LIVE: Mňága a Žďorp završila své třicetiny parádní oslavou ve Foru Karlín. Gratulovali Tomáš Klus, Márdi nebo Vladimír Merta

Vydáno 13.12.2017 | autor: Hana Bukáčková

Letošní rok patří hudební stálici z Valmezu, která oslavila už třicet let svojí existence. Zkraje roku vydala Mňága a Žďorp povedené album Třínohý pes, na podzim zpěvník mapující její kariéru napříč všemi deskami a v závěru roku reedici prvního nosiče Made in Valmez na vinylu. Celý trojlístek novinek pokřtili kapele speciální hosté, kteří si s Mňágou přišli také zazpívat.

LIVE: Mňága a Žďorp završila své třicetiny parádní oslavou ve Foru Karlín. Gratulovali Tomáš Klus, Márdi nebo Vladimír Merta LIVE: Mňága a Žďorp završila své třicetiny parádní oslavou ve Foru Karlín. Gratulovali Tomáš Klus, Márdi nebo Vladimír Merta

MŇÁGA A ŽĎORP

FORUM KARLÍN, PRAHA
12. 12. 2017

Večer odstartovala excentrická punkerka Mucha se svojí kapelou a se svým neotřelým humorem. Její vystoupení bylo na rozhraní geniálnosti, potrhlosti a divadla. Výrazná muzikantka svými texty, které si neberou servítky a pro sprosté slovo nejdou daleko, ale zároveň nespadají do laciné pózy, pobavila a byla adekvátně zvoleným "předvojem" pro hlavní hvězdu večera. Mucha se později také stala součástí vystoupení Mňágy, když kapelu doplňovala svým zpěvem, který s tím Fialovým velmi souzní.

FOTOREPORT: Mňága a Žďorp slavila třicetiny ve Foru Karlín: Fanoušci zpívali s kapelou na pódiu, přišli i Tomáš Klus nebo Mucha

Asi se shodneme všichni na tom, že Mňágu nelze nemilovat. Na melancholických textech plných naděje vyrostla nejedna generace. Přitom na ně nechodí jen "veteráni", ale spousta nových a mladých tváří. Obsah jejich písní více méně prožil ve svém osobním životě snad každý, chytl ho u srdce a jsou jistým lékem na splín a všechny neduhy. Fiala se pro fanoušky umí rozdat, zvládne pauzy mezi jednotlivými písněmi vyplnit vtipnými glosami a tím si udělat oslí můstek k nadcházejícím songům. Na pódiu kromě toho skáče stále jako dvacetiletý.

Na Forum Karlín si v poslední době brousí zuby nespočet českých hudebních es, Mňága a Žďorp nebyla výjimkou. Klubová a festivalová stálice si na tak velký prostor musela počkat třicet let. Ačkoliv Mňága je v Praze skoro doma a hrávala tu co čtvrt roku, letos víceméně, když nepočítáme vystoupení na festivalu Mezi ploty, šetřila sílu na jediný velký koncert. Setlist nevěnovala pouhému nostalgickému vzpomínání, k osvědčeným hitům zařadila nespočet novinek z poslední řadové desky, kterou tu oficiálně pokřtila. Křtu se zhostil Tomáš Klus, který se nemohl zúčastnit oslav před pěti lety, avšak přislíbil, že příště nebude chybět. Slib tak dodržel. Nepsaný nástupce Fialy - Márdi se stal kmotrem vydaného zpěvníku všech hitů. Ke kmotrům se zařadil i Vladimír Merta, který pokřtil reedici Made in Valmez na vinylu. Merta nezapomněl vsunout politickou úvahu nad tím, že bychom se měli zamyslet, koho zvolíme v lednu za hlavu státu.

Petr Fiala (Mňága a Žďorp) interview: Po návštěvě Černobylu si všeho vážíš víc

ČISTÁ MUZIKA, ŽÁDNÁ SHOW

Dvouapůlhodinová délka koncertu Iron Maiden revivalu, jak si sami říkají, byla adekvátní. Během téměř třiceti písní zazněl pestrý repertoár, od nových věcí až po starší. Jak říká sám Fiala, Mňága je živá kapela, proto se soustředila na hraní nových věcí. Zároveň se ukázalo, že lidé chodí kvůli "čisté" muzice, a ne kvůli vizuální show. Na pódium byla "jenom" plachta s nápisem kapely a chameleonem. Přitom skupina nemá s chameleonem moc společného, nikdy se nepřizpůsobovala době a trendům, jela si vždy po svých kolejích a zachovala si čitelný rukopis od prvních tónů jakékoliv písničky.

Před pěti lety slavila Mňága obdobným způsobem ve Velké Lucerně, kdy si pro fanoušky připravila Dáreček, a to doslovně - nesčetným seznamem hostů, kteří přezpívali jejich písničky. Nyní si vystačila s muzikanty, kteří se podíleli na posledním albu, a to Nikolou Muchou, Milanem Cimfem a brněnským patriarchou Petrem Vášou, kteří tvořili vokální soubor, dále banjistou Fandou Holým a klávesistou Milanem Nytrou. Chyběli jen Monkey Business, kteří se svými vokály podíleli na desce, protože sami pařili na vlastním koncertě v Lucerna Music Baru.

RECENZE: Mňága a Žďorp utíká za Třínohým psem rozmanitě a s lehkostí

Večer měl krom hostů dva velmi příjemné vrcholy. Prvním byl moment, kdy si fanoušci mohli zazpívat s kapelou na pódiu. Třicetihlavá saň, jak ji označil Fiala, si zazpívala díky Startovači píseň I cesta může být cíl. Nenápadný, ačkoliv silný okamžik způsoboval nejzarytějším fanouškům až husí kůži. Druhý vrchol byl schovaný na závěr koncertu, kdy mezi přídavky zástupkyně fanoušků zazpívaly kapele k narozeninám "Hodně štěstí, zdraví…". Společně s přáním předaly knihu Fanoušci píší Mňáze. Až to vehnalo samotným muzikantům slzy do očí.

Setlist: Písnička pro tebe, Hodinový hotel, Co bude pak, Celý ten zbytek tebe, Znali se sotva hodinu (Mucha), Rodné lány, Nagasaki Hirošima (Márdi), 17B, A ty tam, I cesta může být cíl, Měsíc!, Salám - banán (Tomáš Klus), Chtít chytit vítr (Vladimír Merta), Goin´ Blind, Matahari, Tajný plán, Boží mlýny, Odpolední, Dutý, ale free, Spaste svoje duše, Výhledově, V cíli, Nejlíp jim bylo, Made in Valmez, Ne, teď ne!, Salám - banán, Klec v kleci, Motýl, Chtít chytit vítr

Text: Hana Bukáčková, foto: Michaela Hermína

Témata: Mňága a Žďorp, Petr Fiala, Made in Valmez, Třínohý pes, Tomáš Klus, Márdi, Vypsaná fixa, Vladimír Merta, Mucha

4,50