LIVE: Júníus Meyvant předvedl v Praze královskou zábavu

Vydáno 29.01.2016 | autor: Ondřej Bambas

Na dlouhohrající debut Islanďana Júníuse Meyvanta stále čekáme, na svůj pražský koncert však dokázal přilákat na 160 lidí a zaplnit tak kapacitu Royalu. Hudebník se navíc očividně inspiroval komediálními stand-upy, které v bývalém biografu probíhají, a postaral se tak o příjemný program.

LIVE: Júníus Meyvant předvedl v Praze královskou zábavu Júníus Meyvant odehrál příjemný koncert

JÚNÍUS MEYVANT
ROYAL, PRAHA
28. 1. 2015

Rčení "Co Čech, to muzikant" by se mělo raději změnit na "Co Ir, to muzikant" nebo "Co Islanďan, to muzikant". Na to, že na Islandu žije méně obyvatel než v Brně, se ve světě prosadilo mnoho tamních hudebníků. A čím dál tím populárnější jsou rovněž ti, kteří se vymaňují z "typického islandského zvuku" vedenéhoho interprety jako Sigur Rós nebo Björk. Júníus Meyvant vůbec není žádným ukňouránkem a dokud nepromluví angličtinou se silným přízvukem, nepoznali byste, že pochází ze severské země tisíce vodopádů.

Nejlepší klubovky zimy (I.): Přijedou folkaři The Paper Kites nebo vycházející hvězdy twenty one pilots

Své akustické vystoupení pojal velice skromně, do programu ovšem neváhal několikrát zakomponovat vtipnou poznámku či historku. Hned v úvodu oznámil, že zahraje 350 písní a po první skladbě obsahující jediný tón začal regulérní autorskou tvorbou. Jednu z písní prý složil pro svého kamaráda, který se měl ženit. Ke svatbě ovšem nedošlo, proto ji jízlivě věnoval v sále všem, kteří mají před sňatkem. Další ze skladeb byla zase inspirována jízdami na skateboardu, které vzhledem k neustále se měnícímu se počasí vypadají na Islandu zcela odlišně.

Konečný počet odehraných songů se nakonec zastavil na rovné desítce, vzhledem k vydání jediného EP obsahujícího pouhé čtyři skladby tak dostali návštěvníci stále nadstandardní nástavbu. Originální písně, kde nechybí ani žesťová sekce nebo smyčce, mají sice větší náboj, v sólovém provedení ale zůstala ta nejpodstatnější kostra, která díla tvoří. Dojem pozvedal o úroveň skvěle vybraný prostor, v němž jsme zatím příliš koncertů neměli možnost vidět. Royal na Vinohradské třídě je oblíbeným kabaretním místem stejně jako zajímavou kulisou k televniznímu natáčení nebo stand-up výstupům. Potenciál je vidět ale také u podobných minimalisticky laděných vystoupení. Trochu odlišnou polohu ukáže nadcházející vystoupení houslistky Taylor Davis.

"Pokud uvidíte někoho spát, nechte ho být (chvilkové odmlčení)... Bude to vtipné, až tu bude rozsvíceno a on se tu probudí sám," pronesl v úvodu Júníus jeden z řady vtípků. I když se pár prázdnějších momentů objevilo a žádný ze songů nevynikl dechberoucí atmosférou, necelá hodinka byla předzvěstí krásného víkendu. Čtvrtek je přeci malý pátek.

text: Ondřej Bambas

4,00