RECENZE: S dobrou karmou k počátku konce Roxette?

Vydáno 21.06.2016 | autor: Tomáš Navrátil

Švédské duo Roxette loni slavilo své třicetiny velkolepou sérií koncertů, která neminula ani Českou republiku. Již tehdy často vytýkaná slabá energie zpěvačky Marie Fredriksson v současnosti vyvrcholila úplným zrušením koncertování. Skupina ale začala věřit na dobrou karmu. Když jim byl upřen kontakt s fanoušky na pódiích, přišli s novou deskou, která ani na moment nenaznačuje, že se Roxette blíží ke svému konci.

RECENZE: S dobrou karmou k počátku konce Roxette? RECENZE: S dobrou karmou k počátku konce Roxette?

Roxette

Good Karma

Why Don'tcha, It Just Happens, Good Karma, This One, You Make It Sound So Simple, From a Distance, Some Other Summer, Why don't you bring me flowers?, You Can't Do This To Me Anymore, 20 bpm, April Clouds

11 trax / 39 min

Vydavatel: Warner Music

Osud v posledních letech nebyl k Roxette příznivě nakloněn. Těžká nemoc, kterou Marie úspěšně pokořila, si vyžádala dlouhou pauzu vyplněnou vydáváním jedné výběrovky za druhou, a tak to vypadalo, že skupina bude žít už jen minulostí. Nový příval tvůrčí vitality přišel nečekaně před pěti lety s deskou Charm School, kterou vřele přijala snad jen stále početná fanouškovská základna. Poté sesbírali pár rarit a vydali příjemné album Travelling a zase se zdálo, že se bude žít jen v tónech The Look nebo How Do You Do. Ostatně oslavy třiceti let na hudební scéně tomu nasvědčovaly.

Pak přišla asi největší rána. Marie již z důvodu těžkého zdravotního stavu nebude moci vystupovat a nápis "The End" se nad Roxetty rozzářil jako vánoční stromky v Rockefellerově centru. Nicméně neustálé pozitivní myšlení členů kapely přineslo přeci jen něco, co může postavit Roxette opět na přední příčky hitparád. A pak že karma neexistuje.

STAŘÍ ROXETTE S NOVÝM ZVUKEM

Per Gessle o desce Good Karma především prohlašoval, že nás čekají staří dobří Roxette s novým moderním zvukem. Ať už tato tvrzení často působí jen jako pouhé výkřiky do tmy, Perův výrok se vyplnil do posledního puntíku. Úderná a návyková melodičnost, pro kterou Roxetty milují miliony lidí na světe, zůstala. K ní se připojila současná produkce, kterou umí vykouzlit pouze ve švédském popovém království, a výsledkem je album napěchované od začátku do konce hity "jako za starých časů".

HITPARÁDY (50.): Čechy dojal smutný konec Roxette, jejich novou desku kupovali nejčastěji

Jasným tahem na branku vyniká titulní Good Karma. Písnička začíná tolik typickým klavírem, který je pak přehlušen burácejícími kytarami a vše se rozjede do taneční vypalovačky, která se bez studu může vyrovnat hitům typu June Afternoon nebo Sleeping In My Car. A hlas Marie? Rozhodně nepoznáte, že by její kariéra dosluhovala. Ve studiu je stále tou nespoutanou dračicí, která dokáže rozvibrovat skleničky na poličkách u sousedů. A pozadu nezůstává ani Per Gessle. Jeho divokost a nezkrotná energie si přijdou na své třeba v kousku Why Don'tcha. Z těch svižnějších je skvělá i This One, kde se oba hlasy frontmanů spojí do electro-tanečně-rockového spektáklu a vám už nezbude nic jiného, než si z plna hrdla společně s nimi opakovat úderné spojení "This Oooooone."

MÍŘÍ KE ŠŤASTNÝM KONCŮM

Druhou polohou, ve které Roxette hráli vždy prim, jsou dojemné balady protkané krásnými melodiemi a protikladným, překvapivě líbezným hlasem Marie Fredriksson. Pilotní singl It Just Happens vypráví o tom, že něco tak prostého, jako je zamilování, se zkrátka lidem stává. Marie ale jakoby zpívala i o sobě samé a o tom, že i ty nepříjemné věci se prostě dějí a je potřeba mířit k těm šťastným koncům. Příběh Marie se dá reflektovat i písní From a Distance, která se stává vrcholem celé desky. Sama na povrchu vypadá jako silná žena, ale je to jen pohled zpovzdálí. Těžká nemoc, která byla pokořena, si stále vybírá svoji daň. Závěrečná balada April Clouds je parafrází na starší kousek z 90. let s názvem Wish You The Best. Je krásnou ukázkou toho, jak se staří Roxette dostali na desku 21. století a přitom jim to neubralo nic na aktuálnosti ani na dřívější líbeznosti.

LIVE: Prověřené hity zachránily Roxette před debaklem

Málokdy se stává, aby album mělo tolik silných melodií, tolik dojemných výpovědí a přitom si zachovalo pozitivní tvář. Je z toho patrné, jak skvělá atmosféra při nahrávání panovala a že se vyplatilo vykašlat se na psaní hitů jen pro koncertní haly a lépe si vyhrát s produkcí, která je vyladěna do posledního electro-bitu. A osudu, který dokáže občas házet pořádné haluze pod nohy, je potřeba ukázat záda a nebát se skočit do nových začátků, které nemusí nutně znamenat konec. Stačí jen pozitivně myslet a karma už to za vás obstará.

BEST TRAX: It Just Happens, Good Karma, From a Distance
ZKUS TAKY: Roxette - Don't Bore Us, Get to the Chorus! (výběrovka), Roxette - Travelling

Tomáš Navrátil