Romek Hanzlík - Manažer "divných kapel", muzikant a fotograf, který se staral o tuzemskou alternativu

Vydáno 08.06.2019 | autor: Roman Jireš

Manažer, muzikant a fotograf Romek Hanzlík, který zemřel po krátké a těžké nemoci v noci na 1. června ve věku 57 let, si důkladně osahal muziku jako aktivní hráč i jako neúnavný organizátor tuzemské alternativní scény.  Romek, vlastním jménem Jaromír Hanzlík, se objevil v osmdesátých letech jako kytarista teplické skupiny F. P. B. V letech 1985 až 1996 byl členem skupiny Už jsme doma. V té době se stal manažerem několika skupin a interpretů. Jeho péčí prošli Chantal Poullain, Psí vojáci či Budoár staré dámy.

Romek Hanzlík - Manažer Romek Hanzlík - Manažer "divných kapel", muzikant a fotograf, který se staral o tuzemskou alternativu


Smrt si říká rock'n'roll (386.) - Romek Hanzlík

Velká část z umělců, o které se svědomitě staral v agentuře Alternative Music Production, se objeví na vzpomínkové akci 16. června v pražském MeetFactory. Pietního koncertu se mimo jiné zúčastní Dunaj, Echt!, Eva Turnová, Lenka Dusilová, MCH Band, Už jsme doma, Zuby nehty, Plastic People of the Universe, Jiří Schmitzer, Václav Koubek, Garage & Tony Ducháček a mnozí další. "Marta Kovářová z Budoáru staré dámy říká, že jsem manažer 'těch divných' kapel," charakterizoval v rozhlasovém pořadu Sedmé nebe s Načevou své úsilí.

SMRT SI ŘÍKÁ ROCK'N'ROLL: PŘÍBĚHY ZESNULÝCH HVĚZD

Fotograf i sportovec

Hanzlík patřil k nejaktivnějším lidem na české scéně. Pouštěl se do mnoha zajímavých projektů. Spoluzakladatel punkového tria F.P.B. organizoval festival Eurotrialog Mikulov, jako pořadatel se podílel na mnoha koncertech. Vedle toho byl také vášnivým cestovatelem a cyklistou. Na kole třeba dojel do Benátek, pěšky vystoupal cestou k Mount Everestu až na vrchol Kala Patthar do výšky 5643 metrů nad mořem. 



Byl fotografem a nešlo jen o amatérskou zálibu. V minulosti obsadil první místo v soutěži Czech Press Photo ve dvou kategoriích. Za snímek lidí slunících se v plavkách před třemi lety dostal cenu v kategorii každodenní život a ve stejném roce ještě uspěl v kategorii příroda a věda za záběr Öresundského průlivu, zachyceného okénkem letadla při startu z Kodaně v létě 2016. S nadsázkou o tom snímku říkal, že mu sám spadl do klína. V Kodani neúspěšně usiloval o pořízení odpovídající fotografie impozantního mostu spojujícího toto dánské město se švédským Malmö, vítězný snímek byl dílem nečekané a krátké příležitosti. 

V posledních letech vystavoval sérii černobílých snímků inspirovanou básní Karla Hynka Máchy nazvanou Máj. "Mácha mě pobláznil. Nebo jsem se pobláznil sám," napsal v doslovu knihy. V roce 1999 vydal knihu Amerika, Američka aneb kde jsou doma Už jsme doma. Jak je z názvu patrné, jedná se o zápisky z turné kapely ve Spojených státech. Přátelství s Filipem Topolem a jeho předčasné úmrtí jej inspirovalo k sepsání scénáře a produkci životopisného dokumentu o Topolovi Takovej barevnej vocas letící komety, který natočil ve spolupráci s režisérem Václavem Kučerou.


Spojník rozdílných pohledů na svět

Hanzlík byl také iniciátorem a producentem mnoho let existujícího projektu Slet bubeníků, na jehož turné se v neobvyklých kombinacích a se speciálně připraveným repertoárem představovali domácí i zahraniční hráči na rozličné bicí nástroje. S organizací Unijazz, které byl členem, se výraznou měrou podílel na přehlídkách Alternativa, Boskovice a Bohnice. Organizačně měl prsty v pražských koncertech legend rock’n’rollu Little Richarda nebo Jerry Lee Lewise.

Přestože byl neochvějným a respektovaným zástupcem nezávislé kulturní scény, nepohrdal lidmi z druhé strany umělecké barikády a dokázal ocenit i kvalitní mainstreamovou produkci. O ledasčem svěčí i to, že se objevil i v časopisu Vlasta v rubrice Dotazník a zprávu o jeho úmrtí jako jeden z prvních přinesl deník Blesk. Právě jeho schopnost spojovat různé pohledy na svět a umět přijmout názor druhé strany by měla být příkladem pro dnešní, často z politických zájmů rozdělovanou společnost. "Vždycky, když mám pochyby, jak se v těžké situaci rozhodnout, zeptám se sám sebe, jak by se zachoval Václav Havel," konstatoval před časem.

Hanzlík, který svým širokým záběrem výrazně ovlivnil českou alternativní scénu, byl pozitivní i v úvahách o smrti. "My už třeba, na rozdíl od 19. století, víme, že cesta na onen svět není temná cesta údolím lebek, dnes procházíme světelným tunelem," podotýkal v doslovu ke svému Máji pro 21. století.  Humor ho neopouštěl ani v nemocnici, když na svém facebookovém profilu psal o "intelektuálově rýmičce".

text: Roman Jireš

Témata: Romek Hanzlík, F.P.B.

zavřít