk piana.

 

 

 

Výkřiky břich

 

Takzvaná brněnská alternativní scéna byla v 80. letech velice silná. Na konci dekády se objevila také formace Výkřiky břich.

 

 

 

Goodfoul

 

V 90. letech se v tuzemsku začalo dařit mimo jiné takzvanému emo hardcoru, v karlovarském kraji se mu věnovaly hned dvě dvě party: Ember ze Sokolova a Goodfoul z Chodova.

 

 

 

Šántí

 

Parta tvořená ostřílenými muzikanty, kteří měli za sebou minulost mimo jiné ve známém Sluníčku. Šántí nabízeli inteligentní tvorbu v nejlepších tradicích českého tvrdšího rockového písničkaření. 

 

 

 

Pocit nejistoty

 

Mladičká skupina Pocit nejistoty, jíž tehdy tvořili studenti vojenského gymnázia, o sobě dala poprvé vědět v roce 1992 díky jejímu prvnímu demu My taky ne.

 

 

 

Nosislove

 

Náklonnost k melodickému kytarovému rocku sálala z brněnské formace Nosislove už na demo kazetě Eli z roku 1993.

 

 

 

Dunivá Kateřina

 

Největší inspirací pražské skupiny Dunivá Kateřina byli Cocteau Twins. Zaujali křehčím a emocemi prosyceným indie rockem.

 

 

 

Solomon Bob

 

Mimo svůj domovský region se kapela Solomon Bob bůhvíproč nikdy moc neprosadila. Frontman Martin Červinka byl přitom na pódiu velmi charismatický, což ostatně potvrdil také v dresu skupiny Garáž.

Mohlo by Vás zajímat

zavřít