Vydáno 23.01.2021 | autor: Petr Korál
Seriál Zapomenuté české kapely je unikátní sondou do pestrosti tuzemského rocku, bigbítu a alternativy. Vznikl jako spontánní výzva, jíž sám sobě uložil Petr Korál - během pandemie koronaviru se zavázal, že bude každý den připomínat české kapely, na které se podle něj tak trochu neprávem zapomnělo.
SERIÁL | Zapomenuté české kapely
Matyáš Gali
|
|
Ostrava dala této republice spoustu zajímavých a důležitých hudebních těles, původně novovlnné formaci Matyáš Gali ale zůstal status „pouhé“ regionální legendy. |
Drunk President |
|
Výrazným zjevením nejen na brněnské rockové scéně první poloviny 90. let byla čtveřice Drunk President. |
The Street
|
|
V letech 1996 a 1997 vydala tato brněnská kapela dvě alba a zdálo se, že mají našlápnuto. |
|
|
|
Výlet
|
|
Brněnská poprocková skupina Výlet stihla vydat jen jedno album v roce 1992. Jmenovalo se Tančím tak rychle, jak se mi chce a přineslo svěží, nenuceně chytlavé kytarové písničky. |
|
|
|
Modrý pondělí
|
|
Modrý pondělí existovalo v první polovině 90. let a jeho ústřední postavou byl kytarista, zpěvák a autor skladeb Viktor Chalupa. |
|
|
|
Senova |
|
Šumperská kapela Senova zaujala křehce emotivní kytarovou muzikou inspirovanou irskými U2 i chytrými texty s občasným nenuceným křesťanským nábojem. |
|
|
|
Projektil |
|
Pražskou kapelu Projektil v roce 1979 zosnoval kytarista Ivan Sekyra po svém odchodu z Abraxasu, mají na kontě hit Zahrada ticha. |
|
|
|
Para-ment |
|
Takzvaná česká nová vlna, to byly v první fázi na začátku 80. let skupiny jako Letadlo, Jasná páka, Máma Bubo, Dvouletá fáma, OK Band, Žentour a další. Jednu z podob prezentovala také pražská formace Para-ment. |
|
|
|
Index Y |
|
Index Y existovali přibližně v období 1980 až 1986 a stihli vydat pouze čtyři sedmipalcové singly. Petr Korál ji považuje za jednu z nejméně doceněných kapel té doby. |
|
|
|
Los Bastardos |
|
V období 1998 až 2004 natočili Lost Bastardos asi šest demonahrávek, nejvýraznější byly kolekce Joint je joint a …tak trochu jiná skupina. Důležitou roli hrál výrazný zvuk baskytary a tušená láska k americkým Primus. |
|
|
|
Moštárna |
|
Moštárna hrála hudbu postavenou do výrazné míry na pregnantní, místy téměř dominantní baskytaře a zde i zpěváka Davida Fikrleho, který jinak už od roku 1993 tvrdí muziku ve zcela jinak orientovaném známém tělese Garage. |
|
|
|
Divnej pach |
|
Léto 1990, celodenní přehlídka doposud méně známých tvrdých skupin v Dobřanech na Plzeňsku. Mezi spoustou „všelijak metalových“ formací se náhle na pódiu vynoří čtveřice Divnej pach a zapůsobí jako zjevení z jiné planety. |
|
|
|
Czechcore S.R.K. |
|
Album Warning: Only For Extremists! od brněnské kapely Czechcore S.R.K. bylo prvním nezávisle vydaným českým kompaktním diskem. Stalo se tak na jaře 1990. |
|
|
|
Malformed Thought |
|
Jindřichohradecká skupina Malformed Thought začínala zkraje devadesátých let s extrémním grindcorem, ale záhy se její hudba zmodernizovala a „zkultivovala“. |
|
|
|
Enter |
|
V první polovině 90. let bylo Enter všude plno, vydali však jen jedno album Scared v roce 1995, a pak se nad nimi navždy zavřela hladina historie. |
|
|
|
VUVR |
|
Mimořádně technický death metal, jenž brilantně koketuje místy s jazzem a jinde zase s progresivním rockem, tak znělo brněnské uskupení VUVR. |
|
|
|
Happy Death |
|
V roce 1999 vtrhli na tuzemskou scénu prostřednictvím znamenitého demo CD Altering The Technology brněnští Happy Death. Vzápětí pak ve velkém stylu absolvovali i prestižní vyhledávací soutěž Jim Beam Rock. |
|
|
|
Astral |
|
Jakmile se v polovině 90. let na zahraniční scéně začaly prosazovat atmospheric blackmetalové skupiny v rámci žánru, v němž byly prakticky zapovězeny klávesové nástroje, bylo jen otázkou času, kdy se něco podobného objeví i u nás. |
|
|
|
Lidová metelice |
|
V letech 1987 až 1989 prezentovala Lidová metelice program složený z písní vesměs „historického“ obsahu, soubor navíc šokoval dechovou sekcí. V rámci tuzemského metalu šlo o regulérně průkopnické počínání. |
|
|
|
Beltaine |
|
Demo nahrávka First Scream of Bohemian Winter z roku 1998 plzeňské skupiny Beltaine působila na zdejší scéně jako zjevení. Hráli osobitě pojatý, výrazně melodický death metal s doomovými a „keltskými“ vlivy. |
Death Sentence |
|
Brno mělo odjakživa silnou hudební scénu, tu metalovou pochopitelně nevyjímaje. Na konci minulého milénia mě z ní výrazně oslovili třeba Death Sentence, tvrďáci i melodici v jednom. |
Chimera |
|
Zcela netypicky pojatý metal s výrazným podílem kláves v podstatě nepřipomínal žádnou v té době známou zahraniční partu. |
|
|
|
Love History |
|
V roce 1993 do českého metalu vtrhla záhuba, rozumějte doom. Ten nejpomalejší a patrně nejvíce náladotvorný metalový žánr, jaký kdy existoval. |
|
|
|
Moriorr |
|
Moriorr měli svůj specifický „ksicht“, který mu vtiskával nejen Jiří Šujanský naprosto nezaměnitelným vokálním projevem. I když se zdálo, že mají patřičně našlápnuto, v zásadní době samostatné album nevydali. |
|
|
|
Chirurgia |
|
Pražská družina Chirurgia vznikla ještě před sametovým převratem a údajně dokonce stihla natočit několik zvukově asi dost neposlouchatelných demáčů. Demokazeta Podejte mi skalpel… prosím z roku 1990 nicméně donutila posluchače zbystřit. |
|
|
|
Anachronic |
|
To, co zkraje 90. let předváděla pardubická skupina Anachronic, bylo naprostým zjevením. Jakýsi alternativní thrash metal na vysoké instrumentální i skladatelské úrovni, navíc vyzbrojený neméně osobitými, abstraktně poetickými texty. |
|
|
|
Sebastian |
|
Sebastian uchvátili už svou demokazetou Grrmjakmamáu z roku 1991, ještě zajímavější byly psychothrashové kompozice, které rozkvetly do netušené krásy na albové prvotině Snÿ O Marii z roku 1992. |
|
|
|
Dirty Pictures |
|
Dirty Pictures byli mimořádně svěžím závanem na pražské kytarové scéně 90. let. Skupinu vedl v našem hlavním městě tehdy žijící americký kytarista, zpěvák a milovník The Clash, který používal umělecké jméno Huckleberry Dirt. |
|
|
|
Diagnóza dávivá žízeň |
|
Osud plzeňských DDŽ by se dal popsat jako rychlý a nadějný nástup, které následovalo neméně rychlé vysublimování ze scény, aniž by po sobě zanechali byť jediné samostatné album. Lze je slyšet na kompilaci Rebelie III – Neopunk. |
|
|
|
4 promile |
|
Děčínští pankáči 4 promile měli cit pro chytlavě melodické písničky s většinou rozvernými a zábavnými texty. |
|
|
|
Fabrika |
|
Kladenská kapela Fabrika do značné míry zmizela v propadlišti dějin, na legendární kompilaci Rebelie – Punk’n’Oi! je přitom zastoupená výbornými písněmi Mládí vpřed a Barová. |
|
|
|
Harmony Bay |
|
Bláznivé. Bizarní. Obskurní. Zběsilé. Nezařaditelné... Těmito i jinými přívlastky se dalo titulovat umělecké počínání jihlavského dua Harmony Bay. |
|
|
|
Nemanželská šlechta |
|
Brněnská alternativa přelomu 80. a 90. let, podobně jako u Psích vojáků byl do jisté míry stěžejním prvkem projevu Nemanželské šlechty výrazný zvuk piana. |
|
|
|
Výkřiky břich |
|
Takzvaná brněnská alternativní scéna byla v 80. letech velice silná. Na konci dekády se objevila také formace Výkřiky břich. |
|
|
|
Goodfoul |
|
V 90. letech se v tuzemsku začalo dařit mimo jiné takzvanému emo hardcoru, v karlovarském kraji se mu věnovaly hned dvě dvě party: Ember ze Sokolova a Goodfoul z Chodova. |
|
|
|
Šántí |
|
Parta tvořená ostřílenými muzikanty, kteří měli za sebou minulost mimo jiné ve známém Sluníčku. Šántí nabízeli inteligentní tvorbu v nejlepších tradicích českého tvrdšího rockového písničkaření. |
|
|
|
Pocit nejistoty |
|
Mladičká skupina Pocit nejistoty, jíž tehdy tvořili studenti vojenského gymnázia, o sobě dala poprvé vědět v roce 1992 díky jejímu prvnímu demu My taky ne. |
|
|
|
Nosislove |
|
Náklonnost k melodickému kytarovému rocku sálala z brněnské formace Nosislove už na demo kazetě Eli z roku 1993. |
|
|
|
Dunivá Kateřina |
|
Největší inspirací pražské skupiny Dunivá Kateřina byli Cocteau Twins. Zaujali křehčím a emocemi prosyceným indie rockem. |
|
|
|
Solomon Bob |
|
Mimo svůj domovský region se kapela Solomon Bob bůhvíproč nikdy moc neprosadila. Frontman Martin Červinka byl přitom na pódiu velmi charismatický, což ostatně potvrdil také v dresu skupiny Garáž. |