LIVE: Chris Rea se v touze hrát nenechal zastavit mrtvicí ani rakovinou slinivky

Vydáno 08.11.2017 | autor: redakce

S o rok delší pauzou, a tedy nikoliv v sudém, ale v lichém roce, se do Prahy vrátil kytarista a zpěvák s nezaměnitelným vokálem Chris Rea. K prodloužení jinak stálé periodicity došlo vinou mrtvice, která jej postihla v loňském roce a kvůli níž měl veliké problémy s částečným ochrnutím dvou prstů na levé ruce (a kvůli níž také přestal kouřit). Přičteme-li k tomu jeho problémy s rakovinou slinivky břišní z přelomu milénia, které vyvrcholily jejím kompletním odebráním, je nemalý zázrak, že se i přesto má k světu, natočil novou desku a vyrazil na turné, jehož jednou ze zastávek byla i Praha.

LIVE: Chris Rea se v touze hrát nenechal zastavit mrtvicí ani rakovinou slinivky LIVE: Chris Rea se v touze hrát nenechal zastavit mrtvicí ani rakovinou slinivky

CHRIS REA
KONGRESOVÉ CENTRUM, PRAHA
7. 11. 2017

Deska Road Songs For Lovers, ke které jede turné, byla dokončena vlastně náhodou, protože Chris Rea nasbíral dostatek tematického materiálu, prostřednictvím kterého si ale původně chtěl pouze vyzkoušet nové hudební mašinky ve svém studiu. Jak název napovídá, témata pro skladby sbíral na svých cestách autem, když pozoroval ostatní řidiče na silnici spolu s jejich spolucestujícími a domýšlel si k nim příběhy, o kterých se domníval, že asi na svých cestách prožívají. A právě nekonečnou zácpou aut v sychravém počasí, jež byla promítána na projekční plátno na stagei koncertu, začíná letošní turné.

FOTOREPORT: Chris Rea představil v Praze své nové album Road Songs For Lovers

Až na drobné výjimky není u Chrise zvykem, že by na turné k novým deskám zařazoval do setlistu vícero skladeb z nich - většinou hrál titulní skladbu, maximálně jednu dvě navíc, a jinak sázel na jistoty ze svého bohatého katalogu. Letos je tomu ale jinak a do výběru skladeb se jich z aktuální desky dostalo hned šest. A rovná polovina se objevila přímo v úvodu koncertu, což ale nebyla úplně ideální volba. Přecijen je na nových skladbách znát, že je ještě kapela nemá dostatečně obehrané a tady se to navenek projevilo v nesourodostí projevu. Na postu baskytaristy je nově James Ahwai, syn doprovodného kytaristy Roberta, a ač mu jistě nelze upřít muzikantský um (hraje i na desce samotné), rozhodně mu zatím chybí potřebný drive, kterým naopak Chris Rea i po tolika letech a zdravotních problémech doslova přetéká. A ač jej striktně vkládá do vystoupení a do ničeho jiného (během celého koncertu vyjma představení muzikantů vůbec nemluví), minimálně na tohoto nového člena jej ještě přenést nedokázal.

Neil Drinkwater, stálice za klávesami, hned ve druhé skladbě překvapuje a vytahuje akordeon, který je tak vítaným zpestřením jinak poměrně klasické nástrojové sestavy. Podobně v tomto duchu, ale naopak svým minimalismem, potěší aranže skladeb Two Lost Souls a Stainsby Girls, které čítají právě jen Neilovy klávesy a Chrisův pevný a patřičně probarvený vokál. Na obrazovce se střídají motivy z jízd po silnici s tematickými obrázky, mnohdy kresbami, jejichž autorem je rovněž Rea, minimálně u posledního přídavku je ale použita projekce z předchozích tour, takže spolu s výzdobou stage, která je rovněž shodná s minulými koncerty, je tady vidět méně snahy o invenci.

Pomalejší rozjezd střídá druhá polovina koncertu, kdy začíná i více reagovat publikum a kapela s přibývajícími stálicemi v setlistu nabývá na jistotě, na dva přídavky část publika, do té doby sedícího, vstává a tančí, případně schází uličkami blíže k pódiu, ale ani tento moment nedosahuje těch z minulých let, kdy se vybičovala až třetina sálu a opravdu začala na závěr koncertu pařit. Na první ligu to tak tentokrát nestačilo, ale ruku na srdce - těžko si lze představit, že by člověk Reaova kalibru mohl po tolika zdravotních problémech a ve svém úctyhodném věku předvést ještě něco neočekávatelného.

Pro poctivé posluchače, kteří si před měsícem koupili desku Road Songs For Lovers a chtěli z ní slyšet zaznít písně, tak jistě bylo potěšující, že se vrchovatě dočkali. A tomu zbytku, který již roky chodí na Chrisovy koncerty za prověřenými klasikami, tomu zahrál, kvůli čemu dorazil. Co víc chtít? Snad jen nevyhazovat ze setlistu písně typu Where The Blues Come From, kde mohou zazářit v individuálních sólech i další muzikanti na pódiu.

text: Viktor Mašát, foto: Veronika Matějková

Setlist: The Last Open Road, Happy On The Road, Nothing Left Behind, Josephine, Easy Rider, Two Lost Souls, Julia, Money, Looking for the Summer, Stony Road, 'Til the Morning Sun Shines on My Love and Me, The Road Ahead, Stainsby Girls, The Road to Hell (Part 1 & 2), On the Beach, Let's Dance

Témata: Chris Rea, Kongresové centrum, Road Songs For Lovers

3,50