LIVE: Majáles je zpět! Hladoví fanoušci si užívali vystoupení desítek umělců

Vydáno 24.04.2022 | autor: Aleš Materna

Pražský Majáles konečně po dvou koronavirových letech otevřel v Letňanech své brány. Ukázal, jak moc se lidé těší na přicházející festivaly. A možnost hrát a zpívat před velkými davy si užívali také samotní vystupující. Na třech pódiích se představily desítky umělců, zazněl rap, hip-hop, R&B, elektronická a taneční hudba, objevila se i velká jména popové a poprockové scény.

LIVE: Majáles je zpět! Hladoví fanoušci si užívali vystoupení desítek umělců LIVE: Majáles je zpět! Hladoví fanoušci si užívali vystoupení desítek umělců

„Těším se moc, je to tady úžasné,“ prozradil před koncertem Marek Ztracený a ve stejném duchu se vyjádřil i Ben Cristovao, který přijel na své velké černé motorce a ač nebyl mezi vystupujícími, nakonec se jako host objevil hned na dvou pódiích. „Je to skvělá možnost pozdravit kámoše a dokonce si s nimi zazpívat před takovým davem lidí, to je paráda,“ doplnil Ben po vystoupení s rapovými Kontrafakt a stihl prozradit, že již brzy vyjde jeho nové album, aby vzápětí spěchal zazpívat si na hlavní pódium s Mirai.

Pražský Majáles druhým objektivem. Vystoupili Marek Ztracený, Horkýže Slíže i Jamaron, na pódiu se ukázali také Ben Cristovao a Pepa Bolan

Studentská oslava započala průvodem družin doprovázejících své kandidáty pro volbu krále a královny Majálesu již v devět hodin ráno v centru Prahy, na jednom z alegorických vozů vystoupil Kapitán Demo. Samotný open-air festival otevřel své brány v areálu letiště v Letňanech krátce po poledni a počasí podpořené slunečními paprsky tomuto ročníku vysloveně přálo. Areál se postupně plnil převážně mladými lidmi, kteří si po dešťovém a studeném období užívali nejen hudbu, ale možnost roztáhnout deky v trávě a za popíjení piva či jiných drinků poslouchat hudební produkci.

Jak to u podobných festivalů bývá, úvodní vystoupení byla ve znamení mladých a nadějných, z nichž někteří účinkující jsou již relativně známí. Hlavním moderátorem dne byl Jakub Kohák a na hlavním Majáles Stage představil Self Made a po nich Jamaron, dvě kapely, které přenášely na fanoušky v ještě ne zcela zaplněném areálu hlavně nadšení, entusiasmus a dobrou náladu v poprockovém rytmu a ukázaly potenciál směrem do budoucna. Následující Poletíme? patří již mezi ostřílenější mazáky, před pódiem s nimi skotačilo mnohem více fanoušků a přibylo také společně zpívaných refrénů. Na menších pódiích Radio Spin Stage a Fuck Cancer Stage se mezitím vystřídali DJ Poeta, McGey a Brixtn.

Skutečně velkými jmény se to začalo hemžit až kolem 16. hodiny. Prostor před Radio Spin Stage zcela zaplnil Paul Garand, který vystupoval bez kapely jen s DJem, přesto jeho set naplnil očekávání fanoušků, kteří se pohupovali v rytmu jeho nejznámějších songů namačkáni na sobě jako sardinky. Na velkém pódium mezitím rozjela svůj koncert Vypsaná fiXa a zpěvák Márdi samou radostí z živého festivalového vystoupení v závěru povalil a rozkopal bubeníkovu bicí soupravu. Naživo představila i písničku z nového alba Kusy radosti, které vyjde začátkem května. Nemohly chybět ani letité hity 1982 či Antidepresivní rybička, a ačkoliv hlavně zpočátku trpěl koncert kolísavou kvalitou zvuku, kdy hlavně basová kytara přehlušovala ostatní nástroje, ale v průběhu setu se zvuk ustálil a v závěru již davy pařily společně s kapelou s řezavým punkrockovým zvukem.

Výborným vystoupením překvapil na nejmenším pódiu DJ Friky se zpěvákem Martinem Svátkem, kterým sekundoval trumpetista, a po nich ještě více nadchnul Sofian Medjmedj, jehož koncertu dodaly gradaci živá kapela s úderným bubeníkem a zručným kytaristou. Sofian v kšiltovce a triku bez rukávu si získal lidi srdečným energickým projevem a jeho hity si zpívaly stovky lidí, převážně dívek a žen.

Slovenští Horkýže Slíže nenechali nic náhodě a od samého začátku hrnuli do již plného areálu svůj mix punku, rocku a metalu pod zručným vedením zpěváka s indiánskou čelenkou na hlavě a sekyrkou v ruce. Nemohly chybět legendární hity Mám v p… na lehátku, Silný refrén jak hovado či Lesbian´s and Gay Song a dav pod pódiem byl nadšením bez sebe. Jen mě tak u těchto „slovenských matadorů“ někdy napadá – existuje nějaká akce v Česku a na Slovensku, na které se tato kapela, přehrávající roky v podstatě stále stejným repertoár, neobjevila?

Jakub Kohák za zapadajícího slunce představil vítěze Majáles, královnu a krále, kterými se stali studenti VŠE, a pak již přišly na řadu ty největší lákadla Majálesu – zatímco na menších pódiích šlo o Skyline, jejichž zpěvák a hlavní postava MC Jakob větší část tvrdého elektronického setu odehrál v masce Dartha Vadera a se světelným mečem v ruce nebo o skvělé Eddie Stoilow, na Radio Spin Stage se objevila výrazná jména rappu a hip-hopu Hugo Toxxx, Yzomandias a Kontrafakt, které zcela neočekávaně na pódiu v jednom songu doprovodil Ben Cristovao.

Ten si pak v zákulisí již oblékal své motorkářské oblečení, když se dozvěděl, že na hlavním Majáles Stage právě začíná své vystoupení skupina Mirai a rozhodl se je překvapit. A překvapení to bylo skutečné a nefalšované, jelikož když se v průběhu druhé písničky objevil po boku Miraie Navrátila, ten jen vykřikl: „Ty seš tady? Já vůbec nevěděl, že jsi tady,“ a po srdečném objetí spolu odzpívali jeden song, v kterém se objevil i Kazma, který se celým Majálesem proplétal jako host i autor humorných vsuvek a skečů.

Mirai, Vypsaná fiXa, Sofian Medjmedj nebo Kazma. Pražský Majáles přilákal davy fanoušků

Mirai odehráli velice svižný koncert plný hitů, které si s nimi zpívali téměř všichni v publiku, nechyběly děly vystřelované konfety a ohňostroje (což později použil i Marek Ztracený, až jsem si chvílemi říkal, zda těch konfet, létajících stripsů, ohňostrojů a dýmu není až přespříliš a nejsou až moc samoúčelné, obzvlášť, když je dnes používá téměř každý). V písničce Yahoda pak zpěvák po dotazu, kdo si chce zaplavat, vytáhl z davu jednu z odvážných dívek, poté technici přinesli na konec mola dvě velké plastové jahody a zpěvák společně s fanynkou na nich skočili do davu, na jehož rukou si zaplavali a Mirai Navrátil u toho zvládl i zpívat.

Vrcholem večerního programu pak na hlavním pódiu bylo vystoupení Marka Ztraceného, jehož v úvodu kromě kapely doprovodila tříčlenná dechová sekce – a nutno dodat, že to byl z hudebního hlediska skvělý tah. Dechová sekce dodala jeho písním novou dimenzi a výrazně písničky oživila, byla i významným faktorem, co se vizuálního projevu týká, společně s nimi mělo vystoupení šmrnc a grády, a bylo vidět, jak moc si to celá kapela včetně zpěváka, který neváhal vyskočit i na piano a málem při pobíhání po molu znovu upadl, užívá. Ke konci si pak nechal i jedno překvapení, kdy si na pódium pozval kytaristu před více než dvěma lety rozpadlé skupiny Mandrage, Pepu Bolana, a společně s ním zahrál a zazpíval k velké radosti publika Hledá se žena a Františkovy Lázně.

Marek Ztracený poté bohužel se svou kapelou tak trochu doplatil na nahuštěný program a zařazení těchto písníček do svého programu, jelikož mu nevyšel čas na vlastní dvě závěrečné písně… Pořadatelé akce byli nekompromisní a přesně ve 23:00 ukončili celou produkci festivalu – ač se je Marek Ztracený snažil uprosit a dokonce nabídl, že případnou škodu uhradí, ale nepomohlo to. Stihli tak odehrát jen zhruba polovinu hitu Moje milá a byli odstřiženi. Ozval se obrovský pískot a nesouhlas fanoušků, nicméně pravidla byla daná, a tak se ještě Marek Ztracený s kytaristou pokusili odehrát a odzpívat závěrečnou písničku jen na akustickou kytaru a bez mikrofonu, s úsměvem vyšli na molo, požádali dav lidí, aby na chvíli ztichl a začali hrát a zpívat… A chvíli to skutečně fungovalo – lidé se rozezpívali společně s nimi a kousek písničky zpívali unisono. Nicméně poté byl definitivní konec, který přinesl trochu mírné rozpaky z necitlivé reakce pořadatelů.

Pražský Majáles dokázal, jak moc jsou lidé po dvouletém období koronavirových restrikcí hladoví po hudbě a festivalech, podobně jako všichni umělci a muzikanti. Když se k tomu přidá pěkné počasí a pestrý mix hudby, který by mohl být samozřejmě vždy lepší, ale i horší, záleží na subjektivním pohledu fanoušků, odcházela drtivá většina fanoušků domů s dobrou náladou a pocitem skvěle stráveného odpoledne a večera.

Text: Aleš Materna, foto: Lukáš Zima, Aleš Materna
Témata: Mirai, Ben Cristovao, Sofian Medjmedj, Kazma, Jamaron, Horkýže Slíže, Vypsaná fiXa, Marek Ztracený, Paulie Garand, Kontrafakt, Rytmus, Kontrafakt, Majáles, Praha

0,00