LIVE: Amanda Palmer už není kabaretní punkerka, stala se z ní uspávačka hadů

Vydáno 05.06.2017 | autor: redakce

Královna punkového kabaretu Amanda Palmer poctila po dlouhých pěti letech Prahu svojí návštěvou. Kdo se ale v neděli 4. června v Paláci Akropolis těšil na excentrickou dračici v podprsence řádící na pódiu za klávesami s flaškou vína, byl asi hodně překvapen.

LIVE: Amanda Palmer už není kabaretní punkerka, stala se z ní uspávačka hadů Amanda Palmer už není kabaretní punkerka, stala se z ní uspávačka hadů. Foto: www.klapper.cz

AMANDA PALMER
PALÁC AKROPOLIS, PRAHA
4. 6. 2017

Amanda Palmer krátce před příjezdem do Prahy vydala nové album nazvané I Can Spin A Rainbow, na kterém spolupracovala s Edwardem Ka-Spelem, jenž s ní vystupuje na celém turné. Kdo si desku stihl poslechnout ještě před koncertem, mohl tušit, že tvorba Amandy Palmer se posunula jiným směrem, což se výrazně odrazilo na vystoupení.
I tak byl koncert dávno dopředu vyprodaný a sál Paláce Akropolis praskal v neděli večer ve švech.

LIVE: Amanda Palmer miluje Prahu, Praha miluje Amandu Palmer

Amanda zahájila show sérií skladeb z nového alba, čímž hned na začátku dala najevo, jakým směrem se bude večer ubírat. Na rozdíl od divoké party před pěti lety, kdy v Praze vystoupila se svojí doprovodnou kapelou The Grand Theft Orchestra a show tehdy měla opravdové grády, tentokrát nové skladby v podání Amandy a jejího parťáka Edwarda zněly spíš jako dětská ukolébavka. Těžko říct, zda ji na tuto vlnu přivedl fakt, že se před dvěma lety stala matkou malého Ashe, nebo je to prostě přirozený vývoj její tvorby, která byla vždy tak trochu nevypočitatelná. Pravdou ale zůstává, že by takový koncert slušel spíše sálu na sezení, než přecpané Akropoli, ve které se nedalo dýchat.

NA NEJVĚTŠÍ HITY NEDOŠLO

Ačkoliv bylo anoncováno, že Amanda sice přijíždí představit novou desku, ale během koncertu ji prolne i se staršími hity, z tvorby let minulých nakonec zazněly jen dvě skladby, Mrs. O. a Half Jack. I když rozhodně nešlo o největší hity, ocenilo je publikum daleko bouřlivějšími ovacemi, než jaké projevovalo u nových písní. Stejného nadšení se dočkala i nevydaná skladba Machete, která se pro mnohé stala pomyslným hřebem večera. Na Amandu Palmer, na jakou jsme byli zvyklí z minulosti, to ale bylo žalostně málo.

Situaci nezachraňoval ani fakt, že celý koncert měl nebývale dobrý zvuk. Fanoušci se z přeprodaného a vydýchaného sálu postupem času pomalu začali trousit do předsálí a velká část z nich sledovala zbytek koncertu ze schodů. Amanda mezitím uspávala své publikum další a další ukolébavkou, a ačkoliv ve zbytcích vzduchu v sále viselo očekávání, kdy to konečně rozjede, strhne ze sebe podivné šaty, odhalí podprsenku, kopne do sebe víno a předvede svůj vyhlášený punkový kabaret, tato přání zůstala nevyslyšena.

Amanda si prostě natočila desku pro sebe a také ji tak odprezentovala. I když je živá produkce v Akropoli povolena do desáté hodiny večerní, zpěvačka s nezaměnitelným hlasem show ukončila už v půl desáté, na přídavek se však vrátila. I tak zbývalo do „večerky“ ještě dobrých deset minut, když pódium opustila definitivně. Ani to u ní nebývalo dříve zvykem, při jejím posledním koncertě v Praze ji téměř nebylo možné dostat z pódia.

Jelikož je Amanda známá také tím, že udržuje kontakt se svými fanoušky, bez jejichž podpory a příspěvků na její tvorbu by v podstatě nemohla fungovat, a po koncertě se vždy alespoň na chvíli objeví mezi lidmi, ani toto nevyšlo. Po skončení show se její příznivci začali srocovat v okolí stánku s nekřesťansky předraženým merchem, aby svůj idol alespoň na chvíli zahlédli. Amanda však v rychlosti proběhla davem a s poznámkou, že jí není dobře, zmizela ve tmě.

Věřím, že se našla spousta těch, kteří z koncertu odcházeli nadšení. Já jsem měla možnost vidět koncert Amandy Palmer již popáté a s těžkým srdcem musím přiznat, že tento mi přinesl jen velké zklamání. Nezbývá než doufat, že do příští návštěvy Amanda dostane rozum a další album natočí ve stylu nevydaného songu Machete. Pak určitě nebudu váhat a dám jí šanci napravit si reputaci.

text: Marta Pušová, foto: Petr Klapper (www.klapper.cz)

Témata: Amanda Palmer, kabaret, punk, koncerty

2,50