LIVE: Labyrint MeetFactory a Rhye srdce

Vydáno 09.11.2015 | autor: Ondřej Bambas

Mike Milosh má unikátní hlas. Není se čemu divit, když si mnozí myslí, že skladby Rhye zpívá žena. O opaku nás přijel nyní poprvé přesvědčit zpěvák se svou doprovodnou kapelou společně se speciálními hosty Deaths. A dvojitý koncert dopadl na výbornou.

LIVE: Labyrint MeetFactory a Rhye srdce Labyrint srdce a Rhye v MeetFactory

DEATHS + RHYE
MeetFactory, Praha
8. 11. 2015

Možná by někdo dohromady spojení Rhye s Deaths nečekal, nicméně ten, koho angažování v Berlíně usazené kapely napadlo, zaslouží pochvalu. Na první pohled / poslech jsou uskupení rozdílná a odlišnost byla patrná už těsně po nástupu předkapely na pódium, ale pojítek lze najít více než dost.

Tím největším je zatím poslední singl Deaths nazvaný Voices, kterým svůj set Igor Bruso a spol. ukončili. Náladou a zvuky druhé poloviny skladby nepřímo připomněli Rhye, čímž uzavřeli část narušení, na nějž navázal Mike Milosh se skupinou smířením. Zatímco berlínská parta začala svůj part v hlukové improvizaci, Rhye si libovali v přesně secvičené melodické lince podporované příjemnými tahy smyčců. Deaths se snažili diváky naprogramovanými světly tepajícími do rytmu zaujmout, aby je mohli následně rozrušit nepříjemnými stroboskopy. Rhye naopak měkkými světly potlačovali v divácích ostré vidění a modro-červenou scénou zaváděli přítomné do snového světa. Jen občas bylo příliš viditelně poznat, že Deaths mají vizuální stránku živě podchycenou stejně precizně jako ve videoklipech a Miloshovi vlastní osvětlovač naopak chyběl. O to větší důraz byl kladen na muzikální stránku vystoupení.

Jemné zvolání "Oh my song says it all, do you hear it in the verse?" naznačilo, na co se mají návštěvníci MeetFactory na následujících osmdesát minut zaměřit. Kdo ale zná album Woman, s nímž Rhye před dvěma lety debutovali, záhy poznal, že jen o textech a přesně daných slokách to nebude. Velký prostor totiž dostávala doprovodná skupina obsluhující namísto kytar dva smyčcové nástroje a celou kompozici nechávala zaobalit do hammondek doplněných o rotující reproduktory Leslie. Kolikrát se tak návštěvníci od jímavého r'n'b dostávali k jazzovému vibeu. V sále pak bylo několikrát obtížné uchovat hluk pod rušivou hladinou. Naštěstí se dokázali v diskusích návštěvníci na baru mírnit a závěrečnou It's Over patřící do Miloshova sólového repertoáru mohla skupina odehrát v decrescendu. A nebýt spontánního potlesku jednoho z fanoušků, možná by píseň ještě chvíli pokračovala akusticky do samovolného zániku.

Tleskám, tleskáš, tleskáme - Rhye poprvé v Praze

Labyrint srdce a Rhye v MeetFactory

Kdo si nenechal ujít českou premiéru Rhye, měl možnost vidět výborně odehrané vystoupení s mnohavrstevnatými nástavbami písní. Černošskou kulturou protkaná hudba hraná bělochy si získala srdce všech díky téměř bezchybnému hlasu Michaela Miloshe, kterému sice po boku chyběl skladatel Robin Hannibal, avšak o to výživněji byla posílena instrumentální část. Ať už se jedná o Rhye nebo Deaths, budeme jejich novou tvorbu netrpělivě očekávat. Tento teaser byl více než výmluvný.

text: Ondřej Bambas, foto: Jitka Říhová

4,50