Vydáno 22.01.2016 | autor: Filip Pešta

Unikátní projekt Planety, který pod rukou Mateje Benka spojil hvězdy současné české a slovenské pop music, má svůj křest za sebou. Kolik na něm bylo dětí? A dorazili všichni interpreti?

LIVE: Na křtu Planet Mateje Benka v Lucerně byl dítě úplně každý Na křest dorazil i Ondřej Ruml

MATEJ BENKO A HOSTÉ, PLANETY
LUCERNA MUSIC BAR, PRAHA
20. 1. 2016

Pokud jste byli ve čtvrtek kolem šesté hodiny večerní pouze v roli obyčejného kolemjdoucího, mohli jste se divit, proč se před vchodem pražského Lucerna Music Baru shromažďuje tolik dětí předškolního i školního věku. Možná je tam zapomněl učitel, který ten výlet s nejmenšími už prostě musel něčím zapít.  A nebo zkrátka čekají, až táta s mámou odevzdají zakoupené vstupenky. Samozřejmě šlo o ten druhý případ a zhruba za půl hodiny už byly prostory pražského baru plné malých i velkých návštěvníků. Kruhové pódium poseto nejrůznějšími hudebními nástroji bylo obohaceno i o filmové plátno a barmani v černých oděvech a červených kšandách zase jednou mohli točit limonády a markovat minerálky. Tsunami vlny rodičů a ratolestí neustávaly, a tak koncert začal s mírným zpožděním.

Ve chvíli, kdy byli všichni na svých místech, přišla fúze kapel Matej Benko quintet, Illustratosphere a Lanugo na pódiová prkna. Za potlesku usedli za své instrumenty a byla spuštěna úvodní projekce, jež okamžitě sklidila zpětnou vazbu publika v podobě "jéééé". Projekce ukazovala jednotlivé planety a kapela hrála instrumentální doprovod všech písní z desky.

RECENZE: Astronomie jinak. Písně o Planetách Mateje Benka si zamilují děti i jejich rodiče

Se slidem Slunce se zároveň objevil i Xavier Baumaxa v růžové paruce a bez ostychu ve skladbě suploval nepřítomného Richarda Müllera. Absenci Michaela Kocába v písni Merkur pro změnu žehlí Dan Bárta. Jako třetí přichází Klára Vytisková a v cirkusově hravém outfitu, ke kterému k dokonalosti chybí snad jen klaunský nos, vyzývá nenuceně skákáním na pódiu k tanci. Ve stejném duchu ji střídá vždy usměvavá a energická planeta Země - Markéta Foukalová.

Celý program byl okořeněn vtipnými výstupy Xaviera Baumaxy ve stylu one-man show, která obsahovala jak dětské, tak i dospělejší fóry. Dozvěděli jsme se například, jak moc je žhavé Slunce, nebo že krátery Měsíce jsou vlastně jeho akné, neboli jebáky. Měsíc zpívaný Ondrou Rumlem zasvítil na pódiu hned dvakrát, podruhé však jako náhrada za Radka Pastrňáka ve skladbě Jupiter. Co by to bylo za koncert pro děti bez sladkostí. O tuhle část programu se též staral Xavier Baumaxa a v průběhu písně Mars vyprázdnil svůj sáček bonbónů dobře mířenými hody do publika.

Zatímco s skvěle předvedli i Milan Cimfe nebo Yvonne Sanchez, možná nejdojemnější moment nastal, když Matej Benko vzal do ruky kytaru a Lucernou se rozezněly líbezné zvuky písně Uran. Na plátně se opět střídají ilustrace z bookletu desky a přes vzdušný obal Země se nám do srdcí vrývá krása a radost. Dechová sekce už je na pozoru a Oto Klempíř si sebou nese obří XXL verzi textu svého rapového opusu. Přichází samotný křest. Matej Benko zve na pódium svou rodinu, všechny zpěváky a vůbec všechny, co se na vzniku alba podíleli. Zatímco Dan Bárta otvírá dětské šampaňské, Benko mluví o tom, jak je skvělé pro děti hrát a upřímně všem děkuje . Zanedlouho už je deska celá od šampaňského (i toho alkoholického) a zbývá poslední píseň večera. Dan Bárta na Pluta zvolil image jednoho ze sedmi trpaslíků a přichází odzpívat v čepici s bambulkou a se šálou kolem krku.

Planety jsou jasným důkazem toho, že lze dělat kvalitní a chytrou muziku, kterou ocení všechny věkové kategorie. Ten večer mohli být dospělí zase na chvíli dětmi a děti si nesly domů krásný zážitek. A na našem nebi se objevilo nové souhvězdí. Souhvězdí Benko, které bude zářit navždy.

Setlist:
Slunce - Richard Müller, Merkur - Michael Kocáb, Venuše - Klára Vytisková, Země - Markéta Foukalová,  Měsíc - Ondřej Ruml, Mars - Xavier Baumaxa, Jupiter - Radek Pastrňák, Saturn - Milan Cimfe, Kometa - Yvonne Sanchez, Uran - Matej Benko, Neptun - Oto Klempíř, Pluto - Dan Bárta

text: Filip Pešta, foto: Michaela Hermína

5,00