RECENZE: Slipknot otevírají nové dimenze, aniž by se vzdálili od své podstaty

Vydáno 09.08.2019 | autor: Tomáš Rumler

Diskografii doplňují sporadicky, vždyť We Are Not Your Kind je teprve šestým přírůstkem. Přestože jsou Slipknot devítičlennou bandou, není jejich cílem kvantita, ale jednoznačně kvalita. Přes standardně vysoko nasazenou laťku se s přehledem přenesli i letos.

RECENZE: Slipknot otevírají nové dimenze, aniž by se vzdálili od své podstaty RECENZE: Slipknot otevírají nové dimenze, aniž by se vzdálili od své podstaty

Slipknot

We Are Not Your Kind

Insert Coin, Unsainted, Birth Of The Cruel, Death Because Of Death, Nero Forte, Critical Darling, A Liar's Funeral, Red Flag, What's Next, Spiders, Orphan, My Pain, Not Long For This World, Solway Firth

14 trax / 63:29 min

Vydavatel: Warner Music

Skupina má i dost kritiků, ale jejich postoj nemůže nic změnit na tom, že před více než dvaceti lety byla v Des Moines zahájena mise, na jejímž počátku nemohli ani největší optimisté z řad souboru očekávat, jakým fenoménem se postupně "značka" Slipknot stane. Jestliže stopa, kterou před padesáti lety zanechal na Měsíci astronaut Neil Armstrong, byla dlouho předmětem pochybností a konspiračních teorií, pak odkaz muzikantů v hudební historii je zcela nevyvratitelný. Nejen proto, že stříbrné kotouče nazvané Slipknot a Iowa, kterých se do oběhu zásluhou raketového startu dostalo značné množství, jsou hmatatelným důkazem i pro obyčejné smrtelníky.

Základna "Maggots" byla aktivována už loni na konci října, aby se posléze ukázalo, že se jednalo o svým způsobem falešný poplach, neboť pecka All Out Life se na finální tracklist novinky nedostala. Tedy pokud nevlastníte japonskou edici.

BLOG: Koncert Slipknot očima člověka, který je nikdy neslyšel a neviděl

Intro v podobě Insert Coin je i díky proneseným slovům "I'm Counting All The Killers" vstupní branou do světa, kde nikdo nemůže zůstat v klidu. Následující Unsainted balancuje na hranici mezi přístupností a agresivitou, stejně jako Taylor střídá čistý a melodický vokál s drsným výrazem. Další z dlouhé řady hitů nechává vzpomenout na Before I Forget, Duality nebo Psychosocial.

Jiný s předstihem zveřejněný singl Solway Firth je připomínkou zběsilosti, kterou kapela ohromila ve svých začátcích. Ochutnávky obsahují veškeré dobře známé ingredience z kuchařky Shawna Crahana a spol., nicméně celkově chuť We Are Not Your Kind zpestří i nové přísady.

Je tím pádem současné album nejexperimentálnější? Svým způsobem ano. Na druhou stranu - na Slipknot stoprocentně nepasuje žádná škatulka právě proto, že vždy zkoušeli, co vše lze zkombinovat, jaké metalové žánry je možné prolnout. We Are Not Your Kind představuje spíš další objevenou místnost, ale stále bloudíte v útrobách stejného domu hrůzy. Nečekanou společnost obstarají nad klavírem se pohupující pavouci (Spiders), jako stín vás bude pronásledovat vlastní bolest (My Pain) skrytá za závojem melancholie. Nic takového ve svém katalogu Američané dosud neměli.

LIVE: Slipknot přivezli do Prahy skvělou show. Zážitek však kazilo otřesné ozvučení

Ti, kteří propadli kouzlu ansámblu hned u jeho zrodu, budou nadšeni skladbami Red Flag a Orphan. Jsou hlučné, neúprosné, zběsilé, brutální, maniakální, plné nenávisti... Jedná se o klasické hymny a onen často vzývaný návrat ke kořenům. Náležitě ostré jsou rovněž Birth Of The Cruel, Nero Forte nebo Critical Darling.

Celou dobu nebudete vystaveni intenzivnímu tempu. Jako slzami zkrápěný pohřební průvod se táhne skladba A Liar's Funeral, atmosférou podobná Til’ We Die. Je snad song prošpikovaný výkřiky "Liar", v němž mimo jiné zazní "Never Trust The One Beside You", věnovaný krachu zpěvákova manželství? Skutečný význam textů může objasnit pouze jejich autor, to však nebrání vlastním interpretacím a hledání spojitostí. Třeba úryvek "I'm Counting All The Killers" se objevuje i v závěrečné písni Solway Firth, jež zrovna nevyznívá jako pozvánka k rekreaci u stejnojmenného zálivu... Ať už se Corey Taylor prostřednictvím hudby vyrovnává s čímkoliv a kýmkoliv, jedno je jisté - v jeho hlavě byste žít nechtěli.

Čelit těžkostem museli i ostatní. Splnit očekávání mohutné fanouškovské základny je v porovnání např. se smrtí "Clownovy" dcery tím nejmenším problémem. Slipknot tlak ustáli a z netrpělivě vyhlíženého CD mohou být zklamaní jen ti, co čekali nekompromisní smršť ve stylu prvních dvou desek. Mělo by smysl nahrát Iowa 2.0 a vracet se do minulosti? Banda maskovaných bláznů si to nemyslí a přešlapovat na místě nehodlá.

Text: Tomáš Rumler

Témata: Slipknot, We Are Not Your Kind, album, recenze

4,00